När får man besked om deklarationen?

Cyllene

Trådstartare
Jag deklarerade för första gången för företaget i år. Lämnade in allt i början av maj. Jag vet att jag inte får några pengar tillbaks förren i december, men när få jag veta om de tycker jag deklarerat rätt? Blir det också i december?

Är ju lite nervöst om de tycker som jag och revisorn! :angel: ;)

/C

Sv: När får man besked om deklarationen?

Jag deklarerade för första gången för företaget i år. Lämnade in allt i början av maj. Jag vet att jag inte får några pengar tillbaks förren i december, men när få jag veta om de tycker jag deklarerat rätt? Blir det också i december?

Är ju lite nervöst om de tycker som jag och revisorn! :angel: ;)

/C

I december, men när du skickar in din deklaration så ska du begära "Förtidsåterbetalning" och då får du utbetalt när de har kollat på den. Men det är en s k prelimenär utbetalning, som kan ändras när den defenitiva betalas ut i december månad.

Ser också till att du har meddelat ditt kontonummer då går det lite fortare att få det utbetalt.

Lycka till.:)

Hmmm.... Om jag minns rätt så skulle jag betala in mer för ett antal år sedan... Jag fick besked relativt omgående... och den extra inbetalningen skulle vara dem tillhanda redan i aug....

Du skall ha tillbaka rätt mycket pengar för att komma ifråga för förtida betalning.

Man brukar kunna få frågor på deklarationen när som helst fr o m efter semestern. Sen skall man komma ihåg att de har ju egentligen rätt att gå tillbaka till gamla deklarationer om de framåt hittar ngt att klaga på, dvs helt säkert sitter man nog inte förrän efter 10 år.

Dvs ponera att man har verksamhet och vill göra lite käcka avdrag. Så registrerar man rörelse och skickar in deklaration, år 1,2 och 3 kanske inget händer men år 4 fastnar man i ett stickprov. Om myndigheten då konstaterat att ngt inte är riktigt kan de gå tillbaka till tidigare år och göra ändringar i skatteberäkningen även där.

Och har man glömt ett avdrag så kan man komma och komplettera flera år efteråt så det slår åt båda håll. Bokföringen ska sparas 10 år, jag har för mig att deklarationen bara är fem år?

Du skall ha tillbaka rätt mycket pengar för att komma ifråga för förtida betalning.

Man brukar kunna få frågor på deklarationen när som helst fr o m efter semestern. Sen skall man komma ihåg att de har ju egentligen rätt att gå tillbaka till gamla deklarationer om de framåt hittar ngt att klaga på, dvs helt säkert sitter man nog inte förrän efter 10 år.

Dvs ponera att man har verksamhet och vill göra lite käcka avdrag. Så registrerar man rörelse och skickar in deklaration, år 1,2 och 3 kanske inget händer men år 4 fastnar man i ett stickprov. Om myndigheten då konstaterat att ngt inte är riktigt kan de gå tillbaka till tidigare år och göra ändringar i skatteberäkningen även där.

Har man rent mjöl i påsen och kvitton är det inga problem.

Senast ändrad av en moderator:

Nej självklart inte, men frågeställaren undrade ju när man kunde vara säker.....

Har man rent mjöl i påsen och kvitton är det inga problem.

Nja. Man kan ha rent mjöl i påsen, underlag för allt och ändå bli ifrågasatt för att reglerna på många områden inte är glasklara.

Till exempel är det ganska vanligt att hästverksamheter har dålig koll på momssatserna (nu är i och för sig reglerna koncisa på det området, ändå vill många missförstå).

Sedan är det många hästverksamheter som blir omklassade som hobbyverksamhet efter ett antal år, eftersom SKV anser att man inte har haft ett tillräckligt vinstsyfte i verksamheten. Det kan slå hårt, men oftast är det ju helt rättvist.

Så "säker" kan man inte vara förrän efter 10 år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 029
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama