Mamma är ju lite förvirrad så jag vet inte riktigt vad som sagts. Hon pratar om någon licens som måste förnyas av apoteket men det har ju inget med om att medicinen är restad. Jag har förstått att denna medicin inte är utbytbar alls. Jag märker ju att hon mår sämre utan denna medicin så det känns svårt att det inte tycks gå att lösa.
Kan det vara ett licenspreparat och inte bara wn valig restnoterad medicin?
Det nedan här är min egen erfarenhet endast, och dt är möjligt att jag fått nån detalj om bakfoten, i så falm får gärna någon mer insatt rätta mig aå fakta blir korrekt.
Nu har jag bara varit med om licenspreparat för djur, men om jag förstod senaste svängen rätt såvär det såhär för djur:
Om ett licenspreparat ska ersättas av ett annat så måste utskrivande veterinär ha en licens för det preparatat från den tillverkaren.
Det brukar behöva gå via läkemedelsverket om det är en medicin med annat namn (men samma aktiva substans).
Den tillverkaren som det fanns licens för i detta fallet slutade nämligen tillverka den, och när de hittade ett alternativ med samma substans krävdes som sagt att en ny licens godkändes först.
Kan det vara bågot liknande som hänt?
Att det finns ett preparat som kan importeras, men det får inte göras förrän licensen är klar?