Tilma
Trådstartare
Jag förstår man får helt enkelt övervaka noga för att se vilka andra ston som det kan fungera med. Men det kan ju kanske fungera med valacken med men det är ju inget som jag kommer att våga pröva förrens fölet blivit lite äldre då. Jag tror att han skulle ta hand om det väldigt bra. Men om det är vanligt att valacker inte är snälla mot såpass små föl så är det ju inget som jag vill riskera.
Jag får nog skapa en ny tråd angående detta med att föl bör få växa upp med andra föl för det är ett område jag har väldigt klen kunskap om och som jag verkligen behöver få lära mig mer om och framförallt ta del av andras erfarenheter. Hoppas vi ses även i den tråden
Men för att sammanfatta det jag fått ta del av i denna tråd så är det att föl går med sin mamma i några dagar i en mindre hage te x rasthagen som vi har. Sedan efter några dagar så kan fölis gå ut med sin mamma i en riktig hage ( men ja antar att den inte ska vara så kuperad?) Utan ganska så plan? Sedan efter en månad ca så kan man introducera en till flockmedlem och övervaka noggrant. Men helst ingen valack?
Jag får nog skapa en ny tråd angående detta med att föl bör få växa upp med andra föl för det är ett område jag har väldigt klen kunskap om och som jag verkligen behöver få lära mig mer om och framförallt ta del av andras erfarenheter. Hoppas vi ses även i den tråden
Men för att sammanfatta det jag fått ta del av i denna tråd så är det att föl går med sin mamma i några dagar i en mindre hage te x rasthagen som vi har. Sedan efter några dagar så kan fölis gå ut med sin mamma i en riktig hage ( men ja antar att den inte ska vara så kuperad?) Utan ganska så plan? Sedan efter en månad ca så kan man introducera en till flockmedlem och övervaka noggrant. Men helst ingen valack?
Jag har sett flera gånger hur sura ston förändras när de delar hage med ett föl och blir beskyddande och omhändertagande. I de olika stoflocker där jag har haft mina föl har det aldrig varit någon som snott föl utan alla ston har varit vänliga och deltagit i vaktandet av fölen. Ett sto som inte har något eget föl kan ta hand om flera föl medans deras mammor är på annat håll i hagen eller om man rider.
Jag skulle aldrig utsätta ett litet föl för att få en vuxen valack till lekkompis. Föl ska leka med andra föl. Tar man bara ett föl själv får man antingen hyra in dem någonstans där det finns andra föl eller själv ta emot inackorderingar.
När mina föl har varit några dagar gamla har jag flyttat över dem till "riktig" hage där de gått ensamma med mamma under några veckor. Då har jag satt ström på tråden. Men ibland får man ungar som är mycket vildare än genomsnittet, som bara springer runt och inte har ro att vila. De får man passa ordentligt så att ungen inte tar ut sig utan man får ta ut och in dem flera gånger om dagen.
Jag fick en sån här som bara rejsade runt runt och hade svårt att komma till ro