När ger ni kraftfodret?

N

nixa 324

Min häst har fått för sig att han inte har tid att äta på morgonen!
Även om han får tid på sig, så vill han bara ut.
Om frukost höt serveras i hagen, är det inga problem, men att stå och mata honom med kraftfodret fungerar inte, då han står inackoderad.
På kvällen däremot äter han upp både morgon och kvällsgivan.
Men pga det har han börjat lämna kvälls höt istället.
Vilket jag ifs tror beror på att jag ökat luserngivan till honom.
Hur bra är det egentligen att ge hela kraftfodergivan vid ett tillfälle?
Är det många som gör det?

Sv: När ger ni kraftfodret?

Det beror på hur mycket kraftfoder han får. Liten giva har ingen större betydelse, men en större giva kan hästen inte tillgodogöra sig vid ett tillfälle.

Kan han inte få kraftmaten ute? Så gör vi med en av våra han har ingen ro att äta på morgonen.

Han får:
2kg kornkross
0,5kg betfor (torr)
mineraler/vitaminer
foderjäst
bakjäst
b-vitamin

Är det bara kraftfoder som hästen skulle ha svårt att tillgodogöra sig i större mängder?
Tänker på att han får 2kg lusern med på kvällen.
Varför skulle det vara så?

Men han går med två andra hästar, och han tar lite tid på sig
och är av lägsta rang, så när de andra ätit upp, skulle han inte få ha det i fred.

Hästens tarmar är gjorda för att omvandla grovfoder och har svårt att smälta spannmål. Man räknar med max 0,4 kg per 100 kg häst och tillfälle. Så om din häst väger mer än 500 kg kan du nog ge allt vid ett tillfälle, men det vore så klart bättre att dela upp den.
Jag funderar över varför han är orolig. I mitt stall har hästarna svårt att äta upp på morgonen om det är folk i stallet, men får de vara ifred äter de alltid upp maten.

Lucern räknas inte som kraftfoder - bara spannmål.

Han väger ca 500, men betforen och resten gör ju mer volym.
Är betforen spannmål? Isf får han ju drygt 2,5 kg.

Han får vara i fred, men jag kan tänka mig att han skulle behöva ännu mer tid än vad stallägaren kan ge.
Saken är den att han har alltid ätit upp tidigare, men nu har han slutat med det. Vet inget som har ändrats runt honom.

Om hästen äter sämre kan det bero på många saker, det jag komemr på rakt av:
Den kan ha en infektion, och ev feber.

Har hästen flyttat? Då behöver den ofta några veckor att acklimatisera sig.

Den gillar inte kornkross - min häst lämnar kornkross, men äter glatt pellets, hel havre och krossad havre, så det kanske är korn han inte gillar?

Du kan inte ge honom lite mindre på morgonen, tex ½kg korn. Eller byta ut morgonkornet mot något annat, havre fri müsli tex. Det kanske han petar i sig? Då blir ju inte givan så stor på kvällen. Får de lunchhö i hagen också? Mer hö om han äter upp det skulle ju kunna göra att du kan skära ner lite mer på kornet, då är det ju ingen fara att han äter resten av kraftfodret vid ett tillfälle. Så skulle jag prova göra iaf.

För närvarande inte alls... ;)

De säsonger jag ger kraftfoder försöker jag fördela det så att det blir 3 givor, så att alla får "hinkmat" samtidigt. Men det är sällan jag gett så mycket att det egentligen behövts delas upp på flera givor.

Hade jag en häst som inte var så sugen på morgongodis hade jag kanske bara lagt en morot eller en skvätt mineraler i den hinken.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 297
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 052
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 725
Senast: whyme
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros