När en vän vill köpa en blandras...

K

karlsson

Jag antar att de allra flesta här är emot "slit-och-släng-avel", och knepiga blandningar... Känns som om vi är många som är eniga om att blandraser kan vara fina men aveln är förkastlig.:crazy:

I alla fall så undrar jag - hur gör ni om en kär vän till er bestämt sig för att köpa en "knepig" blandras (där det ingår tre omaka raser varav en är bc och de andra två ur andra rasgrupper) som gör att ni direkt ser en splittrad hund framför ögonen? (man kan ju som bekant aldrig VETA hur en blandras blir...)

Om "vännen" ringer och är överlycklig för att ha hittat "sin" hund och verkligen har bestämt sig - är ni helt ärliga då och kommer med diverse varningar och predikningar?
Eller lägger ni era personliga åsikter åt sidan för att inte göra h*n ledsen?

Jag har hamnat i den sitsen, och jag kan bara inte säga vad jag innerst inne tänker... nämligen att "den blandningen låter inte helt okej, och den kommer förmodligen bli väldigt krävande".:confused:

Hur hade ni gjort?
Är jag oärlig som inte törs säga vad jag egentligen tycker?:confused:

Sv: När en vän vill köpa en blandras...

Jag skulle vara helt ärlig och försöka få personen i fråga att skaffa en annan hund som passar han eller henne bättre. Då helst en renras.
Inte bara för ägarens skull, utan även för hundens. Har sett många blandraser som omplacerats bara för att ägaren inte riktigt fattat vad dom har gett sej in i.

hmm..jaa..jag hade varit helt ärligt å sagt precis så som jag tycker : Detta kommer säkert bli en krävande hund (om ja nu så tycker) och att dom hära blanningarna är itne dom bästa förutsättningarna till att få en "bra" hund.
Jag skulle säga precis som jag tycker,(personligen kan jag väldigt mkt om hundar,så dom flesta brukar lite på mina omdömen)

men jag hade då sagt som jag tycker och att vännen bör tänka över saken igen,men har h*n bestämt sig för just DENNA hund kan du itne göra mkt emr än att ösnka lycka till=)

Jepp, jag är lika ärlig IRL.Speciellt när det gällr vänner Är man smart och känner sin kompis så kan man försöka att trycka på "rätt" punkter.

Jag har de senaste åren fått lära mig att lägga band på mig själv, var det gäller ytligt bekanta typ på arbetsplatser och att int elägga mig i när främmande 16åringar sitter och diskuterar hund på bussen,,,
Har de däremot FRÅGAT om de tex börjar prata med mina hundar så är det en annan femma,

Jag försöker vara ärlig men på ett smidigt vis. Jag skulle knappast gratulera till köpet och göra rätt klart från början att jag inte tänker agera problemlösare om det slår slint i skallen på hunden. Samtidigt skulle jag respektera min väns beslut och inte orda mer om saken. Det går sällan att övertyga någon som verkligen har bestämt sig.

Det hade varit lättare om hon rådfrågat eller spekulerat först... Men nu när hon ringde och var överlycklig över hunden (som förresten levereras om 3-4 veckor) så kändes det lite svårt att säga något...:crazy:
Sedan är jag helt övertygad om att hon skulle ta mig för att vara missunnsam och "bessewisser".:crazy:

Kan förresten tillägga att det inte handlar om någon rent katastrofal blandning, utan det är bc:ns inblandning som gör att jag misstänker att hunden blir mer krävande än hon är medveten om. De andra två är inte några "supersvåra" raser (inte bruks- eller jakt tex) men ändå så vet man ju inte hur avkomman blir...

Hunden kan ju lika gärna bli jätte trevlig och istället för en "jobbig" och svår hund kan det ju lika gärna bli en glad och rellativt lugn hund.

Jag har en blandras bc/flat/newfoundland... jag märker inte av några speciellt bc drag hos honom. Han är världens lugnaste hund, kanske lite feg, matvrak och jätte snäll med barn!

spela med lite och be henne fråga ut uppfödaren ang föräldrardjurens hälsostatus, meriter etc. så som man hade gjort med vilket kull som hellst så kan man alltid hoppas på att hon inser hur pass "seriös" uppfödaren är, eller ta henne till en uppfödare av en mer lämplig ras och introducera henne till en valpkull....

Åh så väl jag känner igen detta. Har en vän som letar efter rottis/schäfer/dobermann korsningar (att det är en hund som ser "tuff" ut är ett måste, korsningen är för att få ner priset), och mailar glatt alla annonser till mig. Hon fortsätter att rådfråga mig, och jag har så många gånger talat om vad jag anser om blandrasavel, jag förstår inte varför hon frågar mig varje gång (även om jag dock blir lite smickrad, kanske är jag inte så burdust och elakt ärlig, utan lägger fram det på ett smidigt sätt eftersom hon fortsätter rådfråga mig?)

I de här fallen så säger jag vad jag tycker. Och nästan alltid så reagerar hon först som om jag vore en "missunnsam bessewisser", hon blir sur och verkar inte ta till sig vad jag säger, men ändå lägger hon (tack och lov) oftast just det köpet på hyllan.

Sådär har jag gjort, men det blev nästan värre av att fråga ut henne, då hon själv märkte att uppfödaren nog inte var så bra som hon först trodde. :crazy:

Jag är en ärlig människa och säger vad jag tycker men försöker att lägga fram det så att personen i fråga inte blir sårad. Men frågar någon om min åsikt så levererar jag den.

Jag är och har alltid varit ärlig när vänner/bekanta/släkt har bestämt sig för att köpa hund.

Frågar de så är det raka puckar. Är det en fin blandras med vettigt innehåll, så säger jag att det verkar vettigt. Är det en ful renrasig afghan de vill ha och det verkar matcha så säger jag att det verkar bra.

Men avråder absolut om vännen vill köpa en för svår renras eller för knepig blandras.

Det som också är knepigt är att hon dels inte egentligen "frågat" mig den här gången - bara berättat att hon ska bli med valp - och dels att jag inte vet hur blandningen blir (förstås). Tänk om jag öser ur mig mina predikningar och så får hon en helmysig hund..?

Att jag dessutom har en "konstig"(?) blandning själv gör säkert att hon tycker att jag är dubbelmoralisk...:confused:

En sak till...

För ett par år sedan hjälpte jag till och ordnade en vuxen, renrasig omplaceringshund åt henne. En till synes helt perfekt hund efter familjens (hon har barn också) behov, och allt började bra. Tills hunden bet ett barn och fick avlivas pang bom.:crazy:

Det kanske gör henne lite extra "nä-nu-fixar-jag-detta-själv-den-här-gången":angel:

Ja, då är det ju svårare. Men DU får försöka få henne att kolla upp föräldradjuren och gärna lite längre bak än så i alla fall.

Jag är helt ärlig och säger vad jag tycker om en bc eller rottweilar blandning. Jag har varit där själv :smirk: och eftersom mina närmaste vänner såg hur jag hade det skulle dom nog inte ens få tanken på att skaffa en sådan blandning (schäfermix) eller liknande.

Men i alla fall så skulle jag ta upp med denne vissa frågor så som;
Har du tid?
Har du tid för träning?
Hur är uppfödaren, vem är det?
Förräldrar till valpen, får du se dom?
Försäkring, besiktning, chipmärkning, registrering, avmaskning mm. Finns det papper på det?
Och sedan beroende på hur min vän bor skulle jag kanske påpeka det med beroende på vad det är för hund.

folk verkar ha svårt att tro på vad jag säger. två vänner skulle köpa hund, jag har rekommenderat två olika raser som hade passat dem bra, men båda har köpt blandraser. båda skulle bara ut och titta men kärat ner sig totalt. första köpet gick åt skogen, individen var visserligen himla trevlig, men hade väl mycket energi och nerv för matten. dessutom var den kroniskt sjuk (ärftlig sjukdom) och är numera avlivad. hund nr två är fortfarande bara valp (eller unghund heter det kanske) och en väldigt lugn sådan så jag tror inte de kommer stöta på så mycket problem.

men jag säger rakt ut vad jag tycker och förklarar alla nackdelar med en blandras. att mina egna är oreggade gör det inte till dubbelmoral, snarare tvärtom. jag vet hur det är och vill inte att andra ska göra samma misstag.

karlsson skrev:
...Om "vännen" ringer och är överlycklig för att ha hittat "sin" hund och verkligen har bestämt sig - är ni helt ärliga då och kommer med diverse varningar och predikningar?...

Om min vän ringer o är överlycklig så gratulerar jag o ger mina varmaste lyckönskningar. Punkt.

Om min vän ringer o ber om råd, så ger jag ger råd - men påpekar att valet o ansvaret är deras.
Även om man skulle välja ut en valp o placera i sin väns famn o ge alla goda råd som finns; så kan det bli tokigt. Var o en måste ta sitt ansvar.

Trötter skrev:
Om min vän ringer o är överlycklig så gratulerar jag o ger mina varmaste lyckönskningar. Punkt.

Om min vän ringer o ber om råd, så ger jag ger råd - men påpekar att valet o ansvaret är deras.

Så resonerar jag också.

Men ändå mår jag lite dåligt över att "sitta inne" med enmassa farhågor.:confused:

cillamuffins skrev:
att mina egna är oreggade gör det inte till dubbelmoral, snarare tvärtom. jag vet hur det är och vill inte att andra ska göra samma misstag.

Exakt! Och det har jag nämnt flera gånger när vi pratat hund. Själv har jag ju under min tid som hundägare blivit intresserad av tävling (och är ju iofs inte hindrad att tävla lydnad och viltspår som är våra främsta intressen, men jag hade säkert gått längre och provat på tex bruks om han varit renrasig:crazy: ) för att nämna en nackdel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka