När ger man upp? (långt)

B

bouclé

Nu har min häst varit skadad i ett år. Han är genomgången med lupp, hela hästen är röntgad och han är sprutad praktiskt taget överallt (ryggen, haser, bakknän, vä framkota och vä hovled) flera gånger. Gällande röntgen så tycker min veterinär (hon känner hästen väl då jag kollar upp honom 1 g/år och alltid använder henne) att det finns suspekta röntgenfynd på facettlederna T17 och T18, men hela röntgenavdelningen har tittat på bilderna och vissa anser att det bara är skuggor pga att hela hästen inte stod blixtstilla. Alltså så finns det en liten tveksamhet. Under detta år så har jag haft ut kiropraktor regelbundet (han har behandlat min häst 2-3 ggr/år i 5 års tid och känner hästen väl) och jag har flera gånger satt igång honom enligt konstens alla regler. Varje gång jag satt igång honom har jag bara hunnit börja galoppera och sen är han återigen hackig och så är det bara att spruta igen och börja om från början.

Fyra månader efter senaste behandlingen så började jag känna att nu står det inte riktigt rätt till, igen! Draget i bakkärran avtog och han fick åter muskelspänningar i ffa ryggen (bakom sadeln) och ovanför haserna. Min vet satte honom då på Metacam och sa till mig att linementa och sen avvakta. Kiropraktorn var även ut i samma veva och konstaterade att hästen var jättelåst i bäckenet, ffa hö sida. Nu 1 månader senare var kirron här igen och hästen var även denna gång totalt låst i bäckenet, men denna gång ffa vä sida. Han tyckte även att haserna inte känns bra. Min häst som jag tävlat hoppning med har aldrig tidigare haft dessa låsningar och nu var det lika illa trots att det var endast 4 veckor sen tidigare behandling

Så det som snurrar i mitt huvud nu är hur länge håller man på? När ger man upp?

Jag har haft hästen sen han var ett år och jag har aldrig haft en medryttare på honom. Jag vet allt han har varit med om, jag har gjort allt själv med honom. Han var lite sent mogen så jag red in honom förhållandevis sent och lät saker och ting gå i hans takt. Allt jag gjort är för att få en hållbar häst då han skulle vara kvar hos mig tills han blev minst 25 år. Jag har ridit på bana 2 ggr/veckan, då det varit dressyr- och hoppträning, annars dressyrat ute i skog och mark blandat med långa barbackaturer i skogen. Vi har tävlat hoppning med 1.20 som högst så det är ingen svår hoppning han gått. Det är en kort kompakt häst som ser ut som ett muskelknippe. Jag bestämde mig tidigt i hans liv att den dagen han inte längre kan ridas så får han lämna in då det är en häst som måste få utmaningar och få jobba för att vara nöjd. De perioder som han bara står så blir han vidrig att ha att göra med. Han blir sur och nafsig, blir rädd för allt, demolerar boxen, rymmer från hagen, blir elak mot hagkompisar osv. Jag red in honom på hösten och tänkte ställa av honom över jul och nyår för att han skulle få smälta allt. Efter en vecka skrek folk i stallet högt och sa att jag var tvungen att börja rida hästen igen då han blev helt ohanterbar. Så så länge han rids så är han som en ängel.

Om ni orkat läsa allt eller en del, så dela gärna med er av era egna erfarenheter.

Tack på förhand

Sv: När ger man upp? (långt)

Ska tillägga att hästen är 10 år

Har inte så mycket idéer eller råd att komma med, vet hur det är att kämpa med sådant här och vet hur jobbigt det är.
Har han fått en längre sammanhängande vila, typ lååångt bete?
Vet man vart det onda sitter eller vet man bara att det är "bakkärran"?

Han stod fullständigt i 3 månader. Dock inte på box eller ruta då det inte fungerar på denna häst. Jag var även ute och tog korta promenader för hand på honom för att han skulle stimuleras lite i alla fall för att hålla humöret i schack.

Ja vad kom först hönan eller ägget? Men en kvalificerad gissning av min vet är att ryggen är ursprunget, sen kom bakben sekundärt och sen framben pga det.

Alla gånger vi varit inne på kliniken har de bedövat led för led för att verkligen hittat vart det släcker. Så jag känner att han är utredd mkt nogrannt och seriöst, inget har lämnats till slumpen.

Det jobbiga är att det är en häst som älskar att jobba och har ett hjärta av guld så det går långt innan han verkligen börjar visa symptom. Nu med facit i handen så gick han 1.20-banor som en gud med jätteont i ryggen, det enda som var skillnaden var att han gick i ett normalt och sansat tempo.

"Ge upp" är det = avliva?? så är väl det lite drastiskt, speciellt om man inte hittat nåt direkt fel på den?? Problemen vandrar runt i kroppen? eller var det samma problem som återkommer??
Har du rannsakat hästens miljö? Vad gör den i hagen? Den verkar ju rätt livlig? Din egen ridning? Den kanske inte ska hoppas? Hovslagaren? erlichias?
Vad tror veterinären då? Hon måste ju kunna hjälpa dig mer än att bara behandla symtomen som återkommer hela tiden? Kanske byta veterinär?

Usch vad jobbigt...

När jag läser din historia så känns det ju lite frustrerande att inte veta grundorsaken, så man kan ju gå vidare, men det är ju också en ekonomisk fråga, och en fråga vad man själv orkar. Men om jag ska spåna vad jag kan tänka mig:

Man kan byta klinik för att få nya fräscha ögon på hästen, vid mer ovanliga skador så behöver man iband ha tur och hitta en veterinär som har diagnosticerat just den typen av ovanlig skada förr. Din klinik behöver ju inte vara dålig, men det krävs ibland lite tur för att lyckas hitta grundorsaken till vissa skador.

Om man misstänker ryggen, så kan man ju ultraljuda SI-led och rygg efter pålagringar och andra fynd för att få mer fakta, är det gjort? Scint?

Om din häst är låst i bäckenet, och den verkar ju vara av den livligare typen där halkning/sträckning/fläkning inte verkar otrolig(?),så kan man försöka gå till botten med det. Om en häst har gått och varit sned i bäckenet en längre tid, så anpassar sig muskler mm till det, och det kan ta en tid innan kroppen vänjer sig vid att inte vara sned. Min erfarenhet är att man kan få behandla en gång i veckan, och sedan lyckas ha längre och längre intervall mellan kiropraktorbesöken. Och så fort hästen halkar i hagen så kan man få börja om igen.

"Ge upp" är det = avliva?? så är väl det lite drastiskt, speciellt om man inte hittat nåt direkt fel på den?? Problemen vandrar runt i kroppen? eller var det samma problem som återkommer??
Har du rannsakat hästens miljö? Vad gör den i hagen? Den verkar ju rätt livlig? Din egen ridning? Den kanske inte ska hoppas? Hovslagaren? erlichias?
Vad tror veterinären då? Hon måste ju kunna hjälpa dig mer än att bara behandla symtomen som återkommer hela tiden? Kanske byta veterinär?

Varför är det drastiskt att ta bort en häst som inte håller för ridning och som uppenbarligen inte mår bra av att gå och skrota?

Vad menar du med att man inte hittar något direkt fel? Tycker du att en häst som blir halt och har ont så fort man sätter igång den lever ett värdigt hästliv?

Hästen har lång daglig utevistelse i stora vinterhagar med gräs i som endast blir leriga vid grinden och på deras stigar.

Hovslagaren är super och pedant.

Jag måste verkligen inte hoppa men han måste hålla för normal ridning. Nu kommer många att skrika högt men jag är ingen skogsmulle och vill alltid utvecklas och komma vidare både i min ridning och mitt hästeri. Att ha häst kostar mycket i både tid och pengar så att ha häst för att bara borsta och mysa med blir ett ganska dyrt marsvin.

Under detta år så har jag verkligen varit självkritisk och rannsakat allt jag gjort (både ridning och beslut jag tagit angående behandling, igångsättning osv)

Blodprov är taget och visar inget.

Det är flera olika veterinärer (två olika kliniker) har tittat på hästen. Jag började på en klinik men då var det verkligen bara att behandla symptomen och inte ta reda på orsaken. Därför bytte jag kinik och tog den vetten som känner till hästen väl. På den nuvarande kliniken har fler vettar varit inblandade.

Min vet tror det är en genetisk förändring i ryggen och säger att dessa brukar uppkomma i 10-års åldern ungefär.

Usch vad jobbigt...

När jag läser din historia så känns det ju lite frustrerande att inte veta grundorsaken, så man kan ju gå vidare, men det är ju också en ekonomisk fråga, och en fråga vad man själv orkar. Men om jag ska spåna vad jag kan tänka mig:

Man kan byta klinik för att få nya fräscha ögon på hästen, vid mer ovanliga skador så behöver man iband ha tur och hitta en veterinär som har diagnosticerat just den typen av ovanlig skada förr. Din klinik behöver ju inte vara dålig, men det krävs ibland lite tur för att lyckas hitta grundorsaken till vissa skador.

Om man misstänker ryggen, så kan man ju ultraljuda SI-led och rygg efter pålagringar och andra fynd för att få mer fakta, är det gjort? Scint?

Om din häst är låst i bäckenet, och den verkar ju vara av den livligare typen där halkning/sträckning/fläkning inte verkar otrolig(?),så kan man försöka gå till botten med det. Om en häst har gått och varit sned i bäckenet en längre tid, så anpassar sig muskler mm till det, och det kan ta en tid innan kroppen vänjer sig vid att inte vara sned. Min erfarenhet är att man kan få behandla en gång i veckan, och sedan lyckas ha längre och längre intervall mellan kiropraktorbesöken. Och så fort hästen halkar i hagen så kan man få börja om igen.

Jag hr redan svarat på några av dina frågor i tidigare inlägg.

Det är inte gjort UL eller scint. Jag ska ta upp det när vi åker in 31/8. Det är väl dock bäst att kolla med försäkringsbolaget hur de täcker dessa behandlingar först. Jag har Agria och de är ju inte särskilt generösa med hältutredningskostnader nuförtiden... Jag har redan betalat extra för att höja taket och vet inte hur mkt jag har kvar.

Självklart kan han ha farit runt i hagen. Han drar ett par repor dagligen med glädjesprång och caprioler så allt kan hända. Men tittar jag på historiken så har han aldrig tidigare varit låst i bäckenet förrän för ett år sedan (det var så allt rullades upp) så det känns mer som att han blir det för att han har ont och felbelastar och spänner sig.

Jag håller med dig om det du skriver om att ibland behövs det nya fräscha ögon och någon som sett konstiga saker för. Anledningen till att jag gillar min vet är för att hon alltid ser helheten och inte fokuserar på led och tänker "outside the box". Hon ser inte bara symptomen utan vill verkligen hitta orsaken. Hon är väldigt omtyckt och har alltid flera veckors väntetid pga att så många vill ha just henne. Trots detta är hon ödmjuk och konsulterar ofta sina kollegor och ber dem komma och titta också.

Har du själv varit hos kiropraktor/naprapat för att kolla att du verkligen är rak själv ?

Har du provat att byta sadel ?

Jag skulle åtminstone försökt ultraljuda SI-led och rygg, det låter som om det inte vore otroligt att göra fynd där av vad du skriver? Det borde inte vara så hög kostnad, dock bör man väl ha en veterinär som har hyfsat mycket erfarenhet av det, jag kan PMa om den vet jag har använt om du vill. Scint är väl betydligt dyrare, men kanske kan ge information också.

Hoppas ni hittar något 31/8, det är så frustrerande med ständiga konvalescenter :-(

Jag går själv till kiropraktor/sjukgymnast varannan månad ungefär (ibland oftare) pga en gammal kotfraktur i ryggen. Min vet var också inne på att byta sadel nu senast vi pratade. Jag har själv funderat på om det är de som ligger dåligt. Har dock inte tänkt på att byta utan bara kollat att de legat bra flera gånger under detta år.

Bialitt!
PMa jättegärna!!! Vart finns denna person? Håller tummarna för mellansverige! Skriv gärna vad du tyckte om den vetten också.

Ja det är jobbigt med konvalescenter. Man lider när man vet att ens djur har ont och är otillfredställda.

Har hästen varit skadad sammanlagt ett år, eller har den varit skadad från aug. förra året?
Om den varit skadad till och från i ett år, och längsta sammanlagda vilan bara är 3 månader så kanske du bör fundera på en längre tids vila? 3 månader är inte spec. lång tid.

Jag förstår att du funderar på en avlivning (är själv i de tankarna pga halt häst och har gjort det innan) men i första hand tycker jag att man ska fundera ut lite vad och hur man gör, just med tanke på att hästen blir sämre/dålig när du rider den.
För den har väl inte blivit sämre av vila?

Du skriver att du sätter igång hästen "efter konstens alla regler" - men vad innebär det för dig? Skritt en vecka? En månad?
Enl. min erfarenhet så har folk på tok för bråttom när de sätter igång hästarna och då är det ju inte ett dugg konstigt om hästen blir dålig igen.
Kanske hästen behöver en betydligt lugnare igångsättning. Kanske den behöver annat underlag. Alla hästar fungerar inte på alla underlag.

Kanske den behöver annorlunda ridning. Har du testat att förändra dig själv? Din sits, din metod att arbeta hästen, och ditt upplägg på ridturerna?

Sadlar kan ju också vara en idé att kolla upp. En häst i vila vs en häst i toppform har ju sällan exakt likadan kroppsbyggnad. Du kanske inte bör ha de sadlarna medan hästen är under igångsättning och bygger upp musklerna?

Men först och främst: Låt hästen vila. Går den ute mkt så bör den klara av det, de vänjer sig. Det brukar mest vara i början de blir lite tossiga och det är ju inte så konstigt om de är i god kondition.

Jag skulle vilja påstå att om hästen inte blir bra av sina behandlingar-ja då behandlar man nog på fel ställe eller med fel preparat:grin: Varför är inte hästen behandlad i sina framknän? Av ditt inlägg så läser jag rygg, haser, kota, hovled, bakknä...Men inte framknän? Jättekonstigt tycker jag, speciellt då du skriver att den tappar påskjutet i bakkärran. För mig låter det klassiskt som att den har ont i sina framben klart och tydligt då. Är den röntgad i framknäna?

Det är inte jättelätt att böja fram hälta alla gånger i framknän och särskilt inte för vissa veterinärer som inte alls verkar kunna det tyvärr...De hittar istället hälta i de nedre falangerna:grin:

Jag skulle inte tveka att röntga framknän för att utesluta skelettförändringar och sen behandla framknänas alla ledgångar med kortison, kanske blandat med tuppkam. Har hästen haft problem länge räcker det sällan med en behandling utan man kan få behandla samma led ett flertal gånger. Hur ser ledvätskan ut i framknäna? Behöver de spolas? Har den här hästen verkligen genomgått en riktig hältutredning?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit