När flytta buskar/häck?

Scata

Trådstartare
Alltså, är det bäst att flytta om i trädgården på våren eller på hösten?
Vad är bäst för växten för överlevnad på nya stället?

Jag har en konstig buske/häck i stugan som jag ska gräva upp och göra en riktig häck av. Just nu växer den som ett stort buskage....
Jag vet inte vad det är, men skulle gissa att det är någon sorts spirea. Den har rosa blommar som liknar Astilbe i formen, men bladen och växtsätt ser ut som på min brudspirea som jag har hemma.

Tips någon?

Sv: När flytta buskar/häck?

Har tyvärr inget namn på busken men tror jag vet vad du menar.

Man brukar väl rekommendera att flytta buskar på hösten, men vi har flyttat buskar både vår, sommar och höst. Brukar fungera - bara man kommer ihåg att vattna ordentligt.

Precis som Nasseman skriver så är det bästa att flytta buskar på hösten - för då är marken ofta fuktig. Det går att flytta när som helst men, som N skrev, så gäller det då att vattna och vattna och vattna.

Tack för svar båda två!

Då får jag väl invänta hösten då för den "stora" flytten.
Jag kan nog inte hålla mig helt, utan provflyttar några redan i vår så får jag se om dom överlever ;)

Skulle gissa på att du har en toppspirea och de brukar vara rätt härdiga både vad gäller flytt och klippning. Går att flytta när som helst, men förslagsvis innan de sätter allt för mycket blommor och blad.

Jaaaa - tack!! :bow:

En toppspirea är det :bump:

Jag googlade och hittade bilder....

Tål klippning rejält, det kan jag skriva under på. Den sprider sig ohyggligt också (fast det är ju bra med tanke på mitt "häck-projekt").

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har några buskar av finare sort i trädgården som vi inte vill ha kvar. Kan man gräva upp dem och flytta eller är det bättre vänta...
Svar
1
· Visningar
688
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Jag måste göra något åt situatinen här hemma då jag avstår från att vara ute i trädgården pga min granne. Jag har funderat ett par år nu...
2
Svar
31
· Visningar
3 835
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar