När hanteringen ger resultat

Alexandra_W

Trådstartare
Lite peppning för de som sliter och kämpar..

Varning - ohämmat skryt!

Imorse klarade Kele (1 år och 9 månader snart, unghäst mao) ett rejält eldprov och är nu 'Larsbohäst' på riktigt ;)

Jag glömde stänga hennes boxdörr igår. Imorse kom jag ut och därren stod på glänt 3 dm (har inte skjutdörrar utan slagdörrar). Och trots att damen senaste veckorna fått knalla mycket lös i stallet för att sträcka på benen så hade hon INTE varit ur boxen.

Dvs hon har även hon fullt ut accepterat att man går inte ur boxen utan tillåtelse. Oavsett hur långt bort matte än är. Hur mycket mat det än finns utanför boxen.

Min lilla Kelegumma *stolt matte* Vi har jobbat med det där sen dag ett men det har väl inte direkt fungerat i alla lägen innan. Men nu så äntligen kom genombrottet =)

Och idag är hon dyyyyr ;)

Sv: När hanteringen ger resultat

Det är så roligt när hästen gör så rätt utan att ha någon anledning till det. :D

Kom till stallet en gång när en ny kuse hoppat ur sin hage och sprungit sönder grinden till vår hage(han ville tydligen gå med våra hästar istället). Kom dit men missade att grinden var sönder så jag gick vidare ner. Efter ett tag kände jag att jag borde gå och kolla hagen, bara en känsla jag fick, och gick dit. Såg då min kuse stå ett par meter från öppningen och bara glo. När han såg mig såg han upp, som han alltid gör när man ska hämta honom, men rörde inte en fena. Jag provade att stanna, men då väntade han och smakade lite på smulorna från lunchhöet. Han väntade helt enkelt på att jag skulle hämta honom. Kan tillägga att det fanns gräs utanför hagen. Men man går inte ur hagen utan mamma. :bow: Tror nästan att han stått där för att hålla lite vakt innan han såg mig. I väntan på att mamma skulle komma och ordna allt. Kanske var det han som ropade på matte. ;)

Sv: När hanteringen ger resultat

duktig hon var

Vi byggde om förra stallet och jag satte upp linor så att vi skulle kunna släppa hästarna till hagen. Det tyckte min lilla älskling var jätte konstigt. Han stod bara och sträckte ut huvudet och tittade på mig. Fick leda ut honom ur stallet och sen sprang han ner till hagen ungefär som att man får inte vara lös därimellan.

I nya stallet har de alltid haft lössläpp och då har det funkat från dag ett. Rätt lustigt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka