När far en häst illa?

C

Cronis

När far en häst (eller flera) illa, och när ska man agera?
Och hur ska man agera?

Sv: När far en häst illa?

När hästens liv inte är värdigt så far den illa. Då ska man agera snabbt genom att antingen ringa Miljöinspektören i kommunen eller prata med ägaren.

Vad är ett värdigt liv?

Alla ser det ju på olika sätt.

En bra tråd!
Bra framför allt för att någon tänker till före i st f att gasta ANMÄL!

För att försöka svara på frågorna (svårt utan närmare spec av "far illa"):
Som jag tänker, så finns det två områden att fundera över när det gäller hästars liv och leverne.
1 Vad säger lagar och bestämmelser? Vad finns som kan stämma in på situationen.
2 Vad säger mina kunskaper och erfarenheter? Stämmer hästens situation in på vad jag själv kräver eller åtminstone ser som minimikrav?

Verkar det brista enl dom punkterna, skulle jag själv ta kontakt med hästägaren för att få vedebörandes syn på saken. Det kan finnas nästan hur många anledningar som helst till att hästens situation just då var fel, eller att den endast verkade fel, eller ...
Kanske hästägaren är felinformerad, okunnig, har missuppfattat etc. Om ett samtal löser problemet, är ju det det bästa för alla parter.

Om det inte går att nå fram till en för hästen bra lösning via samtal, eller om det är uppenbar vanvård/misskötsel, återstår inget annat än att vända sig till kommunen och påtala förhållandena.

Värdigt liv?
Skulle vi gå på det, vore det många som satt med skägget i brevlådan. Tyvärr har hänsynen för hästar inte kommit dit ännu.

LIA

Rimligtvis borde det väl vara så att det är "värt" att anmäla när hästen behandlas på ett sätt som är förbjudet enligt lag.
Tex om den inte får hovvård, inte tillräckligt med mat, inte har något skydd, inte får veterinärvård när den behöver tex.
Men är det något du reagerar på som inte ser bra ut, ring och prata med djurskyddsinspektörerna närmast dig och hör med dem!
Då har du iallafall gjort det du kunnat.
OM det inte är så att du tror att ägaren kan vara mottaglig för samtal, kanske är det någon som helt enkelt inte har kunskaper nog som skulle ta emot råd och tips på ett bra sätt.

Får man fråga vad det rör sig om, eller känns det dumt att skriva om det på nätet?

Det rör sig inte om något speciellt, utan jag tänkte mest generellt.
Vi har alla olika syn på när en häst far illa och mest i intresse synpunkt startade jag tråden. Men oxå för ren fakta.

Men visst har jag en baktanke med den, även om jag inte riktigt vill se den.

Nån mer som har definitioner på när hästen far illa?

Det rör sig inte om något speciellt, utan jag tänkte mest generellt.
Vi har alla olika syn på när en häst far illa och mest i intresse synpunkt startade jag tråden. Men oxå för ren fakta.

Men visst har jag en baktanke med den, även om jag inte riktigt vill se den.

Om du ämnar att anmäla är det lagen som gäller anser jag. Utan den blir det så väldigt luddigt och bara en massa åsikter.

För i slutänden är det upp till hästägaren hur hästen behandlas, så länge lagar och bestämnelser följs

Ett tips är att om man INTE VET utan anar att nåt inte står rätt till ringa till Miljöinspektören och fråga .
Dom är vana vid att både " Hästvana" och icke hästvana/kunniga ringer

Det kan ju hända att flera personer ringt just ang den Hästen/gården.

Just vid denna årstiden pluppar det fram och ut i Hagarna både det ena och andra........:eek:
Hästar som tex stått inne hela vintern på lite foder och nu ska få äta upp sig i en undanskymd vrå i trädgården........

Väldigt aktuellt just nu

Hambo

Visst är det lagen som i slutänden bestämmer.
Självklart.

Men jag kan ha annan syn på hästhållning än vad min granne har, som kanske inte följer lagen, men som ändå inte går att anmäla eftersom lagen säger att han ändå behandlar sina djur "okej".

Ställer frågan igen, när tycker du en häst far illa.
Jag har inte bestämt mig för att anmäla, jag vet att det krävs en hel del kött på benen.
Jag vet vad jag ser, har dokumenterat, men det kommer jag inte komma långt med. Tyvärr.

Visst är det lagen som i slutänden bestämmer.
Självklart.

Men jag kan ha annan syn på hästhållning än vad min granne har, som kanske inte följer lagen, men som ändå inte går att anmäla eftersom lagen säger att han ändå behandlar sina djur "okej".

Ställer frågan igen, när tycker du en häst far illa.
Jag har inte bestämt mig för att anmäla, jag vet att det krävs en hel del kött på benen.
Jag vet vad jag ser, har dokumenterat, men det kommer jag inte komma långt med. Tyvärr.

Följer de lagen så gör de.....

Personligen så tycker jag att hästar far illa när.

* Det får undermåligt/för lite foder
* För lite vatten
* Inget skydd eller ingen utevistelse
* Ej får vet o hov vård

Sen tillkommer fysisk misshandel, lite svårare beroende på situation.
I en nödsituation får man ta till de våld som krävs. Oprovocerat våld som lämnar märken är inte ok. Väldigt luddigt men kommer inte på någon bättre beskrivning för tillfället

Men ring och disskutera med inspektören !
Det är inte samma sak som att anmäla

Hambo

Om jag skulle se till mina hästar och hur jag tycker och känner.

* Min häst tunnar ur, och jag gör inget åt saken.
* Min häst blir apatisk/extremt hängig,, och jag gör inget åt saken.
* Min häst får liggsår/andra sår/blir sjuk och jag gör inget åt saken. Såren består.
* Min häst är extremt stressad och rädd. , och jag gör inget åt saken.

Av dessa symptom tycker jag man kan få ut mycket, om den ej får mat, blir misshandad, extremt understimmulerad, misskött..

Om hästen får sådana symptom så anser jag att den far illa, DOCK så kanske man som ägare jobbar på det och det tar ju sin tid att tex lägga på bättre hull. Om jag däremot skulle se en häst under en period och läget inte förrendras då skulle jag fråga ägaren (i ren nyfikenhet varför hennes häst tex är så himla tunn) fick jag ett "bullshit svar" eller "den är inte tunn svar" skulle jag anmäla om inget drastiskt sker. Sån är jag.

Jag har funderat på samma sak, jag har en granne som tycker jag är elak mot mina hästar för dom går utan täcke tex, egentligen beror det ju på vad man har för syn på hästhållning. Jag har lösdrift, 2 olika stall hästarna kan gå in i om vädret e dåligt, dom har fri tillgång på hö och vatten, det finns ju dom som väger varje höstrå och dom tycker nog att jag är galen som bär ut höbalar i parti och minut.

VAD är det du har dokumenterat?

LIA

Det jag har dokumenterat vill jag ju knappast hänga ut här.
Helst när jag inte vet hur jag ska göra i ärendet, och när det dessutom är en nära vän till mig det gäller. Det är väldigt känsligt.

Om jag kan prata med min vän? Visst, det är ett alternativ, men hennes synsätt på hästhållning är det rätta. Alla andra gör fel, i vad gäller ridning, hantering, skötsel och foder, vilket är mycket tråkigt då jag ser och känner att något (en del....) inte är okej och har varit så ett tag. :crazy:

Det jag har dokumenterat vill jag ju knappast hänga ut här.
Helst när jag inte vet hur jag ska göra i ärendet, och när det dessutom är en nära vän till mig det gäller. Det är väldigt känsligt.

Om jag kan prata med min vän? Visst, det är ett alternativ, men hennes synsätt på hästhållning är det rätta. Alla andra gör fel, i vad gäller ridning, hantering, skötsel och foder, vilket är mycket tråkigt då jag ser och känner att något (en del....) inte är okej och har varit så ett tag. :crazy:

Såhär spontant känns ju din vän ganska enkelspårig i sitt tänkande. Det finns mängder av bra sätt att hålla häst. Och mängder av mindre bra. Och en del helt oacceptabla.

Men lite mellan raderna skymtar det fram att du kanske också har en ganska enkelspårig bild över vad som är fel/rätt, tycker jag. Konkretisera gärna, annars får jag bilden av någon (obs obs ej personligt utan bara med tanke på hur tråden ser ut) som kommer att ringa kommunen och klaga på att hästarna går ute utan täcke....

Är det inte olagligt är det ingen ide att anmäla, inspektörerna har liksom bara lagen att stödja sig på. Bättre att prata allvar med din vän om hur du ser på saken.

Det
jag har dokumenterat vill jag ju knappast hänga ut här.
Varför inte? Om din nära vän läser tråden, så vet hon ju redan att du är kritisk och att du skriver om det här på Buke. Du själv är ju inte speciellt anonym.

Om du verkligen vill ha svar på dina frågor, utöver självklara åsikter, måste du bidra med mer konkret information. Detta kan göras utan att utlämna din väns identitet.

LIA

när revbenen syns/när folk omkring hästen slår denne ofta/när den ej får mat hmm.. och man/du ska såklart agera och anmäla/prata med ägaren DIREKT när du ser att ngt är fel.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka