Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För hästar heter det fölning
Jag släpper ut mina i en liten hage med ordentligt synligt staket utan el i redan första förmiddagen. Alla är födda på natten och alla har varit friska, fölningarna har varit okomplicerade och allt har gått som det ska.
Jag har ett sto som är en surtant så hon har fått gå ensam de första 3-4 veckorna, sen har det gått bra att släppa ihop henne med andra ston och föl.
och vad för typ av hage är lämplig? Bör sto och föl gå ensamma utan andra flockmedlemmar ett tag?
Jag har haft både på ridbana och i hage. Så har jag haft dem de första fyra dagarna, därefter ut med mamma i större hage.
Personligen skulle jag aldrig släppa ihop sto och föl med valack utan endast med andra ston och föl. Jag är av åsikten att föl får den bästa uppväxten genom att få möjlighet att leka med andra föl.
Ridbana
Liten hage
Tack
Jag har haft både på ridbana och i hage. Så har jag haft dem de första fyra dagarna, därefter ut med mamma i större hage.
Personligen skulle jag aldrig släppa ihop sto och föl med valack utan endast med andra ston och föl. Jag är av åsikten att föl får den bästa uppväxten genom att få möjlighet att leka med andra föl.
Ridbana
Liten hage
Okej så det bör rimligtvis räcka med mamma första månaden? Tror ni att ett sto utan föl är bättre än en valack? Varför isåfall?
De finns valacker som gett sig på fölet och haft ihjäl det. De jag känner som föder upp hästar (även i liten skala) har aldrig sto med föl i en blandad hage (det har de iofs aldrig med tanke på betäckningsrisken).
Om ditt sto är högre i rang än 3-åringen är det nog ingen risk. Jag släppte ut i eltrådshage direkt. Mamma sto joggade runt med fölungen och visade staketet.
Okej, Ja där får jag tänka om helt klart. Är ston utan föl lika farliga? (Givetvis individuellt) men i det stora hela? Har ett 3 års sto utan föl till exempel.
Okej, Ja där får jag tänka om helt klart. Är ston utan föl lika farliga? (Givetvis individuellt) men i det stora hela? Har ett 3 års sto utan föl till exempel.