När far en häst illa?

Sv: När far en häst illa?

Der är svårt att ge ett generellt svar på frågan tycker jag. Men om hästen är väldigt mager, tjock, hovarna inte skötta, inte får gå ut eller liknande är det uppenbart att den inte mår bra.
Då skulle jag prata med ägaren i första hand och om inte det hjälper ringa djurskyddsinspektören.

Om lilla jag kommer och anklagar nån för att missköta hästen , tror du att dom bryr sig? Obs, ingen ironi.

Nån mer som har definitioner på när hästen far illa?

KL

Om en häst står helt ensam långt från andra gårdar, inga djur i närheten att titta på. Nada, bara en liten landsväg där några bilar om dagen åker förbi.
Är det djurplågeri?

Ja inte kan det vara trevligt för ett flockdjur att vara helt ensam i alla fall. Prata med ägarna eller med en djurskyddsinspektör tycker jag.

Jag tycker bara att man kan anmäla om lagen inte följs.

Jag kan själv tycka att det kan vara "plågeri" att ha täcke på hästen hela dygnet när vårsolen kommer fram, precis som den (teoretiska) hästägaren nog tycker att jag plågar mina hästar som går utan täcke på lösdrift.
Tyvärr skiljer sig synen så väldigt mycket åt, att man måste förlita sig på lagen och bita ihop och titta bort angående det övriga.
Det gör ont att se hästar bli behandlade som jag personligen tycker är fel, men det är tyvärr inte möjligt att konvertera alla till att tycka som mig.

Du gör dig bara ovän med din vän om du anmäler utan laglig grund. Ta med henne på kurser osv istället, och hoppas att hon blir inspirerad och får upp ögonen. Att klaga på andras hästhållning sätter bara folk i försvarsställning, och då är det tvärstopp.

Ibland kan det hända att man åker förbi en hage och så tycker man att: gud vad den hästen är mager och så gör man något förhastat och ringer och anmäler. Det är inte alltid som hästägarna behandlar sina hästar illa ibland kan det handla om en väldigt svårfödd häst och ägaren vet om det och gör all de kan då kan en anmälan mot den personen vara ganska irriterande. Jag hade ett Fullblod en gång och han var väldigt svårfödd han var 18 år när jag köpte han och jag fick låta han stå på fri tillgång höselage på vintern och massor av korn och protein rika fodermedel för att han inte skulle se vanskött ut. Åkte flera gånger till vet för att be om råd och vi raspade tänder och gav medicin mm. Men det fanns vissa perioder som det var hemskt att visa upp han pga att man vet att han ser lite mer under hull än vad vanliga hästar normalt gör. Så prata med ägaren först innan ni handlar, snälla!

Ja inte kan det vara trevligt för ett flockdjur att vara helt ensam i alla fall. Prata med ägarna eller med en djurskyddsinspektör tycker jag.

Prata med ägaren först!! Det kan vara så att just denna häst inte mår bra av andra hästar. Man skall alltid prata med ägaren först. Dessutom hur många gånger har du sett hästen stå ensammen? Om man åkerförbi en hage en gång och ser en häst själv så kan det vara så att det bara är tillfälligt. Jag säger inte att det är rätt att låta flockdjur vara ensamma men tänk först och handla sedan.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka