När en vän vill köpa en blandras...

Sv: När en vän vill köpa en blandras...

Seabaz skrev:
Men i alla fall så skulle jag ta upp med denne vissa frågor så som;
Har du tid?
Har du tid för träning?
Hur är uppfödaren, vem är det?
Förräldrar till valpen, får du se dom?
Försäkring, besiktning, chipmärkning, registrering, avmaskning mm. Finns det papper på det?
Och sedan beroende på hur min vän bor skulle jag kanske påpeka det med beroende på vad det är för hund.

Alla dessa frågor har vi pratat om. Min vän är fysiskt aktiv, så motion kommer hunden absolut att få. Plus att hon ska komma och träna med oss (våran "träningsgrupp") när den blir äldre osv. Bor lämpligt gör de också...
"Uppfödaren" har jag i nuläget inget att anmärka på (förutom att h*n föder upp blandrashundar;) ). Valparna är ID-märkta, vet.besiktigade, avmaskade och vaccinerade samt äter ett högkvalitativt foder mm.

Det som får mig orolig är blandningen - att det blir en splittrad hund med tanke på de inblandade raserna - plus min väns okunskap och resonemang kring hundar. Hon menar som så att alla hundar "blir vad du gör den till" och får de egenskaper som den fostras till att få. Visst, till en viss del är det ju så, men vissa starkt nedärvda egenskaper finns där mer eller mindre - medfött. Vakt-, vall-, jaktbeteenden osv, dominans, skärpa, benägenhet att skälla, föremålsintresse och så vidare... mycket kan hunden ha som sitter i hjärnan oavsett vilken fostran den får. Enligt mig är det ofta sådana människor som resonerar så som får problem?:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka