När fryser olja?

Sv: När fryser olja?

För att något ska frysa måste det väl vara vatten inblandat? Olja kan ju däremot stelna tex i kylen.

Sara

Det måste det inte alls. De flesta ämnen finns i fast, flytande och i gas form...

Olja har en lägre fryspunkt än vatten om jag inte minns fel, men det beror på vad för olja det är också.

Självklart har du rätt. Fel av mig. Det var bara formuleringen frysa som jag tänkte på. Man säger väl inte att tex metall fryser när det blir fast form?

Sara

Ok. :D

Nej, det har du nog rätt i. Det har jag aldrig funderat på, det heter ju något "finare" på kemispråk, som jag inte kommer på just nu. :p

hmm.. men om de typ är 5 minus ute borde den alltså inte frysa i stallet.. eller??

Jeg har ikke hatt olje som har fryst i vinter, selv om det ha vært 10 kuldegrader i "stallen" (utegang!). Men, oljen blir som tykk gele når det virkelig blir kaldt. Har ikke hatt problermer med å blande den ut i tørt for, men jeg valgte å ta oljen inn i huset. Jeg tror de praktiske problemene mtp olje vil oppstå i kaldere temperatur enn 5 minusgrader.

när fryser olja?i vilken temperatur?

Olika oljor måste frysa dvs stelna vid olika temperaturer. Smältpunkten dvs den temperatur när den stelnar/smälter beror vad jag vet på vilka fettsyror oljan består av framförallt hur pass stor del av dem som är omättade. Det finns ju fett som har stelnat i plusgrader tex smör och margarin.

Det måste det inte alls. De flesta ämnen finns i fast, flytande och i gas form...

Olja har en lägre fryspunkt än vatten om jag inte minns fel, men det beror på vad för olja det är också.

fast det finns ämnen som inte finns som flytande tex CO2... rätt häftigt tycker jag! skulle vilja se irl nån gång!

fast det finns ämnen som inte finns som flytande tex CO2... rätt häftigt tycker jag! skulle vilja se irl nån gång!

OT men nu fick jag en riktig flashback till mellanstadiediscona. :D Det hände ibland att de som arrangerade dem ordnade kolsyrerök åt oss. Jag minns att de tog in block av kolsyreis som förvandlades till tung rök som lade sig på golvet så att man inte kunde se sina fötter. Jäkligt coolt. Och så minns jag att man fick en rätt skum smak i munnen av den där röken efter ett tag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 021
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
624
Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24
  • Födda -21