När flytta växterna från kolonilotten?

Gabbi

Trådstartare
Ytterligare något mer att fundera på. Jag får tillgång till nya huset den 17 oktober. Den period jag hyr min kolonilott är 31/3-31/3, så senast sista mars nästa år måste lotten lämnas tillbaka och då vara tömd på allt vad jag nu kan tänkas vilja ha kvar själv. Jag ska flytta rabarber, hallon, björnbär, vinbär, lupiner icke att förglömma och prydnadsgräs. Vad är bästa planen, att flytta dom direkt jag får huset, dvs i sen oktober, eller att hoppas på att det inte är tjäle i backen och snö i slutet på mars nästa år? Hinner de rota sig något och återhämta sig efter flytten om jag flyttar dem i oktober? En ros också ska jag flytta!
Enstaka växter kan få bo i kruka inomhus om just de inte klarar flytt i oktober, men jag vill inte ha 20 lupiner inomhus tex.

Oavsett du chansar på mars så kan du preppa dom för flytt. Gräv ner genom rötterna så du stimulerar ny rottillväxt i rotklumpen och gör nästan som ett dike kring. Då har de många små fina rötter att sätta igång med när du flyttar dom. Flyttar du på hösten kan du göra det nån månad tidigare, då har de snabbare start och hinner etablera sig bättre på platsen.

Ja, nån månad tidigare vore ju idealt helt klart, men då bor det någon annan i huset tyvärr. :-(

Man ska gräva av rötterna innan alltså, intressant. Då tar de sig lättare på nya platsen?

Du kan lugnt flytta dem i oktober, dessutom kan du räkna att du bor i zon 2 med tanke på Mälaren, men inte ens här i zon 3 hinner det komma snö och tjäle i oktober. Du kan även fråga säljaren om det är ok att du flyttar växterna tidigare? Jag fick komma hit och sätta massor med lökare en månad innan inflyttning.

Ja, nån månad tidigare vore ju idealt helt klart, men då bor det någon annan i huset tyvärr. :-(

Man ska gräva av rötterna innan alltså, intressant. Då tar de sig lättare på nya platsen?
Jag menar avgrävningen kan du göra nån månad tidigare...

Ska man flytta stora saker som träd och buskar som har stora och mer förvedade rötter är det vanligt att man gör så. Det är ju de fina rötterna som tar upp vatten och näring och för att minska belastningen med flytten så stimulerar man nytillväxt av fina rötter i klumpen man kan flytta.

Ah, ok då är jag med. Alla mina plantor är ganska små, men det vore tråkigt att inte ta med dem då jag försökt sköta om dom i två år. Ja men då ska jag absolut gräva av lite rötter i september!

Du kan lugnt flytta dem i oktober, dessutom kan du räkna att du bor i zon 2 med tanke på Mälaren, men inte ens här i zon 3 hinner det komma snö och tjäle i oktober. Du kan även fråga säljaren om det är ok att du flyttar växterna tidigare? Jag fick komma hit och sätta massor med lökare en månad innan inflyttning.

Ja, zon 2 är det. Jag menade inte att tjälen skulle komma så tidigt som oktober, men ibland kommer den hyfsat snart efter, så jag var orolig att nyflyttade växter och buskar skulle ha haft för lite tid att rota sig/återhämta sig inför vintern.
Tänkte på det där med att flytta dem ännu tidigare och ja...det är ett alternativ, men helst inte. Väntar hellre några veckor och går omkring på min egen mark så att säga.

Mindre plantor som lupiner och prydnadsgräs kan du ju kruka? Krukade växter är väldigt lätta att flytta sedan.

Hallon borde också gå att kruka i större plasthinkar om du sedan döljer själva hinken med presenning eller annat så den inte blir för varm och torkar ur rötterna. (beroende på om du har enorma mängder, eller mer normalt med hallon förstås ;) )

...fascinerande att någon vill flytta med lupiner. Själv för jag en ojämn kamp att utrota dem ur rabatter och land. Det står ungefär 1-1 mellan oss.

Själva flytten är inget problem, då hamnar de i krukor, men det var en tokig tidpunkt att behöva flytta antingen senhöst eller tidig vår. Eller menar du att de ska vara kvar i krukorna till i vår?

Jag tycker lupiner är jättevackert och har dem gärna i min nya, nu ganska sterila, trädgård. Det är kul att de sprider sig och trivs, och jag tycker det är enkelt att bli av med de plantor som poppar upp där jag inte vill ha dem. Jag blöter upp marken runt dem där de sitter, + på ett ställe dit jag vill flytta dem (närmare de andra) och så lyfter jag ur två jordbitar med spaden och byter plats på dem. Hålet i gräsmattan är helt dolt inom några dagar och rymmaren hamnar bland sina kompisar.

@Gabbi Jag skulle flytta dem i oktober, det brukar vara väldigt bra för plantorna och det enda du kanske måste tänka på är att täcka rosor och andra buskar början av våren så de inte torkar ut i den första vår solen eftersom den kanske inte har hunnit fått igång rotsystemet helt och hållet. De andra kommer ju på rotskott så de är inte lika känsliga. Lupinerna kanske är svårast i och med att de även frösår sig?

10476023_10201102234276909_4261272585751098754_n.jpg

På tal om inget? Vad är detta? Jag vill ha en sån.

Själva flytten är inget problem, då hamnar de i krukor, men det var en tokig tidpunkt att behöva flytta antingen senhöst eller tidig vår. Eller menar du att de ska vara kvar i krukorna till i vår?
Nej, det behöver de inte. Och tidpunkten är snarare riktigt välvald ;)
Men jag tänkte att det var enklare att flytta allt om du gradvis fick över dem i en massa krukor. Då är det ju bara att lassa rubbet på ett släp och köra över till nya stället. Istället för att gräva och gräva och gräva för att få upp allt på en gång.

Jag skulle också köra på oktober. Bädda in dem lite med löv och grejer så har de bra förutsättningar när frosten kommer. Är det något du är väldigt väldigt rädd om så kanske det är bäst att kruka och ha kvar, men med lupiner och hallon och sånt är det nog ingen fara.

Vi fick tillgång till vårt nya hus 1/10 förra året och tog med en hel del buskar från gamla huset. Planterade det mesta i slutet av oktober på nya tomten, några saker vi verkligen ville spara satte vi både ut och i kruka (som övervintrat på inglasad altan). Tror att allt vi satte ut i höstas har tagit sig även om en av krusbärsbuskarna inte mår så bra men kommer i alla fall ge två krusbär så det finns liv i busken :)

Busken ser ut som en buddleja, fjärilsblomma. Du kan lugnt flytta växterna i oktober eller november. De behöver inte rota sig innan vintern då de ändå befinner sig i vila.

Det är mycket fix i huset innan man kommit i ordning efter en flytt, men jag skulle nog försöka få växtflytten avklarad i höst. Så länge det går att gräva, går det att flytta växter. De kommer att komma i gång direkt på våren, utan att missa något av nästa års trädgårdssäsong.

Ja det verkar vara en buddleja! Tack. En sån ska det också bli.
Växterna får bli flyttade i höst helt enkelt, det blir nog bra. Kanske kan rosorna få bo i kruka medan jag funderar på var jag vill ha dem.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka