När får hästarna stå inne?

Mirre

Trådstartare
Vid hur dåligt väder får era hästar stå inne?

Våra går ut i stort sett vilket väder det än är.
Dem måste ändå ut så vi kan mocka. :D

Är det riktigt skitväder tas dem ut senare, täcken på och in tidigare
 
Sv: När får hästarna stå inne?

aldrig någonsin.

om det skulle funnits möjlighet skulle min älskling varit ute dygnet runt.

stackars hästar som står inspärrade på 9 kvadrat.
huuuuu.
mardröm.
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Skriver som jag gjort i många andra trådar om samma ämne..

Oavsett väder så åker de ut.... samma tid varje morgon..
Är det riktigt ruskigt så kan jag ta in dem tidigare.... men ut ska de.
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Idag när det regnat o blåst halv storm har hästarna faktiskt stått inne. Vi har öppna hagar o när det blåser så som det gjort idag så blåser höt iväg. Jag har inte hunnit fixa några höhäckar än för jag bytte stall för några dagar sedan. Bara jag vet att hästarna har o äta så kan de gå ute i vilket väder som helst.
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Samma här. Har aldrig haft hästarna inne pga vädret. Däremot kan jag ta in dem lite tidigare om det har ösregnat en hel dag eller stormat.
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Han går alltid ut, oavsett väder. Har ordentliga täcken och om det är riktigt ruskigt väder så kanske han får komma in tidigare.
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Jag har mina hästar ute jämnt. Jag har möjlighet att stalla upp dom men jag har också möjlighet att ha dom på lösdrift vilket jag utnyttjar. Och jag har märkt att dom tycker jättemycket om det. Dom går nästan aldrig in..!:)
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Mina har faktiskt stått inne två gånger nu under hösten, båda dagarna då det var storm. Men båda dagarna släpptes de ut på eftermiddagen då vinden mojnat något och fick vara ute längre än vanligt.

Anledningen var ej blåsten i sig, utan att det var flera träd runtomkring som redan fällts under natten. Risken att träd skulle falla över stängslet var helt enkelt överhängande. Därför fick de komma ut på eftermiddagen då vinden mojnat och jag kunde ha uppsikt över hagen. Med tanke på deras 16m2 "engelska" boxar där de har uppsikt över stallplan samt fri tillgång på hö tror jag inte att de led så värst ändå.

I vanliga fall går de ute från 06.00 och kommer in emellan 18.00 och 22.00 beroende på väder eller om vi ska träna.
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Enda gången mina står inne är vid snöstorm, detta för att stängslet ibland begravs i snö.... Bor man i blåshål så gör man och E22an är tyvärr inte allt för långt borta.

Men annars kan de få komma in tidigare vid skitväder, men det händre inte ofta.

Min åsikt är att de inte dör av att stå inne en dag, inte heller av att gå ute i skitväder. Man gör helt enkelt lite som man vill och dömmer efter häst och förhållanden.

//E
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Jag har samma typ av boxar som du o mina gillar oxå att stå o titta ut på omgivningarn o käka hö. Försöker ha dem ute så mycket o länge som möjligt, men står de vid grinden o hänger kan de lika gärna få komma in... Men minst ett par timmar varje dag om det inte är fara för deras liv, typ full storm eller nåt!
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Vid inget väder ;)
Nä men allvarligt talat...de är alltid ute... jag kan nog inte tänka mig något väder som medför att de absolut inte kan gå ut.... det ska vara en riktigt otäck snöstorm kanske...så att man är rädd att inte ens hitta hästarna på kvällen...bara några snögubbar.

Det ska nog vara som när stormen Gudrun drog förbi...då tror jag att de fick vara inne nästan hela dagen.... men inte hela.

// M
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Samma här. Den enda gången våra hästar har fått stå inne var efter stormen -99, då träden i hagen rasade till höger och vänster och tog halva staketet med sig. Förmiddagen ägnades åt att spärra av en hörna i hagen där staketet fortfarande var helt och vid lunch fick pållarna komma ut i inhägnaden. Vid det laget klättrade våra hästar nästan på väggarna i stallet och de var glada att få komma ut, även om det var på en kraftigt begränsad yta.

Annars är det, som du och andra har sagt, morgonhöet äts inne, på med täcken och ut med djuren. Ev kan de få komma in tidigare om det är riktigt dåligt väder. Tror att hästarna själv föredrar att få komma ut, bara de har skydd och/eller täcken och ordentligt att äta. :D
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Mina har stått inne nu ett bra tag, enda positiva är att jag är tvungen att rida /köra varje dag oavsett väder istället :p

Men anledningen är inte vädret eg, utan att det är väldigt lerigt i hagen och ena hästen har riktigt eländig mugg som inte vill ge sig.
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Vi låter aldrig våra hästar stå inne. De är ute varje dag.
 
Sv: När får hästarna stå inne?

*KL*
Lite äldre hästar som tränas ordentligt dagligen, har inte samma behov av att vara ute hela dagarna. Mina stoppade ut näsan idag o sa- vi vill inte gå ut nu:crazy:

Hästar gillar inte blåst o definintivt inte med nederbörd i den.
Vill oxå spara på marken, för att de ska slippa vricka fötterna när det väl fryser på.
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Ut åker de alltid på morgonen- sen tas de in tidigare vid dåligt väder. Jag har två fryslortar som brukar ställa sig vid grinden när de inte pallar mer och två som hellre är ute så de brukar komma och använda "inhämtningstjänsten" först när det början bli mörkt oavsett regn och storm.
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Vid hur dåligt väder får era hästar stå inne?

Våra går ut i stort sett vilket väder det än är.
Dem måste ändå ut så vi kan mocka. :D

Är det riktigt skitväder tas dem ut senare, täcken på och in tidigare

Min går ut i alla väder, möjligtvis går hon in tidigare om det är hemskt eller om hon blir ensam. Enda anledningen är isf om det är en säkerhetsriks att ta ut hennes kompis... (treåring) Hon verkar trivas ute i alla väder... hon är ju gjord för det! Ett täcke bara så går nästan allt :bump:
 
Sv: När får hästarna stå inne?

de går ut nån timme senare om det är extremt!
 
Sv: När får hästarna stå inne?

Hästen får gå ut i vilket väder det än är... men kan få komma in lite tidigare om det har spörengnat en hel dag pluss blåsigt... men man ser henne aldrig stå vid grinden och villja gå in...

så som sagt min polle går ute i vilket väder det än är, och är ute länge på dagarna,...
 

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 157
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
892
Senast: CarroT
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp