När börjar ni avla på era Isis ston

D

dulcita

Hur gamla är era ston när ni börjar att avla på dem????:confused:
Finns det några regler att följa vid avel (att man inte får betäcka vissa färger med varandra el dylikt).....:)

Sv: När börjar ni avla på era Isis ston

Tack för din information nu fårstår jag och alla andra som undrar vad det är som gäller.....
Hoppas verkligen att det finns någon som har ett bättre svar det måste ju finnas regler för avel någonstans (vet bara inte vart jag ska söka åt)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för din information
Så lite så ;)
För att få veta det kan man antingen visa eller kolla med nån erfaren som kan ge ett omdöme.

Att ett sto är lämpligt att avla på är det viktigaste. Inte att det är ett sto som kan få föl.
Regler kan du hitta på SIF´s sidor på avelsidorna.

Senast ändrad av en moderator:

Tumregeln jag har är att stoet skall själv ha växt klart innan hon skall ge energi åt att låta föl växa i magen..
Mitt sto fick för som 4 åring och därför är hon väldigt liten idag hon hade varit större idag om hon inte fått föl så pass tidigt.

Så inte tidigare än att man betäcker som 6 år tycker jag och att de får fölet som 7 åring.

Själv tycker jag man kan rida in utbilda och när de är en 7-8 år kan man ta föl
Rena avel ston rids sällan in utan där går man enbart på stammen och hur bra de ser ut sen kör man på bara..
ENligt mig är detta fel..
Lika viktigt att visa ston på tävlingsbanan som för en hingst..Dock kan man ju inte tävla stoet tills hon är 20 då hinner hon ju inte få så många föl..Men hellre få och riktigt bra föl än många halvdanna om man nu satsar på prestationsavel på hög elitnivå!

Men säg att man rider och tävlar ett sto tills hon är 10 år sen går över helt tillavel.. då har hon iallafall visar om hon har hävdat sig bra ute på tävlingsbanorna och om det är någoita tt avla på för elitnivå..

Hobby nivå är något helt annat
Där kan amn avla på ett sto som lan LA dresyr gått lite islandshäst tävlingar och kasnke har en å annan placering.Har en helt oki extriör men aknske inte superstam.
Trevligt psyke och allmärnt en trevlig häst.Där kan amn välja en klass 2 eller billig klass 1 hingst utan att känna sig som elak avlare=)

Varför välja superduperhingstar om man endå bara skall rida i skogen? blir en dyr skogsmulle de=)

Färger tja har man turen att ha ett sto med lite cool färg så självklart kan amn om man vill utnyttja de å välja en bra hingst med häftig färg med.

Men annars så finns det inga regler att du inte får betäcka ett sto med en hingst bara för de har olika färger!

Albino är väl inge man vill ha dels har de inge solskydd(stor risk för solexem) och har uppemot 75%risk att utveckla melanom(canser).

l
Rena avel ston rids sällan in utan där går man enbart på stammen och hur bra de ser ut sen kör man på bara..

Är detta vanligt inom islandshästvärlden:eek::eek::eek:
Det förvånar mig faktiskt.
Jag känner inte till så mycket om avlarna här i sverige, men de jag känner på island skulle i alla fall aldrig avla på ett sto som inte är riden och för det mesta avelsvisad.

En liten detalj , albino finns inte på hästar . Men du kanske menar skimmel.

När stoet har blivit visat så man vet vilka starka respektive svaga sidor stoet har.
Då är det betydligt lättare att matcha stoet med rätt hingst.

Annars när man kan bedöma vilka kvaliteter stoet i fråga har gångartsmässigt, extriört och lynne.
Vilket oftast är när stoet i fråga är inriden.

Visst finns det dom som betäcker tidigare men jag skulle nu när jag fått mer kunskap själv inte betäcka ett sto som inte är inriden och helst även har blivit visat.

Albino är väl inge man vill ha dels har de inge solskydd(stor risk för solexem) och har uppemot 75%risk att utveckla melanom(canser).

Oj då avlar jag på fel mål som vill ha fram en eller två cremello föl till nästa år då med andra ord.

Dom cremello hästar jag träffat har varken exem eller cancer.
Verkar konstigt då du skriver att 75% bör få cancer.

Vart får du dina fakta ifrån skulle gärna vilja läsa dessa då jag har chans för cremello föl till våren.

Jag är inte ute efter att avla för avlandets skull..
Självklart ska stoet visas innan och sen kan man bestämma hingst efter vad bedömningen gett..eller så kanske det inte blir nåt alls....

Vill mest kolla vad som gäller vid avel hur gammalt stoet ska eller bör vara när det efter konstens alla regler är dax....
Har avlat förut fast på andra raser men har insett att det är inte alls är att ta förgivet att alla raser har samma kriterier.....

Mitt sto fick för som 4 åring och därför är hon väldigt liten idag hon hade varit större idag om hon inte fått föl så pass tidigt.
Hur vet du att det är därför hon är liten? Var finns belägg för detta påstående?

ENligt mig är detta fel..
Ytterst ovanligt skulle jag säga, men jag vet att det finns ett fåtal avlare på Island som gör så. Men då känner dessa avlare sina ston sen flera generationer tillbaka. I sverige vet jag ingen som gör så med ISLANDSHÄSTAR (för det är väl den rasen du menar?)

Där kan amn avla på ett sto som lan LA dresyr gått lite islandshäst tävlingar och kasnke har en å annan placering.Har en helt oki extriör men aknske inte superstam.
Trevligt psyke och allmärnt en trevlig häst.Där kan amn välja en klass 2 eller billig klass 1 hingst utan att känna sig som elak avlare=)
Jag vet INGEN i islandshästvärlden som avlar efter hur mycket dressyr en häst kan...
Elak som avlare är man väl om man avlar mer efter plånboken än efter vad som passar med vad....

Varför välja superduperhingstar om man endå bara skall rida i skogen? blir en dyr skogsmulle de=)
Varför ska man då i sådana fall avla alls?

Färger tja har man turen att ha ett sto med lite cool färg så självklart kan amn om man vill utnyttja de å välja en bra hingst med häftig färg med.
Det finns säkert bättre hästar med samma färg att avla på än just den egna.
Det finns ingen färg inom islandshästvärlden som är utrotningshotad i dag så man behöver inte dra sitt strå till stacken och avla bara därför.

Till TS,

Det är vanligt att betäcka från 3 års ålder, men det bör man endast göra om man känner till stammen bakåt på hästen så att man vet vad man ska tillföra.

Att känna till stammen bakåt är viktigt även senare när man ska avla. Men då har man ju ialla fall ridit in hästen och fått en fingervisning där. Visar man sen hästen på en bedömning så vet man ännu mer vad som "bor" i hästen.
En fullbedömning (ridegenskaper + exteriör) kan man göra från hästen är 4 år och till den är hur gammal som helst.

Även om man avlar för "sin egen del" så bör man ju tänka framåt, tänka på rasen.
Bara för att man råkar ha ett sto så måste man inte avla...

Jag är inte ute efter att avla för avlandets skull..
Självklart ska stoet visas innan och sen kan man bestämma hingst efter vad bedömningen gett..eller så kanske det inte blir nåt alls....

Vill mest kolla vad som gäller vid avel hur gammalt stoet ska eller bör vara när det efter konstens alla regler är dax....
Har avlat förut fast på andra raser men har insett att det är inte alls är att ta förgivet att alla raser har samma kriterier.....
Bra att vänta tills stoet är inridet. Då vet du mer vad hon går för och kan lättare ta beslut. Och lättare för andra också om du vill ta hjälp.
Kolla med avelsföreningen Idunn också. Där kanske du kan hitta en del tips.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 969
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 666
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar