När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Heulwen

Trådstartare
Jag äger en häst som maskar när han inte vill arbeta i dressyren. Han segar sig fram och tycker det är pest när man börjar ställa krav på honom. Det gäller att driva och driva. Men hoppning och uteritter är roliga.
Bara en gång har jag vågat börja ställa mer krav på honom i ridningen, när jag red för tränare. Han ska inte sakta av innan jag ber honom och han ska gå fram för egen maskin inne på ridbanan iaf.
Innan dess, när jag inte red för tränare har jag varit rätt slapp med honom....
Men problemet är att jag känner mig så taskig. :( När jag måste mana på honom och peta till honom med spöet med jämna mellanrum, tvinga honom att inte fuska när jag kräver att han ska trava några varv på en ordentlig volt och inte springa inåt.
Fast samtidigt så behöver han ju inte göra någonting som han tycker är jobbigt förutom just de ca 1-2 timmar i veckan jag tränar dressyr på honom. Resten av tiden är han med sina kompisar och äter gott.
( Efter lektionen var han knappt svettig, men jag var genomblöt. :p)



Men nu till frågan; hur gör ni som inte har så arbetsvilliga hästar? Ger ni helt och hållet upp dressyren, byter häst eller tvingar dem att faktiskt arbeta lite?

Tycker ni att jag ska börja våga ställa krav på min häst i dressyren och se om han tycker det blir lite roligare efter hand när han vet att jag bestämmer?
Han kanske bara utnyttjar att jag inte är så bestämd i ridningen?
Eller vad ska jag göra?
Sälja honom?
Bara rida ut?

/Heulwen- som är uppgiven. :(
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Känner igen det där..Tror att det är ett ganska vanligt problem.
Jag försöker variera passet så mkt som möjligt, men ibland hjälper det inte..
Hade vart trevligt att få lite tips!:angel:
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Jag rider för närvarande en väldigt speciell dam som det aldrig rikrigt ställts krav på under sina 17 år. Under se senaste två åren har jag och min syster (dressyrmarodörerna:rofl: ) klampat in i hennes liv och så kommer vi och ska helt plötsligt bestämma en massa saker till hennes förtret. MEN det gäller verkligen att hitta en sådan hästs knappar. Väldigt enkla bassaker brukar faktiskt funka riktigt bra.
1.Lyhördhet är A &O , se till att driva en gång. I min värld finns det inget som heter peta på en häst som inte har båda öronen pekade åt mitt håll under tiden vi rider. Här ska reaktionen var omedelbar.
Fram är FRAM, Stopp är och förblir alltid STOPP. dvs reaktion tvärnit om jag vill. Och ja, i början är jag lite grövre. Men jag säger också bara till en högst högst 3 gånger för att jag anser att tjat inte är schysst mot hästen. Det gäller att var akonsekvent. Gasen och bromsen måste alltid funka. Alltså, skit i hur hästen går i formen ett par gånger. Det är inte viktigast just precis nu utan tänk bara på att gasen och bromsen ska funka perfekt. Rid därför raskt kanske tjugo steg. Gör halt (dvs inte en halt där hästen måste sakta in med hjälp av 20 steg som går långsamt , långsammare långsammast SEN halt. utan direkt halt med alla medel). Raskt igång igen , fram är fram på två röda och rid raskt tio tjugo steg (det är bra att variera). Man kan även göra halt och rygga ibland. Du förstår nog poängen med det hela.

2. BERÖM..beröm beröm beröm. Ngt det råder brist på hos många,
Jag märker så himla väl att märren jag rider tycker det blir så himla mycket roligare när hon vet precis vad det är hon gör rätt. I början kan man ju associera berömmet med ex mer godis. Gör tex halt , säg bra och ge en godis från ryggen. osv osv..Hellre för mycket än för lite beröm!

I grunden tror jag att det är lyhördheten det råder brist på. För när han lyssnar på dig och faktiskt blir intresserad av det du ber honom att göra och dessutom får en massa beröm när han gör rätt. DÅ blir det kul!

Har funkat för mig ..Lycka till
:)
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Tack för tipsen! :bow:
Imorgon blir det hoppning men jag ska nog testa på det här lite före.
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Ursäkta rörigt inlägg. Men jag har varit iväg på träning sedan tidigt i morse och just kommit hem.

Jag tycker absolut att du ska våga ställa krav. Men tänk på att hästen förstår inte syftet med vad vi gör när vi rider. De vet inte vad som är bra eller dåligt om vi inte visar dem det. De har liksom ingen drivkraft eller motivation att genomföra trista saker, bara för att de måste. För de fattar inte varför de måste.
Vi måste alltså göra ridningen rolig och trevlig för dem. Och visa dem tydligt när de gör rätt! Var jättenoga med beröm och eftergift. NÄR hjälperna gått igenom. Och det ska du kräva att det går unden. Han ska svara, och det nu! Han får göra precis som han vill 23 timmar om dygnet. Då kan han vara uppmärksam på dig 1 tim om dagen.
Säkerligen utnyttjar han att du inte ställer krav eller genomför dem. De är ju inte dumma. Och precis som vi människor så är ju hästar bekväma. De gör det som känns lättast om inte vi belönar dem och får dem att tycka att det andra sättet är bättre.
Så det är upp till dig att motivera din häst.
Hur rider du när du rider? Får han för mycket nya saker att göra, så han tappar självförtroendet? Eller får han göra samma sak hela tiden, tills han blir urless? Ser du till att hjälperna går igenom? Eller sitter du och nöter konstant?
Allt det här är vanliga saker vi gör allihop, mer eller mindre.
Om hjälperna inte går igenom bör du få lite lätt panik. Ta allvarligt på det.
Och dressyr rider man ju faktiskt för hästens bästa. För att muskla och gymnastisera den. Och få den balanserad och trevlig att handskas med.
Jag är övertygad om att en lydig häst, som gör det som bes om, mår bättre än en häst som aldrig gör det man ber om och utsätts för tjat utan konsekvens. För är man konsekvent, bestämd, uppmuntrande och snäll mot sin häst brukar det mesta lösa sig.

Lycka till!:)
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Börja rid för en duktig tränare. Du kan få fram energin och arbetslusten men du behöver hjälp av en duktig tränare som kan få dej att utvecklas och att tycka det är roligt.


Hästar behöver gymnastiseras = dressyr. Men till hjälp behöver man en tränare. En häst som rids i dressyr regelbundet och får hjälp att bli lösgjord och liksidig är mycket trevligare att rida även ute i skogen, och håller bättre. Men om det känns pest, så ta lite ute på ett gärde tex, däe får nopg hästen mer energi. sitt inte själv på ridbanan om du håller på att ge upp. På ridbanan kanske du bara ska rida med tränarens hjälp i början.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Tack för ett intressant inlägg!


Hur rider du när du rider? Innan jag började rida med hackamoret så red jag oftast på långa tyglar då han blev störd i munnen annars. Nu rider jag med långa tyglar utomhus och plockar bara upp honom inne på banan 1-2 timmar per vecka.

Får han för mycket nya saker att göra, så han tappar självförtroendet? Han får lära sig nya saker lite då och då, som löshoppning osv. och allt har gått galant för han är väldigt smart.
Fast oftast är det bara kul i början; som tex. tömkörningen.

Just nu består arbetet på ridbanan i att skritta runt med bakbens och ryggverksamhet och hålla igång traven några varv på volt. (Hästen är 17 år och har gått på travet i 12, sedan bara ridits i skogen.)


Eller får han göra samma sak hela tiden, tills han blir urless?
Nej, det känns inte som det. Iaf inte att det är därför han är urless, mer för att han inte förstår vitsen med att anstränga sig inne på banan.

Ser du till att hjälperna går igenom? Eller sitter du och nöter konstant?
Sidförande skänkel och tygeltag lyssnar han på direkt, men om vi tex ska trava så är det först driv, sedan "hepp, hepp!" från mig och sedan pet med spöet oftast innan han sätter igång och när vi kommit igång så försöker han ofta sakta av men då återupprepar jag mitt röstkommando och ger en pet med spöet och då fortsätter han.
Men inte så villigt. :crazy: Eller ja, öronen är ju framåt för det mesta, men man märker att om jag skulle sluta driva var det stopp.

Alltså han är ju en lydig häst egentligen, det är bara det att han inte tycker det är så kul ännu. Men jag får väl berömma mycket mer, tycker att jag gör det- men det får väl bli ännu mer då!


Nu känner jag mig inspirerad efter ditt och MsScabtrees inlägg. :)
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Det är först i förra veckan som jag började rida för en tränare med honom och när hon övertalade mig att ställa mer krav på honom. Men hon är också jätteduktig, han fick pausa rätt mycket och fick trava på lite för skojs skull utan krav.
Att rida på en äng låter superbra, men jag har inte hittat någon bra äng ännu som man får rida på (sträng markägare).
Jag har försökt mig på att korta tyglarna lite utomhus ibland och göra skänkelvikningar på vägarna, och det fungerar ju lite bättre än på banan iaf... efter han har fattat att han inte ska köra upp huvudet, vilket fungerar ibland..
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

För mig låter det som att din häst inte går ärligt framåt. Han stannar lätt och han har lätt att gå åt sidan. Sånt är lätt utan att gå fram. Men han vill inte fram när du ber om det.
Där skulle jag nog blivit lite lätt förbannad och säga åt honom att han SKA gå fram NU. Inte om 5 steg och tre pet. Han går fram nu, basta. Det finns inte utrymme för diskussion.
Är du konsekvent och är noga med att han gör det du ber om, när du ber om det, så kommer du inte behöva tjata så på honom. Du kanske får känna dig taskig ett par gånger eller rent av något ridpass då och då. Men är du konsekvent och visar att nu jävlar menar jag allvar så kommer du slippa allt smågnat.

När du aktiverar hans känselreceptorer med ett tryck så blir de okänsliga ett tag. Och ju mer tryck du utsätter dem för, desto längre är de okänsliga. Och ju mer du gnatar med skänkel och spö, desto mer kommer han ignorera dig.
Du måste visa att han travar NU! Och sedan när han gör det berömmer du och berömmer. Och upphör med hjälpen.
Gör aldrig en hjälp om du inte menar det. Då kan du lika gärna skita i det. För du kommer bara göra hästen mer och mer ignorant. Så se till att du bara gör hjälperna när du verkligen menar det. Och se till att du fullföljer!

Gör du bara det är jag övertygad om att era problem kommer lösa sig ganska fort. Hittils har jag inte mött en häst som att vara konsekvent och uppmuntrande inte funkat på.:)
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Det här ska sättas i praktik imorgon. Nu känner jag mig riktigt beslutsam. :)
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Bäst att skriva ut och ta med till stallet kanske. Så man kan stå emot när hjärtat värker för lilla älsklingen.;) :D

Nej, allvarligt.. Det fixar du. Bestäm dig och sedan kör du hårt! På sikt kommer din häst må mycket, mycket bättre av det också.
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Har du testat att göra 2 saker på en gång?
kan tänkas att hästen blir lite förvirrad... "Är det här hoppning eller dressyr?" alt. "Är det här dressyr eller uteritt?"
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Idag fungerade det bättre, han gick fram bättre än senast, men fortfarande har han ingen arbetsvilja i sig och det känns så trist. :(
Jag börjar allvarligt tänka på att skaffa en annan häst för bådas skull, han vill nog bara skogsmulla...
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Oftast så kör jag bara en sak åt gången; en dag uteritt och bara dressyr andra dagen, men ibland kombinerar jag. Han verkar inte bli förvirrad.
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Jag hade samma problem med min pålla. Jag ville träna och tävla, hon ville bara skogsmulla. Jag försökte och försökte, gav allt för att hon skulle tycka det var kul, men ínget fungerade.

Så jag gjorde det enda som kändes rätt för hennes skull, sålde henne till en familj som inte har mer ambitioner än att leka i skogen. Och hon verkar vara jättelycklig nu :love: .

Så IBLAND är faktiskt det bästa att sälja hästen till ngn annan. Alla hästar passar inte alla ryttare, och vice versa....

Men ge inte upp för tidigt! Jag försökte ändå i fyra år med min, tills jag "gav upp".
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

Rid dressyr ute!!

De hästar som jag stött på, som varit trötta på ridbanan eller spända på ridbanan, har fungerat superbra ute i skogen/på gräsgärden/på grusvägar - och det fungerar alldeles utmärkt att rida dressyr på uteritter!! :)

Tempoväxlingar kan du göra var som helst, likaså halter och igångsättningar, skänkelvikningar är perfekt att göra på grusvägar, öppnor och slutor kan du göra var som helst, ja - det är bara fantasin som sätter gränser.

Allt du kan göra på ridbanan, kan du även göra på uteritter!! :bump:
Det gäller bara att ha fantasi!
Har du svårt för att tänka dig var/hur du ska rida dressyr ute, låtsas att skogsstigen är ett fyrkantsspår, att grusvägen är en väligt smal men låååååååång ridbana, osv.

Dessutom kan man lägga in klättring, hopp över stockar osv. i dressyrpassen, om man har dom på uteritterna! Det kan man sällan göra på en ridbana! ;)

Lycka till!
 
Sv: När era hästar inte vill arbeta? (ang. att ställa krav på dem)

I din situation brukar jag träna motivationen mer än kroppen, när du har motivation hos hästen kommer viljan att göra det jobbiga.

Varför ska hästen göra något jobbigt för mig om inte jag motiverar den positivt att göra det?


När jag tränar går jag tillbaka till den nivå hästen tycker är acceptabel att anstränga sig på och börjar där.
Jag ber om en jobbig sak på den nivån och ger berömm så att hästen känner att den gör något som jag tycker är fantastiskt bra och jag uppskattar att den gör.
På det bygger jag på med jobbigare saker allteftersom tiden går.

Jag föredrar att bygga upp ett sammarbete och ridningen med mina hästar under lång tid.
Genom att göra det får jag en stabil grund att stå på tillsammans med dom.
Ex. när jag gör en öppna gör jag bara några steg men på flera ställen på ridbanan, tills hästen bemästrar öppnan tillsammans med mig, då bygger jag på utifrån det.

Alla uppskattar motivation och bevis på uppskattning i form av berömm.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 967
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp