När går du och lägger dig?

detordnarsig

Trådstartare
Jag har aldrig haft en normal arbetstid, alltså regelbundna eller något som liknar kontorstid. Jag har inte heller djur, barn eller bor med någon som påverkar mina sömntider. Nu är jag student med extrajobb, jobbets tider varierar mycket. Men jag har i princip alltid svårt att somna och ännu svårare att vakna ;)
Så jag är nyfiken, när går du och lägger dig? Och när går du upp? Hur fort somnar du? Ändras dina tider mycket på helger/lediga dagar?

Mitt mål är att lägga mig 21. Jag lyckas aldrig. Klockan ringer 05.00. Jag är konstant sömnig tycker jag.

Försöker sova till 7 på helgerna men lyckas inte alltid. Kroppen är för van vid att gå upp tidigt. Jag är således minst lika död på helgkvällarna som på vardagarna.

När jag verkligen kommer i säng varierar lite. Just tisdagar är den kväll som blir senast just nu då dottern ska hämtas 21.30.

Jag försöker att lägga mig före midnatt. Det händer att det lyckas.

Vanliga dagar går jag upp 7.30. På helger och semestrar ställer jag ofta klockan på 9 eller 9.30 för att undvika att jag vänder på dygnet för mycket.

Både att somna och att vakna tar orimligt mycket tid för mig. De två sakerna är bland livets jobbigaste, tycker jag.

Att jag kan börja någorlunda sent på morgonen är ett av skälen till mitt yrkesval. Tidiga morgnar står jag inte ut med.

Det tar en himla tid för mig att somna på kvällen men jag försöker somna innan midnatt, oftast somnar jag runt 1-2 :(
Ibland lyckas jag däremot sova middag, så då gör det ingenting om jag inte får så många timmars nattsömn.

Jag har inga direkta tider jag måste gå upp, men jag gillar att börja tidigt, så det brukar bli mellan 8-9, senaste två veckorna har jag varit uppe vid 8.

Jag går upp halv sju varje morgon och lägger mig så fort jag kan på kvällen. Sover oftast före 23, men jag äter sömnmedicin så jag somnar fort. Om jag fick välja skulle jag börja jobba kl 12 och somna vid midnatt, gärna senare. Det är min dygnsrytm jag är en typisk kvällsmänniska.

Vardagarna lägger jag mig vid 21 och blir väkt 0630 varenda morgon ( min kille vet hur trött jag är )

Helgerna 23 tiden vaknar vid 9-10 tiden någon gång 11-12 men då är dagen förstörd med

Har häst och pluggar på distans, så kan i mångt och mycket styra mina tider själv.
Brukar lägga mig kring 01 och gå upp vid 07-08 alla dagar i veckan.

Jag har aldrig haft en normal arbetstid, alltså regelbundna eller något som liknar kontorstid. Jag har inte heller djur, barn eller bor med någon som påverkar mina sömntider. Nu är jag student med extrajobb, jobbets tider varierar mycket. Men jag har i princip alltid svårt att somna och ännu svårare att vakna ;)
Så jag är nyfiken, när går du och lägger dig? Och när går du upp? Hur fort somnar du? Ändras dina tider mycket på helger/lediga dagar?

Lägger mig mellan 23 och 01 oftast, går upp 04.30 alla vardagar. Helgerna sover jag till 09. Jag har väldigt svårt att varva ner på kvällen och jobbar gärna ett par timmar efter 22. Har vanligt kontorsjobb men kan börja tidigt om jag vill så börjar vid 06.

Jag jobbar natt, så jag sover ganska konstiga tider. När jag är ledig brukar jag lägga mig runt 00-01, och vaknar allt mellan 09-11. Är ingen morgonmänniska, speciellt inte med nuvarande arbetstider.

Mina tider varierar hysteriskt från dag till dag eftersom jag jobbar skift. Den här veckan jobbar jag:
Måndag, 20.45-06.15
Tisdag, 19.00-06.15
Torsdag, 15.00-19.45
Fredag, 04.00-11.00
Ledig helg :)

Jag sover, äter och är hos hästen när jag har tid och kan.
Jag somnar oftast ganska fort efter att ha läst en stund. När jag är ledig brukar jag somna vid halv tolv-tolv och sova till runt åtta.

Jobbar jag kontorstider är ambitionen att åtminstone ligga i sängen runt 23, somnar någonstans mellan 23-02 och stiger motvilligt upp runt 06:30. På helgerna/lediga dagar sover jag tills jag vaknar, beroende på när jag somnar blir det allt mellan 7 och 10. Jag verkligen hatar tidiga morgnar och är hellre vaken långt in på natten.

Brukar sikta på att lägga mig före midnatt på kvällen om jag har en hyfsat tidig tid att passa dagen efter.
Hur dags jag går upp skiftar väldigt. På mitt vanliga jobb börjar jag oftast någon gång mellan 7 och 9. Börjar jag 9 brukar jag alltid fixa klart i stallet på morgonen så då går jag upp vid 6. Jobbar jag långpass (7-18) brukar jag också fixa klart stallet på morgonen så då går jag upp vid 4.45.
Ska jag bara till jobbet och ev. lämna dottern på dagis så går jag upp ungefär 1,5 timme innan jag börjar jobba. Det tar ungefär 15 minuter att köra till jobbet och sen ytterligare 5-10 minuter att gå från parkeringen och bli inpasserad på jobbet. (Något av ett projekt med röntgenapparat och metalldetektorbåge.)
Är jag ledig och inte har någon tid att passa (exceptionellt ovanligt i min värld) så sover jag alltid tills jag vaknar av mig själv. Någon gång mellan 8 och 11 brukar jag vakna, oftast före 9.

Jag somnar alltid fort. Vaknar jag på natten för att gå på toaletten så somnar jag om fort. Har utmärkt kvalité på sömnen vilket antagligen är det som gör att jag oftast är pigg på 5-6 timmar sömn.

Och ja, tiderna skiftar väldigt mycket :p

jag har riktigt dåliga sovvanor efter att ha jobbat natt länge,så normalt lägger jag mig någon gång mellan 03-04.30 upp igen mellan 9-11,någon gång ibland när "natten" varit dålig pga ryggvärk så sover jag längre av ren utmattning.
Är egenföretagare och jobbar hemifrån så kan göra lite som jag vill,det drabbar bara min ekonomi.

Jag brukar somna runt midnatt och vakna antingen 06:15 eller 7:30 min inbyggda väckarklocka tycks inställd på de två tiderna, mycket märkligt. Försöker somna om och sova längre på helgen och brukar kunna sova till 9 lite drygt

Jobbar 3-skift så det beror ju på hur jag jobbar (6-14, 13.30-21.30, 21.15-06.15) men generellt har jag väldigt lätt för att somna (vilket jag dock slitit som ett djur för sedan jag började jobba natt, blev sjukt stressad av att inte kunna somna första typ halvåret) men extremt jävla assvårt för att gå upp. Mår alltid dåligt när jag vaknar och har världens sämsta morgonhumör :o Jag älskar att sova o sover bra, typ 8 h är lagom, men jag är däremot rätt dålig på att gå o lägga mig i tid så sover ofta för lite vilket såklart inte bättrar på att gå upp. "Ska bara...." Favoriten är ju när jag gör grejer med hästen efter nattpassen o till slut inser att nu hinner jag bara sova 5 h innan måste åka till jobbet igen, oups. Idag sov jag typ 4.45 h o är nu på jobbet :p

I genomsnitt somnar jag nog kring 00.30-01.00 vardagar och jag stiger upp 07.27. Någon gång per månad somnar jag kring 20.00 och sover ikapp och förlorar jag mig i en god bok kan jag upptäcka att klockan närmar sig 03.00. På helgerna sover jag minst till kl 10 och det händer att det blir längre också. Skulle jag inte ställa någon klocka på helgen tror jag att jag lätt skulle kunna sova till 14-tiden.
Har lätt att somna när jag väl lagt mig

Gillar att somna 01-02 och gå upp runt 10. Då mår jag fint. Eftersom jag jobbar som fritidsledare så kan jag oftast följa den dygnsrytmen 4-5 dagar av en vecka.

För sent.

Jag har stora problem att sova, men har lärt mig med åren att vara anpassningsbar. Enda sättet jag faktiskt somnar och sover (inte nog med att jag inte kan somna, jag sover rastlöst så blir inte utvilad) är när jag stannar uppe så länge och blir så trött att jag somnar av ren utmattning. Men sen om jag sover 2-3 timmar så brukar jag klämma in några snabba sovstunder när jag kommer hem eller mellan sakerna jag gör, så där brukar det bli ytterligare ett par timmar jag skrapar ihop.

Jag har försökt länge med olika mediciner men min kropp svarar dåligt. Det enda som har hänt är att jag varit rastlös ändå och drömt mardrömmar, men inte lyckats vakna från de pga medicinen. Hur obehagligt som helst...

Går och lägger mig och går upp alldeles för sent.
Då jag jobbar natt så går jag och lägger mig absolut senast 22:30. Idealet är att gå och lägga sig kl 22:00. Vaknar kl 1, jobbar, Sen sover jag mellan 6-12 på fm.

Då jag jobbar dag så försöker jag bara att vara inne från stallet innan midnatt. Går upp mellan kl 7 och kl 10 beroende på om jag jobbar tidigt eller sent. Hade helst gått upp kl 7 varje dag så att man får ngt gjort innan lunch.

Tycker att jag har bäst sov rutiner då jag jobbar natt + em samma dag. Då vaknar jag kl 10-11 på fm och börjar jobb nr 2 kl 12 eller 13. Jobbar sen till kl 17, hemma kl 19 sen är det bara it och göra stall och gå och lägga sig igen :p. hinner inte tänka på att somna om eller slöa på mobilen till 00:53.

Enda positiva med att ha korta arbetspas, man kan ha mer än ett jobb samma dag :).

Är jag ledig så ka jag vara uppe till kl 2 och sova till kl 14 (med undantag på att jag alltid går upp kl 5-7 och släpper ut hästarna, sen går jag och lägger mig igen :banghead:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 642
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 104
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30