När brukar ni börja rida er nya häst?

M

missmuppsan

Har för mig att jag sett en sådan tråd förr, men kunde ej hitta på den så ja skriver en ny och hoppas på svar. Jag tycker de är så olika, vet vissa som rider hästen samma dag och andra väntar upp till två veckor...

själv så har ja med mina hästar väntat i ca: 2-3 dar så allt har fått lagt sig med nya stället m,m..

hur har ni gjort?

mvh Muppsan

Sv: När brukar ni börja rida er nya häst?

Det är olika på olika hästar, vissa finner sig till rätta efter ett par dagar och andra tar lite mer tid på sig.

Jag brukar inte rida förrän hästen landat i sitt nya stall, lärt sig matrutiner och flockordningen. En mycket orolig häst pysslar jag inte ens speciellt mycket med de första dagarna.

Jag red min häst redan dan efter jag fått hem honom! Han va cool-lugn! Hag-kompisen va me ute hela första veckan! :)

Jag red min häst dagen efter hon kom, hade hon på lösdrift då och hon trivdes utmärkt och ville själv gärna ut och se vart hon hamnat :)

Andra dagen har jag ridit alla mina hästar jag har haft. Ponnyn tror jag tillomed jag red lite på samma dag. Har aldrig haft hästar som har varit nervösa eller orliga i ny stallmiljö så ser ingen anledning att vänta.

Jag longerade min dagen efter vi hämtat honom och dagen efter det så red jag honom. Det hade nog blivit ridning dagen innan om det inte var så att han varit lite riden tiden innan och jag ville se hur pigg han var och låta honom springa av sig innan jag satt upp.

Jag red min typ 5 dagar efter att ja hade fått honom, typ 10 minuter, sen blev det mer och mer, han var ganska instabil och orolig om man säger så,. det är klart att det var tråkigt att inte få rida sin nya häst men man vill ju inte riskera att något ska gå fel. Nu är han helt underbar ! :love:

man kan ju börja o promenera runt lite och titta tillsammans och vänja er vid omjivningarna(så hästen får titta och promenera litemenar jag såklart:D)

Det beror på vilken kondis hästen är i tycker jag. Är det en häst som ridits varje dag är det ingen mening med att låta den stå, bara till nästa dag eller så så den fått vila lite efter resan om den åkt långt. De två hästar jag har, varav den ena oinriden vid köpet och den andra riden litegrann, fick gå ut på bete först och vi började lite försiktigt och successivt efter ett tag.

en vecka kan vara bra innan man börjar rida. så gjorde vi med fasters nuvarande pålla. man ska ta det lugnt tycker jag, inte stressa! lite promenad kan man gå med hästen, men utan krav. bara för att kolla läget. :)

Olika på hästarna. Det beror väl på hur väl man kan komunicera med den nya hästen.
Skulle hästen vara hispig och nevös öer den nya miljön så skulle jag avvakta ett tag.
Men en lugn och trygg häst som är cool med det hela skulle jag nog börja jobba med ganksa direkt.

håller med tidigare talare. det är olika från häst till häst.
och sen när man väl sitter upp så ska man ju inte kräva alltför mycket de första dagarna. skritta runt och kolla in omgivningen, kanske med nån av de nyblivna hästkompisarna.
man ska inte ha bråttom helt enkelt:)

jag tänkte bara promenera dagen efter han kom (kom på kvällen),
men när de andra hästarna togs ut ur stallet för att ridas blev han orolig och trodde att han skulle bli själv,
så jag tog ut honom och skrittade ut med några andra, det trivdes han mkt bättre med.

Har suttit på dem efter ca en månad. Fast å andra sidan har jag bara kommit hem med vuxna ohanterade hästar och det är ju en fördel om man kan lära dem att bli ledda och hanterade innan man sadlar och rider. Men runt månaden, kanske fem - sex veckor på någon...

Jag rider alltid dagen efter om det inte är något speciellt.
Fick hem en ny ponny igårkväll, red idag vid lunchtid utan problem.

Med min första häst red jag dagen efter, en lugn cool häst som fann sig direkt.
Shettisen var föl så den va det ju lugnt med...
Den nya nu började jag att longera dagen efter hon kom hem, för att känna lite på henne.
Har ridit henne en gång, efter 5 dagar, men bara i typ 15 minuter. Hon är inte mycket riden och är lite mer stressad och har inte "kommit till ro" än (har varit här en vecka precis nu), men tänkte ta mig en 15 minutare till imorgon...
Så det har mest varit promenader och lite longering som gällt den här veckan.
Men då är det en häst som inte är mycket riden eller har så mycket "livserfarenhet" inom ridning och den hanteringen.

Vuxna hästen red jag efter 4 dagar. En lugn promenad med sällskap.
Unghästen kände jag redan innan, men hon var inte inriden. Satt på henne när jag haft henne typ tre veckor.
Lånehästen red jag för flera år sedan, och nu bor han hos mig ett tag. Red honom efter två dagar typ.

Tog hand om ett travsto som blev räddat från slakt. Hon var väldigt nervös o jag tog det mycket lugnt med henne.Hon fick ha det lugnt i en månad med borstning o kratsning av hovar. Hon var väldigt bakskygg så jag tog det lugnt med ridningen. Ingen visste om hon var riden överhuvudtaget men det gick jättebra att rida henne när jag provade, hon var trygg o sicken trav hon hade, travade ifrån alla o jätte glad att bli riden!!!! Hade en trevlig tid med henne tills hon blev såld. Har bara fina minnen av henne o hon fick det fint hos den nye ägaren.:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar