När försent att ta föl?

nexxa

Trådstartare
Har ett sto som i år blev 17 år gammal.Hade velat hinna ta ett föl på henne.Hon har fått föl innan både -97 och -98.
Dock ej under tiden jag ägt henne.Vad jag vet har det aldrig varit ett problem.
Så när tycker ni det är försent?
Själv, tycker jag inte det känns aktuellt förrän om 1-2 år.Försent då?

Sv: När försent att ta föl?

Nej för sent är det nog inte såvida hästen är pigg o fräsch. Många 20-åringar (halvblod) som blivit dräktiga.
En jobbarkompis till mig har ett 27-årigt russ som fölade förra veckan o allt har gått jättebra med den!

oj 27 år och jag som tycker de är lite sent för mitt sto att bli mamma som är 24..
Men de är nog mer andra som säger åt mig att det är för sent.. jag som äger hästen känne rju hästen bäst och hon är oförskämt pigg och fin för sin ålder...
Visar inga tecken på ålder...
Min kompis har en arabhingst som jag är sugen på att betäcka med i år.
Men såå osäker... ska jag gå på vad andra säger eller på magkänslan som säger ja :confused:

Fröken_Skåne skrev:
Har ett sto som i år blev 17 år gammal.Hade velat hinna ta ett föl på henne.Hon har fått föl innan både -97 och -98.
Dock ej under tiden jag ägt henne.Vad jag vet har det aldrig varit ett problem.
Så när tycker ni det är försent?
Själv, tycker jag inte det känns aktuellt förrän om 1-2 år.Försent då?

Min tant fick föl i förra veckan och hon är 19 år.
Hon har haft föl -90 och -91 (tvillingar som dog)

Lycka till
/ Boel

Så länge stoet tar sig vid betäckning så är hon fräsch nog att kunna vara dräktig. Naturen säjer ifrån själv. Häromdagen så fölade vårt 22 åriga sto som inte haft föl på 15 år.

Om du vill kolla henne innan, så åk och ultraljuda henne så ser ni ju hur hon ser ut "invärtes", så hon inte är jätteslapp, har metastaser eller liknande(åldersrelaterat).

Annars är 17 ingen ålder....

Morotsbiten skrev:
oj 27 år och jag som tycker de är lite sent för mitt sto att bli mamma som är 24..
Men de är nog mer andra som säger åt mig att det är för sent.. jag som äger hästen känne rju hästen bäst och hon är oförskämt pigg och fin för sin ålder...
Visar inga tecken på ålder...
Min kompis har en arabhingst som jag är sugen på att betäcka med i år.
Men såå osäker... ska jag gå på vad andra säger eller på magkänslan som säger ja :confused:

Tycker det inte är mycket att fundera på.... du har ju själv skrivit följande 2005-05-26, 13:31

Morotsbiten skrev:
ja hon va dräktig trots sina 5% men kastade det :cry: tror de har med åldern att göra.. hennes kropp säger helt enlelt nej till mer föl så nu ska hon få slippa..
Nu är hon en märr som bara få ha det skönt de sista åren hon har kvar.
Fast rida de gör jag de kommer ja göra så läge hon är okej för ridning.. de är ju bra att få komma ut å röra på kroppen på äldre dar=)

Själv hade jag inte tyckt att valet var så svårt.......

Om du ändå ska ta ett föl på henne så satsa på en bra hingst som tillsammans med ditt sto kan ge en avkomma med en intressant stam och det bästa vore om det skulle komma ut ett sto som du kan behålla och fortsätta avla på. Det är enligt mig dumt att låta en 3 årig arabhingst med dålig benställning betäcka ett sto oavsett vilken ras det handlar om.

Ta istället en hingst som är godkänd för halvblodsaveln för det är vansinne att ta en bekants hingst bara för att han finns där!!!

Morotsbiten skrev:
... ska jag gå på vad andra säger eller på magkänslan som säger ja :confused:

Jag tycker att du ska gå på vad andra säger :D
Däribland jag :angel:

Du har ett så fint sto med en sån intressant stam att du inte ska "slänga bort henne" på en icke godkänd arabhingst (för det har jag för mig att du skrivit om tidigare, mne jag kan förstås minnas fel ;) )! Och eftersom det inte är Utrillo i henne har du stooor marknad att välja mellan :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka