När gå ned till kvot 6

LillaGeisha

Trådstartare
Jag har en unghäst på fyra år. Han har växt ganska rejält i sommar så jag ger honom en högre kvot än sex. Jag har fått lära mig att en unghäst som växer samt digivande sto ska ha en kvot mellan 7 - 8.

Jag fick dock en reaktion på detta där en person hävdade att det är bara upp till tre-åringar man ger högre kvoter. Även när jag tittade på ett foderstatsprogram på nätet fanns endast alternativen <3 år och >3 år.

Är jag fel ute? När ska jag börja räkna på kvoten 6?

Sv: När gå ned till kvot 6

Stirra dej inte blind på kvoten.

Du kan ge en äldre häst en hög kvot för att den behöver det eller en yngre häst en lägre kvot för att den behöver det.

Hur ser hästen ut?

Är allt bra så fortsätt med det du har, om inte öka/minska.

Tack för ditt svar!

Nej, jag går inte slaviskt efter kvoten. Använder den som en grund och fodrar sedan även efter ögat. Min förra häst låg högre än kvoten sex.

Jag är mest nyfiken på hur man "brukar" resonera. I min värld är en växande häst, en växande häst oavsett ålder. Vissa växer färdigt tidigt, andra sent. Jag blev då så förvånad över att man säger att man bara behöver högre kvot till upp till åldern tre. När jag sedan också såg detta i foderstatsprogram så vaknade nyfikenheten/tveksamheten i mig.

Jag tänker aldrig i kvottermer utan räknar ut hur mkt protein hästen behöver efter sin klass. Detta behov varierar mkt mindre mellan individer än energibehovet.
Precis som människor blir en del hästar tjocka av luft och andra behöver jättemkt energi för att hålla hull. Sedan bedömer jag vad hästen är för typ och doserar energin efter det. Om kvoten bli 10 eller 5 det kvittar. Om hästen får tillräckligt med protein och håller lagom hull så är det rätt. HH

Jag håller helt och hållet med dig.

Jag tänker aldrig i kvottermer utan räknar ut hur mkt protein hästen behöver efter sin klass. HH

Vad jag dock undrar är hur vet du hur mycket protein just den hästen behöver efter sin klass? När hästen visar att den har proteinbrist så är det ju redan ett faktum. Jag vill ju undvika att komma dit och således lägger jag honom på en högre mängd protein än jag skulle ha gjort på en färdigväxt häst.

Kolla i en fodertabell. SLU, NRC eller vad du har tillgång till. HH

Hästar över 36 månader räknas som "vuxna" i fodertabellerna, dvs man rekommenderar 6 g protein/MJ för att räkna ut behovet.

Det borde räcka med en kvot på 6 till din häst - om du vill räkna på det viset.

JAg lägger unghästarna 7 och höjer om jag ser att dom behöver.

DRar sedan ner kvoten efter 3 års ålder allt eftersom jag ser att dom klarar av att hålla muskler. Många hamnar på 6 men andra på högre.

Hästar över 36 månader räknas som "vuxna" i fodertabellerna, dvs man rekommenderar 6 g protein/MJ för att räkna ut behovet.

Det borde räcka med en kvot på 6 till din häst - om du vill räkna på det viset.
Mmm, har sett i alla tabeller att man anser att efter 36 månader så är hästen "vuxen". Men vad jag fortfarande (känner mig lite tjatig :D) inte förstår, är vad är det för skillnad på en tre-åring som växer och en fyra-åring.

Min har ju som sagt dragit iväg rejält på höjden i sommar. Varför behöver han då inte extra protein? Nu fodrar jag upp med Lucern, så om han får mer protein än tabeller så spelar det ingen roll.

JAg lägger unghästarna 7 och höjer om jag ser att dom behöver.

DRar sedan ner kvoten efter 3 års ålder allt eftersom jag ser att dom klarar av att hålla muskler. Många hamnar på 6 men andra på högre.
Det är väl så jag får göra, sänka succesivt och hålla koll på honom.

Mmm, har sett i alla tabeller att man anser att efter 36 månader så är hästen "vuxen". Men vad jag fortfarande (känner mig lite tjatig :D) inte förstår, är vad är det för skillnad på en tre-åring som växer och en fyra-åring.

Min har ju som sagt dragit iväg rejält på höjden i sommar. Varför behöver han då inte extra protein? Nu fodrar jag upp med Lucern, så om han får mer protein än tabeller så spelar det ingen roll.
Alltså...
unghäst mellan 13-18 månader bör ha 7 g protein/MJ
19-36 månader bör ha 6,5 g protein/MJ
Över 36 månader ska normal underhållsfoderstat räcka även till tillväxten.

Enligt tabellerna...

Sen finns det givetvis hästar som har andra behov än tabellvärdena.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 900
Senast: Fenestra
·
Foder & Strö Hjälp! Jag försöker hjälpa en kompis med kompletterande foderstat. Hon har sin häst på lösdrift och grovfodret (silage) håller en kvot...
Svar
10
· Visningar
1 385
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka