När går ni upp en klass?

Krockodil

Trådstartare
Går ni upp en klass för att ni känner er redo för det eller för att prova på? Är det viktigt att ni kommer från banan med godkända poäng eller är det mer viktigt att ni ridit programet och fått reda på vad ni behöver träna på?

Svårt att formulera frågan rätt... :crazy:

För mig är det viktigt att känna att vi klarar det vi går in på banan för att göra. Jag ser ingen poäng med att rida ett svårare program för att "prova på", även om man vet att man inte klarar alla rörelser.

Hoppas ni förstod frågan och förklara gärna era tankar! :D

Sv: När går ni upp en klass?

Jag går upp en klas när jag och tränaren tycker att det är dags. När jag tar mig igenom programmet hemma utan några svårigheter.
Och kan tillägga att jag alltid tävlar en klass under träningsnivå.
Dvs. Rider inte LA förrän jag är på Msv b nivå. Och Msv b när jag tränar ST.george osv.

Jag förstår vad du menar. (Nu tävlar jag ju inte alls, men barnen gör ju).

Egentligen tycker jag ju som remmis, men jag blir ändå förvånad över hur många ryttare som hänger kvar i vissa klasser trots ständiga toppresultat. Gör man det för att vara säker på att komma hem med en rosett varje gång?

Sedan ser jag inte heller någon vits att tävla för svåra klasser heller - kommer man exempelvs aldrig över 60% i Msv kanske man ska rida LA istället? Just bland storhästryttare är ju Msv någon slags "måste";).

Jag vill vara stadig i klassen under innan jag går upp. Det betyder att man verkligen ska vara med och slåss om topplaceringarna när allt fungerar. Sen kan man ju ha hästar med mycket humör :angel: som spelar allan ballan ibland. Då spelar det ju ingen roll om man rider LC eller MSV B, om hästen ändå står på bakbenen halva programmet sas.

Jag rider ganska lite krumelurer hemma, väldigt sällan jag rider t ex skänkelvikningar på "tävlingsvis". Jag hade aldrig ridit skänkelvikningarna och förvända galoppen så som de är i LA:3 när jag debuterade lilla hästen i den klassen. Ändå fick vi bra procent och blev placerade, eftersom hästen var tränad för uppgiften och det inte innebar några svårigheter.

Jag tränar inte en nivå högre än vad jag tävlar, så som Remmis beskriver. Hästen som förnärvarande går LA kan förvisso göra både öppnor, slutor och bytena i språnget börjar bli befästa, men vi gör det inte på tävlingsnivå utan enbart i gymnastiskt syfte. Men man kan ju rida öppnor på en 4-åring också...

Det viktigaste är att vi kan göra de rörelser som ingår i programmet samt att samlingen är i den grad som krävs - då startar jag. Blir jag ideligen placerad och får bra poäng i t ex LA, går jag givetvis upp i klasserna eller låter bli att tävla överhuvudtaget, är inte med och tävlar "bara för att". Skulle jag få under 60% gång på gång även om jag gör ritter som känns bra, skulle jag gå ner i klasserna (men det har aldrig hänt, haha).

Tävling är ett kvitto på hur jag ligger till i utbildningen. Jag tävlar för att jag har tränat, inte tvärtom.

Hej. För mig är det viktigt att vara klar, jag vill gärna känna att jag har en chans att vinna eller i alla fall få över godkänt innan jag debuterar.
Det kanske låter som om vinsterna är viktiga för mig, men det är väll inte riktigt så. Utan jag vill känna mig säker på att både jag och hästen är redo för det vi gör. Och självklart rider man/eller har i alla fall en "dröm" att få en blågult rosett även fast man inte alltid erkänner det! ;)
Eller??

Det har blivit så att jag tävlar på den nivån jag tränar.
Just nu jobbar vi fortfarande på att bytena ska bli helt befästa, men jag rider msv i alla fall, och med flertalet placeringar. Lite utmaning behöver alla!
Jag känner att det inte finns så mycket bättre kvitto på att träningen fungerar än att ge sig ut och bli bedömd.. Men det kanske bara är jag?

Sen tycker jag det är vansinnigt tråkigt med de som sitter och rider samma klasser år ut och år in.. för placeringar?

Jag känner att jag har inte samma press på mig själv om jag tränar och tävlar på samma nivå. Jag måste inte vinna och vara bäst, jag vet nämligen att det inte alltid fungerar hemma heller.

Sen har jag nog aldrig trott på att tävla för att vinna. Tävla gör jag för att det är roligt!

Tack till er som svarat.

Anledningen till att jag undrar är att jag får mycket press från andra att gå upp en klass, alltså till LA. Vi har bara varit med på två tävlingar hittils och startat i sex klasser, bara LC och LB.
Jag tycker själv att det känns för tidigt för att tänka på att starta LA, och har tidigare planerat att debutera LA i vår. Men nu känns det som om jag nästan "måste" starta högre eftersom både tränare och träningskompisar och vanliga åskådare på tävlingarna tycker att vi borde gå upp en klass...

Jag vill gärna att LB ska sitta ordentligt innan vi går vidare, och vårat största problem är att pållen blir spänd och hög i nacken, vilket inte känns som om det kommer bli bättre bara för att vi hoppar upp en klass.

Vad skulle ni ha gjort? :crazy:

Min tävlingskarriär har legat på isen många år, men nu ska jag snart börja tävla igen :)

Jag kommer att ha som mål att starta 2 klasser, så först blir det alltså LC och LB. (Min häst är oftast väldigt spänd, så det behövs nästan 2 klasser, för att han ska prestera bättre, sen om jag presterar bättre i 2a klassen är en annan fråga :D)

Beroende på vad resultatet blir i LC, så blir det avgörande ifall jag tänker ta ett steg uppåt dvs, LB och LA. Jag vet själv att jag inte är redo att prestera bra i en LA klass ännu, men för erfarenhetens skull.

Är det så att jag tycker att procenterna och resultaten i LC inte är tillfredsställande, så fortsätter jag med LC och LB :)

Nu menar jag givetvis inte att jag ska vinna varje LC, men börjar jag närma mig 65%-> i LC så ser jag ingen ídé att hänga sig kvar :)

Hemma på ridplan så tränar jag galoppöppnor, samlad trav, förvända galopper, och så småningom byten. Och hästen har vi börjat piaffa från marken.

Dessvärre finns det många här i nejden som tävlat nationell medelsvår, å sen kommer å ställer upp i regionala LB å LA. :mad:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 096
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka