När går gränsen för våld?

H

Helenea

De flesta här inne tycker inte att man får använda våld (förhoppningsvis ingen) mot en häst men vad är våld för er? Är det ett ryck i grimman? Är det att stå och slå med ett spö tills hästen är blodig? Ja, när går gränsen för er? Hur mycket våld använder du mot din häst innan du räknar det som våld?
Jag har märkt att folk har väldigt olika syn på det här så det skulle vara intressant att veta hur ni ser på saken.

Sv: När går gränsen för våld?

jag tycker att ett ryck i grimman är uppfostring, om hästen inte lyssnar får man väcka den. och då ska man rycka en gång och inte hårt, det ska inte göra ont på hästen.
man får väcka hästen med ett pet om den inte går att väcka med skänkeln, men då är problemet snarare att den inte accepterar skänkeln än att den somnar när man rider!;)

man får inte bestraffa hästen fysiskt annat än att knäppa till den på nosen om den gör något den vet att den inte får, som nafsa. har man behov av att anklaga eller straffa hästen för egen del ska man skaffa moppe istället. miljömoppe.

gränsen för regelrätt våld är att bestraffa hästen för något den inte är medveten om att den får, eller genom att slå den i den bemärkelse att man vinklar armen eller slår den upprepade gånger.:mad:

om man slår till pollen t.ex. på bogen som många gör, skulle jag säga att det är onödigt våld och bara orsakar förvirring, jag förstår inte var det skulle vara bra för?:confused: någon som kan svara på?

om man slår till pollen t.ex. på bogen som många gör, skulle jag säga att det är onödigt våld och bara orsakar förvirring, jag förstår inte var det skulle vara bra för? någon som kan svara på?

min pålle har då inte blivit förvirrad när ja duttat till honom på bogen när han gör saker han vet att han inte får göra..händer väldigt sällan och ofta räcker de att morra lite på honom bara..men fövirrad blir han inte..han verkar ha väldigt bra koll på vad han får o inte får göra och tar inte illa upp av att man säger till honom.

sen tycker ja nästan de är bättre att säga till ordentligt istället för att småtjata på dom om saker dom inte får göra..för de funkar inte på min för han är väldigt stark psykiskt och de enda som hjälper är att vara bestämd och väldigt tydlig med vad man vill.
pratar givetvis inte om något övervåld eller så..bara att man är tydlig och ser till att hästen fattar innan man gör något.

Senast ändrad av en moderator:

Vad som är våld är för mig beroende på vilken häst man hanterar.
På mitt ena mycket känlsliga sto skulle ett ryck i grimman kunna klassas som våld då hon reagerar starkt på minsta lilla korrigering. På den betydligt okänsligare och buffligare hingsten så skulle ett ryck i grimman knappt märkas.

Vad som klassas som våld är också beroende på situation. Om jag utan anledning pga mitt eget dåliga humör daskar till en häst med handflatan eller smäller till med spöt- ja då är det våld. Om en häst av respektlöshet klampar rätt över mig och jag gör samma sak- då är det okej.

Så vad som är våld är för mig är alltså helt beroende på situation. Flera upprepade spöslag, slag emot huvudet osv är alltid våld och skall såklart undvikas. Dock finns det extrema situationer som kan kräva ett viss mått av våld...

Innan någon hinner ifrågasätta så talar jag om situationer som kräver våld innan dom går överstyr och blir farliga- ex en häst som går till attack.

I vissa situationer krävs det att man försvarar sig själv och då räcker inte rösten till. Medan man i mer "vanliga situationer" oftast inte alls behöver nudda hästen för att få fram det man vill. Tomma hot kommer man ganska långt med...

TwiggyM, håller helt med! Vissa situationer, när man handskas med hästar, kan vara farliga. Då måste man korrigera så att det går fram.

Däremot kan jag tycka att spörapp och sporrslag om en häst vägrar framför ett hinder definitivt är våld. Har sett det otaliga gånger vid träningar och tävlingar, och mår lika illa varje gång. Har det inte gått fram till hästfolk att det finns anledningar till att hästen inte vill hoppa just då??

Valacken räcker det att ta ett stadigt tag i grimman, tygeln & "morra" år honom med djup röst.

Hingsten måste jag vara ännu skarpare mot, han viftar jag till i luften med grimskaftet (träffar inte) & tar hotfullt ett steg mot honom medans jag säger skarpt NEJ!! eller FY!!
Men då har han varit svinig. Annars räcker det med ett NEJ! med bestämd röst för att han ska bli olycklig. Han vill så gärna vara till lags & slår knut på sig själv för att göra mig nöjd & glad..

Men slå en häst med spö eller ännu värre piska upp den, är helt främmande för mig, det finns inte i min värld över huvudtaget.

Det som jag tycker e våld:

Bl a....

1. Rycka hästen i munnen med tyglarna....helt onödigt....
2. Att låta nåt gå ut över hästen när man rider och det kanske inte går så bra, sett flera som börjar rycka med tyglar eller slå med spö eller hacka med sporrar p g a dom själva har dåligt humör....:mad:
3. Att klappa till hästen på huvuden med handlata är våld då hästar aldrig skulle fostra varnadra på det sättet....
4. Att bestraffa en häst långt efteråt för nåt den gjort tidigare....TOTALT onödigt....:mad:

Finns så mycket mer, men då skulle listan bli milslång....

Själv har jag bitit min häst i örat en gång när hon bet mej....denna var första och enda gången hon bitit mej....så et hjälpte tydligen....:rofl:....Aldrig sett en så förvånad häst....

Håller med majoriteten här, uppfostran okej (dvs en gång där det verkligen behövs) - men inte ta ut sina frustrationer på hästen.

Det sorgliga är att det extrema övervåldet förekommer på så många håll, och på alla nivåer. Vet t.ex. en väldigt känd dressyrtränare som red en 5-åring på kandar och graman, drog ihop hästen och piskade den tills den rent utsagt kissade på sig för att den skulle piaffera. Kan lätt säga att denna tränare och alla böcker den skrivit är noll värda för mig nu.

Jag är väldigt emot att rycka o slita i hästarna, rycka i grimman och så vidare jag tycker det är ett dum jäkla sak att göra.

Många rycker o sliter i hästarna för att få mer kontakt osv...då är det bättre att man höjer rösten ett snäpp ist.

Hjälper inte det då kan man daska till på bogen.

Jag har daskat till hästar med spö när dom antigen behöver en ordetlig tillrätta vissning eller när hästen är hot ful.

Men som andra sagt, tillsägelse/tillrätta visningar kan vara olika hårda beronende på häsar och situation.

Misshandel tycker jag gränsen går när man står och spöar upp hästen med tydliga rapp märken och mycket blod.

Senast ändrad av en moderator:

Gäller det att freda mig själv finns det inget som heter våld.

Misshandel däremot är när en häst får stryk obefogat och i fel situation.

Tex gå ut och spöa upp en häst "skoj"eller för att visa sig "tuff".

Tillsägelse/uppfostran kan vara olika "hård" beroende på häst och föreseelse.

Själv har jag bitit min häst i örat en gång när hon bet mej....denna var första och enda gången hon bitit mej....så et hjälpte tydligen....:rofl:....Aldrig sett en så förvånad häst....

Jag har nypit till en liten envis ponny då hon hotade mig och försökte bita mig när jag höll på och gjorde ordning henne. då blev hon sur och stog och stirrade in i väggen;). Det tycker jag inte är våld eftersom hästarna i det fria/hagen skulle göra precis samma sak om inte två, tre gånger värre.

BTW så håller jag helt klart med TwiggyM

man får inte bestraffa hästen fysiskt annat än att knäppa till den på nosen om den gör något den vet att den inte får, som nafsa.

Jag har samma uppfattning som de flesta andra som har svarat. det är klart att man måste kunna rycka till i grimman annars kan det uppstå konstiga och även farliga situationer. Att peta till den lite med spöet tycker jag inte heller är helt fel. Däremot tycker jag inte att man direkt ska slå dem. Då har man nog för dåligt ledarskap om man måste ta till våld.

En annan sak som jag inte tycker om är de som knäpper hästen på nosen. Det är möjligt att man kan göra det på olika sätt men jag har sett hästar reagera våldsamt på detta och tycker inte att det är OK att göra det. Även om hästen har nafsat efter en.

Så länge man inte ger hästen en smäll då den inte förstår vad det är man vill att den ska göra. Tex vid ridning.

Men då min häst av olycka sparkade en tjej i magen så fick hon sej en rejäl smäll. Min häst siktade mot en annan häst men träffade helt fel.
Visst hon menade inte att göra tjejen illa. Men i mina ögon så ska inte min häst ha liknande fasoner då människor är med. Vad som händer i hagen är deras sak. Men hon ska ha benen på plats då människor är nära. Nu gick det bra för tjejen. Och min häst är inte skygg för rep eller piska på något sätt. Jag kan veva rep o piska intill henne då hon äter utan att hon reagerar på oönskat sätt.

Men hon är ett starkt djur. Hon kan åstakomma människor skador som kan vara livshotande.
Nu har hon inte gjort om det. Hon vet att nu att människor är högre än henne och att hon ska hålla sej på sin plats så länge vi är med.

Då detta hände va hon 2,5 år. Nu är hon 5,5 år.

ja de där med våld. håller med det är olika från häst till häst. fick hem min hingst för 2 år sedan då 25 år gammal å han naffsade å jag sa til å han naffsade å jag sa till. utan att slå eller nått. En dag när ja kom in o boxen å skulle ta på honom grimman så skulle han bita i den fick han för sej å missade den å bet mej i armen å jag lovar de har han aldrig gjort därefter. jag bet tag i hans över läpp å höll ett rejält tag på honom sedan dess så han har skärpt sig. nu när han rör runt med mulen så läcker de att harkla sig lite så slutar han. sen min unghäst var lite som en tegel vägg i början.. oj va du där.. å gräs dit går vi.. nä hä. följer du inte med då går jag själv. snacak om problem. tillslut hade jag londerings spö som stopp frammför å som gas bakom å nu e hon kanon.. de e samma fick hem henne från vet efter 4 dagar där å då va hon sten hård igen. de va bara att börja om.

jag tycker inte man ska behöva putta å knuffa på hästen för att den ska göra de man vill. de ska räcka att du byter sida å säger flytta eller back så ska dom göra de. alla mina vet reglerna men efter veterinär besöket så va de helt plötsligt jobbigt att backa då nöp jag tag henne i bogen för å få hennes uppmärksamhet å jag lyckades å nu e hon bra igen.

sen mitt gamla sto e väldigt kännslig. hon e väldigt sup nr man sadlar mm men skulle jag höja rösten eller någon sånt mot henne när hn surar skulle jag aldrig få sätta på henne sadlen. så de e bara att ha ett grimskat i motsamm sida lägga över halsen å hålla huvet borta å sen berömma så de där med våld e olika från häst till häst.

jag menar om en häst kommer flygande mot mig å springer på mig inte fan säger jag fy, då klappar jag till den på bogen. de e ändå ett x antal 100 kg vi håller på med. dom ska ha respekt men inte vara rädda så säger jag. å i stället för å säga nej nej nej nej nej nej oom hästen gör nått så e de väll bättre å ryta till på dom å säga till på skarpen. d ehar funkar på mina å alla är väldigt mänisko kära å inegn har dött av en smäll på bogen.

De flesta här inne tycker inte att man får använda våld (förhoppningsvis ingen) mot en häst men vad är våld för er? Är det ett ryck i grimman? Är det att stå och slå med ett spö tills hästen är blodig? Ja, när går gränsen för er? Hur mycket våld använder du mot din häst innan du räknar det som våld?
Jag har märkt att folk har väldigt olika syn på det här så det skulle vara intressant att veta hur ni ser på saken.

För mycket våld är när hästen tar skada av det. Alt inte förstår det.

det där med våld är ju lite flummigt i gränsdragningen. personligen anser jag att lättare våld är okej i uppfostringssyfte. tex, stannar jag när jag leder en häst, o hästen går på mej av ren o skär nonchalans, då jäklar kan den få en rejäl bank elelr spark i bogen. jag är den ranghöga av oss, o hästen har lika lite rätt att göra så mot mej som den mest högrangade märren i hagen. ännu mindre till o mä... vi har en 3- årig vallack som blev tagen o kastrerad ganska sent, vid 2,5 år. han har en tendens av att nafsa på saker. inge hårt, utan mest som att han måste smaka på allt med munnen, inte bara titta på det. i de fallen menar han inget direkt illa, så då brukade ja bara fösa undan huvet o visa att ja blev irriterad, så där behövdes inget våld. efter nån månad slutade han med fasonerna, helt på ett fredligt sätt:)
skulle en häst däremot verkligen bita i mej av ren obstinas eller för att visa sej ranghögre en mej, då jävlar får de veta att de inte är det! brukar räcka med att man säger ifrån en rejäl gång, tex genom att dska till på halsen eller faktiskt bita tillbax! hästen fattar att den inte kan göra det igen...

vål är väl när man antingen pryglas eller bestraffar hästen utan anledning, eller när man faktiskt orsakar skada på hästen! människor som sitter o sliter i tyglarna, skänklar o piskar oavbrutet på samma gång är för mej våld. hästen gör ju inget fel, den fattar bara inte alla kommandon samtidigt! o vem hade gjort det i den situationen?
nått rapp då o då om hästen har blivit erbjudne att lyssna på skänklen, men ignorerat däremot tycker jag är okej. så länge det inte går till överdrift vill säga! O_O i så fall är det bättre att slänga spöt o börja från grunden igen, för då är det helt enkelt kommunikationen mellan häst o ryttare som det är fel på, o det kan inte korrigeras med spön o slag!

lite flummiga gränser för övrigt, men hoppas detat ger nån form av inblick i hur ja ser det! ;)

TwiggyM, håller helt med! Vissa situationer, när man handskas med hästar, kan vara farliga. Då måste man korrigera så att det går fram.

Däremot kan jag tycka att spörapp och sporrslag om en häst vägrar framför ett hinder definitivt är våld. Har sett det otaliga gånger vid träningar och tävlingar, och mår lika illa varje gång. Har det inte gått fram till hästfolk att det finns anledningar till att hästen inte vill hoppa just då??

Ja jag fattar inte heller detta! 99% av gångerna när en häst har vägrat vid ett hinder så är det ju ryttaren som klantat sig och så piskar de upp hästen för det?! :confused:
Nä, de borde ge sig själva ett rapp istället... :rofl:

Våld är våld. Alltså våld är alla situationer, befogade eller obefogade, då någon gör något mot någon annan för att orsaka allt mellan lindrig och allvarlig smärta.

Med andra ord är ett ryck i grimman en form av våld. En smäll med spöet är våld och en knuff är våld.

Jag delar dock in våldet i BEFOGAT/berättigat och OBEFOGAT/oberättigat våld. Det befogade våldet använder jag vid behov. Det obefogade hoppas jag innerligt att jag aldrig kommer att hemfalla till.

Hantering av hästar är ibland farligt. Den snällaste och mest väluppfostrade häst kan skada eller döda dig - avsiktligt eller oavsiktligt.

För att freda mig själv i en farlig situation använder jag vid behov våld. Jag har till och med sopat till min häst med raspen över ändan en gång - men det var för att han tryckt upp mig mot väggen så att jag satt fast och inte nådde ner med fötterna ordentligt. Då tog jag mig loss genom att drämma till honom när han vägrat flytta sig för vanliga hjälper en stund. Har aldrig fattat varför han gjorde så den där gången men i just det läget bedömde jag det vara befogat att slå och det har jag inga problem med att stå för.

Det jag egentligen tycker är en svårare fråga är i sådant fall hur folk och jag själv också hanterar hästar som inte gör det vi ber dem om i icke hotfulla situationer. Tex. om hästen vägrar gå från stallplanen - man har försökt med lock och pock och lirk och man vet att hästen snabbt lär sig att om man kan slippa genom att bete sig på ett visst sätt en gång så kan man göra det till en vana. I sådana lägen har det hänt att jag använt spöet men här är jag mycket mycket mer tveksam till om det är berättigat våld eller ej.

När amn piskar en häst mer än 1n gång man får bara piska en häst om den är olydig EN ågng och inte då ta i allt vad man orkar.De räcker oftast med en lätt snudd bara för att hästen ska fatta!

Gillar inte att se hoppryttare piska en häst för den vägrar hoppa eller river, eller galopphästar som piskas för de ska springa snabbare å ju fortare de springer ju mer pisk får de för att de ska springa ännu snabbare:crazy:

Bestraffning för mig sker med arbete.
Skenar en häst för mig så spring då men glöm at hästen får bestämam när den ska stanna.Då får den springa extra mkt så den är helt slut ist..
Vilket i sin tur leder till att hästen slutar sken aeftersom de hela vart betydligt jobbigare än vad hästen hade trott=)

Jag äger inte ens en piska och att rycka tag i grimman är uppfostring fö rmig iallafall.. Nu behöver jag inte göra de på min häst hon gör nada=)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar