När fullvaccinerad för tävling?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 857
A

afsana

Köpte häst i början av oktober och han var då inte vaccinerad tillräckligt för att åka ut och hopptävla. Han blev då vaccinerad mot hästinfluensa. Fick sedan dos II 18 dec. Han ska visst vaccineras igen om ca 1/2 år om jag har förstått fel.
Hur är det med tävling? Från vilken nivå måste han vara fullt vaccinerad? Och när är han det? Efter dos III om ca 6 månader eller? Sedan är det väl inom ett år igen, löpande.
Snälla hjälp mig.

Sv: När fullvaccinerad för tävling?

Från alla nivåer av tävling (klubbtävling så bestämmer klubben).

Tävlingsklart är det 1 vecka efter spruta 2. Så du kan tävla imorgon om du vill =) Och ja, tävlingsmässigt så vaccinera om senast om ett år från spruta två (den han fick 18 dec).

Jag har fått lära mig att först spruta I, sen spruta II efter 4-6veckor o spruta III efter 6 månader o sedan om vacc. en gång om året.
Man ska väl kunna tävla efter spruta II har jag för mig

Jag har fått lära mig att först spruta I, sen spruta II efter 4-6veckor o spruta III efter 6 månader o sedan om vacc. en gång om året.

Det TR kräver och det som ger bäst skydd är två olika saker.

TR:s krav: 2 sprutor med 21 - 92 dagars mellanrum, Okej att starta 7 dygn efter andra sprutan. Sen revaccination årligen. Klart.

Skyddsmässigt rekommenderar man 2 sprutor med 6 - 8 v mellanrum, sen tredje ett halvår efter det. Sen revaccination var 6:e månad.

Men tävlingsmässigt är TS häst grundad och klar helt enligt reglerna, och nästa spruta måste ges senast 18 dec 2008.

Men som sagt. det skiljer sig beroende på om man bara vill följa TR, eller ha optimalt skydd med.

Precis så har jag också förstått. Men jag visste inte från vilken vaccination det var ok att tävla.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 121
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 803
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 280
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Tråden för spår