När går era barn och lägger sig?

Sv: När går era barn och lägger sig?

Dottern är ett och ett halvt år snart.

Strax efter kl. 18.00 slår vi på Bompa, sitter tillsammans i soffan och myser/kramas. Vid 18.30 går vi till köket, gör en smörgås och tar fram lite mjölk. Hon fikar, sen är det tandborstning, tar på pyjamasen och byter blöjan. Går upp till hennes sovrum, tänder nattlampan och kvällslampan, sitter och läser tillsammans (olika hur engagerat det blir, ibland vill hon bara bläddra själv ibland vill hon lyssna). Oftast är det hon som slår ihop boken när det är nog. Då kramas vi godnatt, säger puss puss. Hon lägger sig i sängen och vi stoppar om. Sen sitter jag eller Maken på en stol bredvid hennes säng och "håller handen", hon somnar ALLTID inom tio minuter. I b l a n d om det är något särskilt te.x rutinerna har rubbats kan de ta lite längre tid.
(just nu te.x kan inte jag fixa hela nattningen själv, utan min man måste bära henne uppför trappan osv. När han lägger själv fixar han allt själv och då går det bättre. Hon blir lite störd av att "byta famn"). Vi lägger varanna kväll. Maken eller jag surfar lite diskret i mobilen medan vi väntar på att hon ska somna. :o ;)

Egentligen hade vi väl tänkt oss att man lägger henne och går, det har vi liksom inte fått till och eftersom vi har en så bra rutin och det funkar så bra ändå så har vi inte brytt oss om att ändra något. Smartphones = :bow:

Vår dotter är 3 år. Hon tittar på film eller leker en stund efter middagen och sedan tar hon sin astmamedicin, borstar tänderna och tar på sig pyjamas. Klockan 19-19:30 går hon och lägger sig. En av oss ligger bredvid henne tills hon somnar, det tar oftast 10-15 minuter.

Vår son är 6 månader. Han får pyjamas på samtidigt som syrran och sen borstar vi hans två tänder. Efter det leker han en stund på golvet eller så. När han blir trött får han somna hos oss i soffan eller selen (om han är "gnällig" och verkar vilja ha närhet). Han brukar somna mellan 19-20 någon gång. Sen sover han i soffan hos oss tills jag går och lägger mig.

Äldsta sonen är två och ett halvt. Vi sätter på pyjamas och bostar tänderna mellan halv nio och nio, beroende på hur trött han är. Runt nio brukar vi dra oss mot sängen, och förslå mer stillsamma aktiviteter (inget bus och stoj), typ bokläsning eller se en film på ipaden. Han får välja lite själv vad han vill göra, det är lite olika, men då är det en vuxen i sängen i alla fall, så då brukar han också vara där. Han brukar somna mellan halv tio och tio, oftast. Är han fortfarande vaken efter tio så är det i princip bara bokläsning eller vaggsånger som återstår som val, men då är han såpass trött också att han inte orkar med så mycket mer.

Lilla bebisen är sex veckor, han brukar krokna någon gång i samma veva, och somna för natten nån gång mellan nio och elva på kvällen. Hans kvällsrutiner är väl mest att han får på sig en pyjamas nån gång under kvällen, och ifall han behöver (dvs om han blir gnällig) så får han lite hjälp att komma till ro och somna genom att vi vaggar eller bär.

Just nu sover alla tillsammans, så båda barnen nattas i vår säng.

Senast ändrad:

Sonen är 20 månader.

Vid klockan sju äter han kvällsmacka i soffan och tittar på TV. Sen byter vi blöja, borstar tänder och sätter på pyjamasen. Sen går han och pappa och lägger sig i hans säng, där pappa är kvar till han somnat. Brukar somna mellan 19.30-20.00.

Har en tjej på lite drygt 2 år. Hon brukar dricka välling i soffan framför tv vid 7 tiden. Får sen varva ner med tv. 19.30 går vi till sängen och läser saga och sen är de dax att sova. Vi ligger bredvid hennes säng och tar mellan 5-30 minuter.

Sebbe som är 6 år går och lägger sig 19:30 numera. Innan var det kl 20, men han kom själv fram att så "sent" orkade han inte fixa med tandborstning osv så vi fick ändra tiden.

Inga speciella rutiner alls innan dess, men kl 19:15 går han och klär av sig, väljer film och sen borstar vi tänderna. Han startar själv filmen sen, och så säger vi godnatt.

Minstingen är strax 1 år, och går och lägger sig kring kl 20. Inga rutiner innan heller, hon gör vad hon känner för. Ibland ett bad, ibland lek och ibland (väldigt sällsynt) en lugn stund i soffan.
Hon byts på, får pyjamas och tar sen sin snutte samt napp och stoppas i säng. Startar mobilen, säger godnatt och går sen ut. Inom 15 min brukar hon sova gott.

Ellan är 3½ och går och lägger sig när hon är trött, oftast får vi försöka hålla ut henne och aktivera henne.

Hon tycker att det är så himla mysigt att gå i säng att hon ibland vill lägga sig 17.00 och då får man försöka aktivera henne tills tiden är mer mogen. Men mellan 18.30-19.30 är nog den vanligaste tiden hon lägger sig.
Hon somnar på mellan 5-15 minuter och vi brukar titta på film på hennes dvd-spelare, det är hennes val.

Vi har inga speciella rutiner dock, hon säger till när hon är trött och då borstar vi tänderna, tvättar av oss och går och lägger oss. Om jag tänker tillbaks så har vi aldrig haft några riktigt rutiner som är bundna till tid, vi har anpassat oss efter huruvida hon är trött eller inte.

Mina tjejer, 2,5 år och nästan 5 år, går och lägger sig vid 19.30 tiden.
Innan läggdags har vi inga speciella rutiner, utan de sysselsätter sig lite olika varje kväll. Kan vara att pyssla/måla, leka, titta på film eller att vi läser tillsammans.
De brukar byta om till pyjamas vid 19-tiden och sedan dricker minstingen välling. Efter det går vi och borstar tänderna och kissar. Sedan sätter vi oss på mattan utanför deras respektive sovrum och läser saga tillsammans. Och tillslut hoppar de i säng och jag går in och pussar dem var och en och säger god natt. För minstingen sjunger jag ”Trollmor” och med den äldsta pratar jag lite om hur dagen har varit!

Vår treåring går och lägger sig vid 20-snåret, tandborstning, toalettbesök och pyjamas på, sen saga, småprat om dagen och morgondagen (Vem hämtar på dagis- mycket viktigt att veta) och sjunga herr gurka.
Tar 2-30 minuter innan hon sover, vi ligger alltid bredvid tills hon somnat.
Den som inte nattar blir väckt efter 30 minuter av den andre... Oftast sambon som lägger, jag orkar inte gå upp igen, och att somna åtta är inte idealiskt för mig.

Med tanke på att de flesta verkar ha barn som lägger sig ganska tidigt, hur gör ni med middagen? Vilken tid äter ni middag, och när kommer de vuxna från jobbet i så fall?

Hos oss så kommer den vuxne som inte hämtar på dagis hem vid klockan sju ungefär, och sen äter vi middag mellan sju och åtta, på ett ungefär. Vi har testat att äta middag tidigare, runt fem-halvsex, men då slutar det med att alla hinner bli hungriga igen innan det är dags att gå och lägga sig.

Vi äter middag runt sju, och ger ett extra mellanmål efter dagis( banan, smörgås eller liknande).
Alternativt så äter vi något lätt med henne, och så lagar jag middag när sambon lägger för kvällen. Lite beroende på dagsformen hos alla.
Vill hon bara ha gröt, så äter vi helst senare middag, vid nio.

Mina barn ar snart 5 ar. De gar och lagger sig mellan 19-19.30, vi gar upp och tar pa pyjamasen, borstar tanderna, kissar, laser en saga eller tva och sedan brukar jag sitta mellan dem (de har varsin 90 sang ihopskjutna till en dubbelsang) och klia/stryka dem pa ryggen och prata en stund, sedan gar jag ut och ibland somnar de pa 5 minuter och ibland ligger de och pratar och fnittrar i en timme ;)

Det beror lite på dagsform hos både mig och sonen på 3½.

Ibland kroknar han i min famn i soffan vid 18:30-19 ungefär, ibland är han på eget bevåg uppe till 21:30 innan jag ger upp och lägger mig, då somnar han på en kvart eller så. ;) Ibland somnar han i sängen efter att vi läst bok, mellan 19-20 ungefär.

På frågan angående middag så äter vi ca 17:00. Han vill vanligen ha välling när han börjar bli trött, själv hinner jag oftast bli hungrig men kan leva med det.

Ludvig är 4 år och är en kvällspigg typ med litet sömnbehov o har så alltid varit. Han måste heller aldrig gå upp innan åtta eftersom han börjar dagis vid nio (fl med lillasyster). Han somnar i bästa fall innan tio... Vi börjar borsta tänder och läsa saga vid halv nio, nio och han vill helst ha någon förälder intill sig för att somna, vilket kan vara svårt då min sambo är ensam med barnen 3 kvällar i veckan eftersom jag är ridlärare o således jobbar kvällar. Sen sover hn dock som en stock och skulle gärna sova längre än åtta om han fick. Att vända på det hela o gå upp tidigare funkar inte riktigt bra det heller- han vill vara uppe sent ändå och blir bara hängig.

Lillasyster, 10 månader, somnar gärna vid åttahugget o går upp vid sju, o vaknar ett antal ggr per natt och ammas. Vi sover tillsammans så jag vet inte hur ofta egentligen.

Hur gamla är dem?
Hur ser era kvällar ut, vad har ni för rutiner?

En 5åring och en 1,5åring.

En vanlig veckodag börjar vi "kvällsrutin" strax före 19. 5åringen får se på TV, båda dricker en vällingflaska var och vid 19.15 ungefär är det läggdags. Den lilla lägger vi direkt i sängen och går ut, stora får en saga läst för sig och lite "prat". Ibland läggs lilla kanske någon kvart före stora barnet.

Vi går upp vid 06 och båda barnen verkar behöva sömnen dessa timmar. Det lilla barnet sover ju också 1-2 timmar mitt på dagen.

På ledig tid/semestrar kan vi ibland förskjuta tiderna något; då kanske det blir kring 20-tiden vi lägger istället.

Med tanke på att de flesta verkar ha barn som lägger sig ganska tidigt, hur gör ni med middagen? Vilken tid äter ni middag, och när kommer de vuxna från jobbet i så fall?

Hos oss så kommer den vuxne som inte hämtar på dagis hem vid klockan sju ungefär, och sen äter vi middag mellan sju och åtta, på ett ungefär. Vi har testat att äta middag tidigare, runt fem-halvsex, men då slutar det med att alla hinner bli hungriga igen innan det är dags att gå och lägga sig.

Vi jobbar samma tider vi vuxna och hämtar och lämnar båda två (eftersom vi pendlar samma sträcka i bil). Hela familjen kommer alltså hem vid 16.45. I regel är vår lilla hungrig direkt, men då får hon oftast en vällingflaska direkt vid hemkomst.

Middag brukar vi försöka äta vid 18. Ibland något tidigare, ibland senare.

Sen får alltid våra erbjudande om välling innan läggdags en timme senare. Beroende på hur mycket de åt av maten så äter de mer eller mindre av den där vällingen. Vår lilla får förmodligen i sig lite för lite mat under dagarna (jag tror hon inte är riktigt fokuserad på att äta vid målen när hon är på fsk och dessutom inne i en period då hon behöver äta ofta) varför hon ibland kan äta både en hel flaska välling vid 17, en riktig portion mat vid 18 och sen ytterligare en vällingflaska vid 19.

Vi äter kring kl 18, för det mesta. Jag är hemma - sjukskriven, och maken är för tillfället pappaledig samt utbildar sig för nytt yrke också. Dessförinnan jobbade han konstiga tider, så maten anpassas efter barnen och har alltid gjort. Den vuxne som kanske inte är hemma då får äta senare helt enkelt. Eller tidigare, om det passar bättre.
Hans nästa yrke kommer också innebära oregelbundna tider, och så även mitt när sjukskrivningstiden går ut.
Sonen orkar inte med skolan om han är uppe längre, så det går inte att rucka på dom tiderna. Han måste upp ca 06:45 varje morgon, och är sen på skola + fritids till efter kl 15. Minsta börjar på dagis nästa år.

Vi brukar äta kring 17.30-18.00 beroende på hur lång tid maten tar att laga. Vi slutar vid 17 och hämtar barnen men vi har i princip ingen pendling alls.
Barnen äter en kvällsmacka just före 20.00 tiden, sedan borstar de tänderna och vi lägger och pussar godnatt.

2-åringen har tidigare behövt vuxet sällskap men sedan några månader tillbaka fixar han att somna själv.
Ibland lägger de sig tidigare och någon av oss läser för barnen.
De stora barnen går upp någon gång efter 7, de äter frukost hemma. Den lille sover till 7.30 och äter frukost på förskolan.
På helgerna har vi fri läggningstid men de kroknar oftast kring 21 om vi inte har gäster.

Nyfiken fråga, ger ni något slags mellanmål (och i så fall vad) innan middagen då för de har väl fått mellis kring 14.30 på förskolan? Våra barn skulle ha kroknat totalt av så sen middag och då hade jag antagligen fått slänga i dem så mkt mellanmål att de inte ätit speciellt mkt till middagen.

Ja, stora barnet brukar få en frukt eller liknande vid fyra-fem om han blir hungrig i väntan på maten. Det beror lite på när vi äter middag, vad vi ska äta till middag, hur mycket han ätit till lunch, när mellanmålet var, osv. Så det blir nog lite olika från dag till dag. Vet jag att han ändå inte kommer äta så mycket av middagen så får han kanske ett stadigare mellanmål, har han ätit massor till lunch så räcker det med något litet, osv.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 528
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar