Sv: När börjar ni avla på era Isis ston
Mitt sto fick för som 4 åring och därför är hon väldigt liten idag hon hade varit större idag om hon inte fått föl så pass tidigt.
Hur vet du att det är därför hon är liten? Var finns belägg för detta påstående?
Rena avel ston rids sällan in utan där går man enbart på stammen och hur bra de ser ut sen kör man på bara..
ENligt mig är detta fel..
Ytterst ovanligt skulle jag säga, men jag vet att det finns ett fåtal avlare på Island som gör så. Men då känner dessa avlare sina ston sen flera generationer tillbaka. I sverige vet jag ingen som gör så med ISLANDSHÄSTAR (för det är väl den rasen du menar?)
Där kan amn avla på ett sto som lan LA dresyr gått lite islandshäst tävlingar och kasnke har en å annan placering.Har en helt oki extriör men aknske inte superstam.
Trevligt psyke och allmärnt en trevlig häst.Där kan amn välja en klass 2 eller billig klass 1 hingst utan att känna sig som elak avlare=)
Jag vet INGEN i islandshästvärlden som avlar efter hur mycket dressyr en häst kan...
Elak som avlare är man väl om man avlar mer efter plånboken än efter vad som passar med vad....
Varför välja superduperhingstar om man endå bara skall rida i skogen? blir en dyr skogsmulle de=)
Varför ska man då i sådana fall avla alls?
Färger tja har man turen att ha ett sto med lite cool färg så självklart kan amn om man vill utnyttja de å välja en bra hingst med häftig färg med.
Det finns säkert bättre hästar med samma färg att avla på än just den egna.
Det finns ingen färg inom islandshästvärlden som är utrotningshotad i dag så man behöver inte dra sitt strå till stacken och avla bara därför.
Till TS,
Det är vanligt att betäcka från 3 års ålder, men det bör man endast göra om man känner till stammen bakåt på hästen så att man vet vad man ska tillföra.
Att känna till stammen bakåt är viktigt även senare när man ska avla. Men då har man ju ialla fall ridit in hästen och fått en fingervisning där. Visar man sen hästen på en bedömning så vet man ännu mer vad som "bor" i hästen.
En fullbedömning (ridegenskaper + exteriör) kan man göra från hästen är 4 år och till den är hur gammal som helst.
Även om man avlar för "sin egen del" så bör man ju tänka framåt, tänka på rasen.
Bara för att man råkar ha ett sto så måste man inte avla...