När försäkringspengarna inte räcker...

MiaMaria

Trådstartare
Jag har en olycksdrabbad liten ett-åring som för tredje gången är inlagd på klinik. Opererad för andra gången på fem månader. Nu väntar 10 dagars vistelse på klinik, samt undersökningar där. Prognosen ser inte så bra ut just idag, men vi vet bättre i morgon.

Hur har ni andra gjort som haft skadedrabbade hästar, med långa klinikvistelser och långa konvalecenser, när försäkringspengarna tagit slut. Hur har ni finansierat era hästars fortsatta veterinärvård? Hur tänker/tänkte ni? En annan aspekt är naturligtvis hur mycket man ska utsätta sin häst för, innan man måste bestämma sig för att det är nog med lidande för den.

Sv: När försäkringspengarna inte räcker...

Självklart ska man inte utsätta djuren för mer lidande än nödvändigt, men det är som du säger också en ekonomisk fråga och en fråga om hästens framtida hållbarhet. Vad säger veterinärerna? Är det en häst du tänkt behålla eller sälja?

Kan kanske vara svårt att sälja en häst som råkat ut för mycket i sin ungdom. Är det en häst som ska behållas får man kanske försöka lita på veterinärerna och vad de säger. Själv har jag aldrig varit i den sitsen att försäkringspengarna tagit slut, men om chansen är 50/50 att hästen blir helt bra så hade jag övervägt avlivning. Vem vet vad som händer nästa gång? Är det något som kan återkomma?

Jag ska behålla henne själv, så för den delen spelar inte skadorna så stor roll. Det är ett välstammat sto, som så småningom ska användas i avel är det tänkt. Det som spelar störst roll för mig är om hon själv kommer att må bra, och slippa alltför mycket behandlingar och lidande i framtiden. Det vet vi inte riktigt ännu.

Hon har sedan tidigare en senskada (böjsenan av i ett bakben), där prognosen är mycket god men långdragen. Och nu är hon skadad i ett framknä, ett sticksår som gått in i kotan. Just idag mår hon bra, och belastar alla sina ben, har ingen feber eller tecken på infektion, men det är svårt att sia om framtiden. Hon har nu 10 dagar framför sig då hon står uppbunden och inte får röra sig, hon får antibiotikabehandling och man kollar henne noga. Det är en godmodig och glad häst som tagit hela konvalecensen på ett bra sätt. Varit lugn, lite busig, glad, ätit mycket och gått upp i vikt. Är jättefin i kroppen, blank i pälsen och har glimten kvar i ögonen. Även nu är hon vid gott mod säger veterinären.

Är väl bara jag som håller på att deppa ihop... :crazy:

Efter vad du skrev i andra inlägget så hade jag nog lagt en del pengar själv på henne, men inte mer än 20-30 000. Skadorna är ju olyckshändelser och inget som har med varandra att göra. Risken att hon skulle råka ut för samma grej igen kan ju inte vara särskilt stor.

Tänk om några år, när du har ett fint avelssto hemma (eller tävlingshäst) så kommer du att vara glad att du inte gav upp med henne!

Svårt. Så länge hon själv mår bra och du orkar och har råd skulle jag rekommendera fortsatt behandling, men det kan ju tyvärr vända från ena dan till den andra. :crazy: Jag hoppas att jag aldrig hamnar i den sitsen att jag inte har råd med behandlingen utan tvingas till avlivning istället, finns tyvärr många som får den kallduschen vid klinikvistelser att deras försäkring inte räcker till. Extra sorgligt blir det ju när en avlivning som inte är en utdömning innebär att man inte får ut ngt livbelopp heller. :(

Ja, det är så jag känner. Detta är en helt underbar häst, otroligt vacker och med fint temperament. Även om hon inte blir fullt ridbar i framtiden kan hon bli ett bra avelssto.

Vi har funderat, kollat över det ekonomiska läget och bestämt oss för att lägga pengar om det är så att prognosen inte är alltför dålig, och förutsatt att hästen inte tappar humöret och far illa. Pratade med kliniken idag. Hon måste ju stå kvar för behandling i 10 dagar, och då lär pengarna vara slut. Har vi tur efter det blir det "bara" återbesök och inte så stora kostnader. Just idag ser det ganska bra ut trots att prognosen för den typen av skada inte är så god. Kan hon bara klara sig utan infektion/inflammation är vi ett betydligt bättre läge. Enligt veterinären är hon fortfarande glad och nöjd. Hon äter med god aptit och har funnit sig till rätta. Tur i oturen är att hon är van att stå inne efter den långa boxvilan, hon tyr sig också mycket till människor. Håll tummarna för att det är positiva besked i morgon...

Senast ändrad:

Märker att jag upprepar mig, men jag har ringt så många gånger till kliniken och känner mig helt snurrig i huvudet. Sorry.

Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka att vi skulle råka ut för så många motgångar på så kort tid. Jag har alltid haft mina hästar försäkrade i dubbel veterinär, men klarat mig genom åren (många år) med bara mindre skador och knappt behövt använda försäkringarna över huvud taget. Det känns som stora summor i försäkringen, men det går snart åt när olyckan är framme.

Att behöva ta bort henne utan att få ut något på livförsäkringen bekymrar mig mindre. Egentligen är pengarna det minsta problemet, men trots allt måste de finnas för att man ska kunna betala vården...

Har inget vettigare att komma med mer än en hållen tumme och en stöttande tanke!

TACK!
Det betyder mycket för mig med stöd just nu...

För mig är det viktiga hur djuret mår under behandlingen och vilket liv det kan leva då.
Kan djuret leva bra under behandlingen ( för häst ex gå i hage) är jag beredd att behandla även om prognosen är dålig. Är däremot konvalesensen vädig påfrestande ( ex lång boxvila, mkt smrta etc ) och samtidigt prognosen dålig skulle jag överväga avlivning.

Pengarna är alltid den sista faktorn och krasst, så länge jag kan ställa mat på bordet får det kosta, vad det kostar.

Jag håller dock mina djur högt veternärvårdsförsäkrade just för att jag inte vill att det ska bli en kostnadsfråga, men jag har varit med om att behöva betala själv 2 gånger.
Min gammelgubbe som tarmvredopererades för många år sedan och där maxtaket i försäkringnen som gick att teckna var halva veterinärkostnaden. Veterinärerna blev förvånade att vi valde att operera ändå med tanke på kostnaden och att det var en gammal häst ( 17 år då) men han lever och mår bra idag 10 år senare.

Det andra tillfället var ett sto och föl (jag köpte av en bekant) som båda var sjuka, försäkringen täckte inte och ägaren ville inte behandla utan avliva då prognosen var högst osäker.

Där kom jag överens med min familj om att behandla dem upp till en viss summa som jag kunde få fram, och var de inte friska till dess skulle jag avliva.
Summan överskreds rätt snabbt men jag ville fortsätta behandla och började sälja det jag hade av värde, båt, bil etc. Det var riktigt motigt men gick till slut ( tog 6mån) men när jag ser dem i hagen utanför nu, friska och glada ångrar jag det inte en sekund.

Med den information du givit skulle jag absolut fortsätta behandla.

Det andra tillfället var ett sto och föl (jag köpte av en bekant) som båda var sjuka, försäkringen täckte inte och ägaren ville inte behandla utan avliva då prognosen var högst osäker.

Där kom jag överens med min familj om att behandla dem upp till en viss summa som jag kunde få fram, och var de inte friska till dess skulle jag avliva.
Summan överskreds rätt snabbt men jag ville fortsätta behandla och började sälja det jag hade av värde, båt, bil etc. Det var riktigt motigt men gick till slut ( tog 6mån) men när jag ser dem i hagen utanför nu, friska och glada ångrar jag det inte en sekund.

Oj! Förlåt, men köpte du ett sjukt sto + hennes sjuka föl för att sedan sälja bil, båt mm för att ha råd med en högst osäker behandling? :eek: Ja ordet hästälskare börjar kännas lite för litet :o

Har inte heller så mycket att säga mer än att jag håller tummarna för er att det ska gå bra, tänker på er. Har själv en häst som varit inlagd på klinik och försäkringspengarna räckte precis då, så det var en lättnad vet inte vad jag hade fått göra annars :crazy:

Oj, har hon skadat sig igen?

Håller tummarna att det går bra för er.

Ja, det viktiga är hur hon mår. Än så länge har hon varit vid gott mod och enligt veterinären igår kväll står hon på alla benen och verkar nöjd trots allt. Hon är högt veterinärförsäkrad, men har haft en lång konvalecens pga av annan skada, som sagt.

Än så länge är det lugnt, men tillstöter något blir det svårt. Själv skulle jag inte kunna sälja bilen då vi är beroende av den. Vi har fyra barn och fler hästar som behöver sitt, så jag har inte möjligheten att ge upp allt annat för denna hästen. Kommer hon ut från kliniken och det ser ok ut då, kommer vi att ha möjlighet att betala fortsatt vård, men blir det stora grejor igen har vi tyvärr inte den ekonomiska möjligheten.

Senast ändrad:

Har vi TUR så blir det så för oss också... :crazy:

TACK för att du håller tummarna för oss!

Ja, hon är dessvärre skadad igen :(

TACK för ditt stöd, det betyder mycket!

Usch, jag är i samma sits som Dig :cry:.

Vi har en fölunge som inte ens är fyllda tre månader som råkat ut för två helt skillda, men mkt allvarliga olyckor. Hon står på Strömsholm på intensivvård för ett öga nu och pengarna tar slut vilket dag som helst.
Även om vi kan lösa det denna gång ekonomiskt så kan mkt hända innan vi får nya försäkringspengar. Vi har 60 000:- i vet vård och mitt försäkringsombud tror att vi kan höja vet vårds beloppet till 120 000:-, men självklart med reservation för det som varit. Känns ändå bra med tanke på att denna olycksfågel verkar kunna råka ut för vad som helst.
Jag får slutgiltigt svar under dagen (om det går att göra så), jag återkommer med svaret.

Tänker verkligen på dig.

det här är kanske inte svaret du vill ha..
jag hade en mkt lovande valack för några år sedan, 5 år gammal. Han skadade sig allvarligt i hegn, vi opererade tre gånger, behandlade, kollade, satte igång, började om med behandlingar osv . Vettarna var hela tiden "sugna" på att försöka fortsatt behandling...

Vi hann med att "börja om" på ny försäkringsperiod också...sammanlagt "kostade" det hela försäkringsbolaget ca
170 000 :- . Vad det kostade oss har jag inte ens orkat tänka på.

Det slutade ändå med att han togs bort pga följdeffekter av den ursprungliga skadan.

OM jag hade ställts inför en liknande sak igen , så hade jag aldrig valt att "behandla" i den omfattningen som vi då gjorde då...

Jag hoppas givetvis att ni har en bättre prognos, och att det går bra för er.

Hur hög veterinärförskring har ni?, Finns det inte möjighet att höja den ytterligare, jag kan inte se varför försäkringsboaget skulle neka till det och det brukar ju inte kosta många hundralappar om året.

Visserligen täcker ju inte höjningen de aktuella skadorna men täcker om det händer något nytt och det är väl det ni är oroliga för med en sådan olyckskorp.

Alla måste ju sätta sin egen gräns för vad man är beredd att offra men det finns nog en risk att man, om man väljer att ta bort en häst av kostnadskäl, särskit en ung sådan senare går och funderar på om det inte ändå skulle gått vägen. Lider djuret däremot av behandlingen är ju beslutet så mycket lättare.

Håller också tummarna för att det går vägen och att försäkringen täcker.

Fast problemet är ju just det, att man inte vet, förrän i efterhand om beslutet var det rätta, och hade det gått vägen för er hade ju känslan varit en annan nu.

TS fördel är ju också att detta är ett sto som ska in i avelsboxen vilket gör att det inte är nödvndigt att skadan blir 100 % bra, med en vallack är det ju en annan femma!

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 316
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 481
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 266
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka