När det dåliga samvetet gnager en sönder och samman :(

-Catherine-

Trådstartare
...ja, vad gör man då?

Jag har just nu superdåligt samvete för att jag inte hinner med att motionera min häst som jag borde göra.

Kroppen säger ifrån och tiden räcker inte till. Jag har sedan 15 år tillbaka en rygg och nackskada som gör att jag är begränsad i hur mkt fysisk aktivitet jag kan genomföra. Detta innebär att jag inte kan effektivisera mig och nyttja dygnets timmar så pass mkt som jag skulle önska :(

Just nu håller jag på i vild förtvivlan för att få klart mitt stall innan vintern, känner mig lite stressad just nu faktiskt. Jag fick hjälp med att rikta upp byggnaden från början, men sedan har jag gjort allt arbete ensam...lägga tak, isolera, gräva för ny syll, regla upp och plattsätta...samt allt annat "småplock" som verkar oändligt :crazy:

Jag försöker komma ut så tidigt på möran som kroppen tillåter och sedan håller jag på så länge som jag bara orkar, men sedan kräver ju familjen sitt också, barn & hundar som skall utfodras. Sen så är det kväll och kroppen skriker efter vila (och värktabletter)...och då klarar jag bara inte av att rida ut ett pass.

Jag går givetvis ut och mockar ligghallen och ser till att hästarna har det bra (vilket jag iofs gör flera ggr om dagen då jag ju ger dem mat samtidigt), men jag lyckas inte övertala min kropp om att min häst behöver se ngt annat än vad som finns på insidan staketet till hagen (som visserligen är 3,5 hektar stor)...och det får mig att må så väldigt dåligt :(

Nu har han stått i en vecka, och som det ser ut så finns risken att det kan bli ytterligare ngn vecka, om inte min kropp mirakulöst nog börjar samarbeta lite mer. Men sedan hoppas jag fått klart stallet helt och hållet och därmed kan jag slappna av och bara nuuta av samvaron med min pålle...åh vad jag längtar tills dess!!

Men just nu känner jag mig som världens uslaste hästägare och önskar att jag var gjord av pengar så att jag kunde leja bort snickrandet på stallet eller att jag åtminstånde hade snickarkunniga vänner som ville & kunde hjälpa till.
Tack och lov att det snart är klart iaf...

Usch, usch....vilken gnälligt inlägg detta blev, men jag bara behövde spy ur mig :cry:

Senast ändrad:
Sv: När det dåliga samvetet gnager en sönder och samman :(

Försök hitta en bra medryttare!!

Mitt samvete är heller inte det bästa, men nu har jag kommit igång igen!

Jo, jag har letat medryttare också, men märkligt nog verkar det vara ett mkt svalt intresse för att rida andras hästar här omkring.

Kanske är det för att det är en väldigt hästtät bygd, så de som är hästintresserade har oftast egna hästar..jag vet inte, men jag har å inte hittat en enda intresserad ännu :(

men inte behöver du väl ha dåligt samvete heller,tror inte din häst mår dåligt av att bara vara häst någon vecka till för att du ska hinna bygga klart;)

min kuse skulle vara superglad om jag reste bort eller ställde av honom ett tag:D

känner igen det du talar om... har inte värk, men min tid räcker bara till att sköta hästarna, inte rida dom... ibland undrar jag varför jag har dom. å andra sidan så finns det ju ingen annan som skulle vilja ha dom, oh jag SKA börja rida nu till hösten då jag stallar in... ta det lugnt bara, jag tror innerst inne inte hästarna har så mycket emot att bara skrota lite.. dom är ju faktiskt inte födda med en sadel på ryggen... så andas ut och ta det i den takten du kan, kusen misstycker nog inte.

Tack snälla Arabizar & Sinner för era stöttande inlägg, jag suger åt mig som en svamp av allt pepp för jag känner mig verkligen usel. Visst, han mår ju inte kanske dåligt, men nog verkar han understimulerad iaf...eller är det kanske bara jag som letar fel?

Iaf, ngt annat val än att acceptera läget har jag iaf inte, stallet gör inte klart sig själv :crazy:

Får oxå dåligt samvete när jag inte rider men häst men om hästen vilar en vecka eller två och får gå ute i i stor hage gör inte speciellt mycket. Hästar tappar inte konditionen så fort.

Värre var det när jag hade min polle inhyrd och dom stod inne hela dagar ibland för det regnade, snöade lite, kunde vara halkigt eller hagarna leriga. suck, jag tyckte så enormt synd om min häst och var tvungen att rida varje dag dom stått inne även om det spöregnade. Tur att han går på lösdrift nu i stor hage. Då är det inte hela världen om han vilar en dag.

Visst, han mår ju inte kanske dåligt, men nog verkar han understimulerad iaf...eller är det kanske bara jag som letar fel?

Iaf, ngt annat val än att acceptera läget har jag iaf inte, stallet gör inte klart sig själv :crazy:

Pålle ska vara tacksam äver att du bygger så fint åt den! :idea:
Det är nog bara ditt samvete som talar när du tycker den ser understimulerad ut, det är helt säkert ingen fara.
Se det från den ljusa sidan, efter ett tags vila blir det bara extra roligt när ni väl får chansen att rida igen! :banana:

jag tror inte pålle mår dåligt!

Du kanske kan göra lättare pass, typ longera och öva röstkommandon?

Men du, jag tycker att du ska ha gott samvete.
Tack vare dig får ju pållen ett fint fräsht stall o stå i när mörkret faller och kylan kryper på.
Och nu i de vackra höstfärgerna o den solvarma luften får han gå o mysa lite i hagen, medans matte sliter livet ur sig för sin pälskling.

Bestäm dig för att låta hästen ha semester t ex två veckor framåt så ska du se att ditt samvete lättar. Gå och tänka att jag måste rida får en bara stressad, men när man bestämt att hästen ska stå så släpper stressen. Och oftast får man själv lusten tillbaks under denna tid.
Lycka till
Kram Suss

3,5 hektar hage, lite bete att rota runt i, och ett gäng hästkompisar, det tror jag räcker bra som underhållning för en häst. Blir den dessutom lite ompysslad så klarar den sig nog utmärkt. Och hästar som har behov av spänning brukar hitta på någon anledning att rejsa i hagen, och så är det problemet löst.

Jag tycker att det är helt OK att rida sin häst lite, eller inte alls. Herrejösses avelshästar lever ju större delen av sina liv utan träning. Det enda som är viktigt att tänka på är vad man begär av sin häst när man väl rider, det vill säga att man anpassar sig efter att deras kondition. En halvtimmes lugn promenadridning brukar de normalt sett klara oavsett kondis, men vill man mer så bör de hållas igång åtminstone 3-4 gånger i veckan.

Försök att lägga ridningen helt åt sidan en period, bestäm dig för att det är ok. Hästen mår inte alls dåligt med de förutsättningarna - jag lovar! De tappar inte kondis på några veckor heller. Ta det lugnt, gör klart stallet och "börja om" sedan.
Tänker du varje dag att du ska rida och du "avbokar" med dig själv när kvällen kommer så mår du sämre, men hästen påverkas inte alls, som när den har lite semester.

Om du ger dig dej själv den friheten så kommer det säkert lust och ork till en liten tur eller lite markövningar, promenad med hästen någon dag - men utan krav.

Att få gå i flock utomhus är hästens naturliga beteende och inget som tråkar ut den trots att det för oss kan se kanska sysslolöst ut. Hästar har också konversationer och det händer saker som vi inte ser. Visst behöver de stimulans också, när man har så små ytor för dem, men sålänge de får vara ute tillsammans hela dagarna så tror jag inte att det går någon nöd alls på dem att få vila några veckor.

Det ska vara roligt att rida, det ska aldrig vara ett måste. Ibland har man mkt att göra på andra plan i livet och då är det bättre att låta hästarna vara ett tag sålänge man ser till att de mår bra och får vad de behöver i form av utevistelse, sällskap, foder och skötsel. Många släpper tex sina hästar på bete utan att ta in dem en enda gång under två-tre hela månader. De klarar av det. Om det är så att du efter att ha byggt klart stallet, fortfarande känner att du inte har någon lust till ridning, då kanske det vore en ide att skaffa en medryttare eller liknande, som kan ta hästarna på tur några ggr i veckan.

Om du vill så kan du ju redan nu göra det, men det tar en del tid och kraft att ha medryttare också, så det beror ju på vad som är enklast för din del.

Tack snälla, snälla ni!

Vad skönt att läsa era inlägg, nu känns det faktiskt lite bättre. Jag ska försöka lägga mitt samvete åt sidan nu, iaf fram tills att jag fått klart stallet. Sen kan jag kompensera både samvetet och Pålle för dessa veckor som jag "försummat" honom :)

Bra idé att bestämma mig för att låta honom få semester, då slipper jag ju känna vareviga kväll att "nu orkar/hann jag inte med idag heller"...så ska jag allt göra hädanefter.

Idag får jag faktiskt hjälp i stallet, det känns fantastiskt lyxigt :)
Jag skall isolera innertaket, och hur jag än bar mig åt så klarade jag inte av att balansera på en stege med en plywoodskiva i ena handen och isolering i den andra, så jag blinkade med hundögonen åt min man och han gick med på att hjälpa mig :banana:

När så innertaket är klart så har jag bara grävningen till resten av syllen kvar (orkade inte med att göra allt klart sist, blev tvungen att dela upp det) och så det "roligare" arbetet med att stapla upp 5" plank till mellanväggen..skönt när man ser att det äntligen börjar ta slut på jobb :)

Snickaren jag lejt bort dörrarna till kom förbi igår och sa att han var på väg att köpa material till dem, så med lite tur så blir de klar så snart som möjligt också :)

Nästa helg så flyttar nog Pållarna in och vi kan få vår nystart, jag kan knappt bärja mig tills dess :bump:

Tusen tack till er underbara bukare för att ni finns och stöttar en trött & trasig hästägare/snickare!
:love:

Senast ändrad:

Man får vara "gnällig" ibland och förresten låter du mer trött än gnällig. Tycker du får fantastiskt mycket gjort trots din fysiska begränsning. :banana: En fråga bara. Finns det inga snälla, ordentliga o hästtokiga tonårstjejer där du bor som skulle kunna hjälpa dig med mockning och ridning ? Vanligtvis brukar de ju få betala en slant (åtminstonde här runt huvudstaden)men i ditt fall kanske bara hjälpen är guld värd.:idea: Vet förvisso inte åldern på dina familjemedlemmar men kanske måste du be dem hjälpa till mer hemma. Om inte jag ber om hjälp samlas skiten i drivor, hunden som dessutom inte är min blir inte skött osv Ber jag inte om hjälp och kräver plats kör familjen över mig av den enkla orsaken att jag själv har skämt bort dem under en period i livet då krafterna kändes outtömliga. Hoppas allting ordnar sig för dig. Många peppkramar :banana:

Känner exakt igen mig i det du skriver. Har också värk efter att jag ramlade av hästen för mer än ett år sedan, ett stall som inte är riktigt färdigt, barn som behöver sitt och dessutom ett krävande arbete. Jag har inte kunnat rida med någon ordning på mer än ett år pga problem med kroppen.

I början hade jag grymt dåligt samvete, men sen bestämde jag mig för att min häst har det bra i hagen med kompisarna, han får mat och jag pysslar om honom. Idag längtar jag efter att rida, men har för länge sen lagt det dåliga samvetet på hyllan. Det är som det är. Jag vill inte sälja min häst, och då finns bara alternativet att han får gå i hagen så länge jag inte kan rida. Medryttare har inte heller jag lyckats hitta.

Ta det lugnt bara, en sak i taget. Din häst lider inte av att gå i hagen, sätt inte igång för hårt bara sen när ni kommer igång igen.

Njut av ditt nya stall och dina hästar, och glöm det dåliga samvetet en stund :laugh:

Känner som du! Vi håller på att bygga stall, och jag hinner inte med någon av mina två! Den ena ser ut som en tunna :cry: och den andra som vanligt (som tur är), Men tänker, att de har höstvila nu! Istället för vintervila! Och i vinter när allt är klart med stall o annat, så får jag väl sätta igång dem igen...De dör ju inte av att stå oarbetade! Men "tunnan" skulle behöva röra sej lite, efter sommarbetet, men det tänkte jag tvinga nåt av barnen att göra, då det är deras "lilla tunna"!
Medryttare är lönlöst att försöka få! Har prövat annonsera, men vi bor väl för långt bort från civilisationen, och inga bussar går hit...suck!
Tänk Höstvila, höstvila:crazy:! Och du är inte ensam, vi är fler!;)

hästar mår inte dåligt av att inte bli ridna varje dag om dom bara får bra hagvistelse och hagsällskap ;)

jag har inte ridit min stora ordentligt på flera mån. då min man råkat ut för hjärntumör och hela vår familjs liv är upp och ner. hästen stod i full kondition och blev mer eller mindre helt avställd över en natt.

jag skulle kunna få hjälp med ridningen, men resonerar som så att han får hellre stå helt än att jag ska börja "rätta till" efter massa kladd sedan.

den tiden som finns går till daglig skötsel och lite pyssel ;)

man måste ha tråkigt för att förstå när man har roligt - det gäller säkert hästarna med ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka