När började ni köpa bebissaker?

Ireland

Trådstartare
När började ni köpa bebissaker när ni väntade första barnet? Och vad började ni med att handla?
Väntar första barnet i september och har inte köpt något än, det känns tidigt, men samtidigt får man ju köpa lite i taget fram tills dess.
Vagn och säng och skötbord har redan släkten lovat oss så det står inte med på listan av vad vi ska köpa, så vad ska vi skriva på vår lista?

Sv: När började ni köpa bebissaker?

jag köpte en bitring i v23 , den var på rea:D

Vagn beställdes i v 33, skötbord, badbalja och säng i v 38, (alltså gångna veckor, inte påbörjade) så jag var nog rätt sen tror jag..

kläder köpte jag inte så mycket, det går inte åt mycket smått + att man får. Men nåt plagg då och då därimellan, var på Gekås i v 30.

Jag köpte första lilla klädesplagget i december, jag blev gravid i början av augusti så jag ska ha nu i maj. Sedan dess har vi fyllt på med mer kläder (sjukt kul att handla men har försökt blanda storlekar) och lite annat som kan behövas. Det går dock inte åt så mkt i början så vissa saker ligger vi lågt med. Vagn, säng och skötbord är ju de större dyrare sakerna så det är ju bra att ni får det!

Jag startade den här tråden i vintras, fick mkt bra tips:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1023276

Jag är i v 31 och köpte det första i helgen, en barnvagn. Vi kommer dessutom att köpa nåt ombyte kläder, amningsBH, skötbädd och blöjor innan förlossningen, resten väntar vi med tills vi märker om vi behöver det. Vi resonerar väl som så att butikerna rimligen är öppna efter bebisen är född också, och hellre köpa efter behov än handla på sig en massa saker i onödan.

Precis, man behöver ju inte köpa bara för att.. Men samtidigt är det svårt att låta bli när man går i affärerna =)

Fast jag går inte i bebisaffärer, så då är det lätt att låta bli. När jag nån gång gör det, som nu när vi skulle titta på barnvagnar, så blir jag mest storögd över hur mycket saker det finns och hur dyrt allting är. Känns inte jättekul att lägga ut en massa pengar för nåt man bara ska använda några månader kanske. Tänker man så är det väldigt lätt att behärska sig. ;)

Ja det är klart =) Och sen får man ju som sagt en hel del av släkten med kan jag tänka mig.

Fast det är ju inte sagt, vår släkt är lika (o)intresserade av bebissaker som vi, så det skulle förvåna mig oerhört om de köpte några bebissaker för vår räkning. De räknar nog med att vi köper det vi behöver själva. Däremot hjälper de så klart gärna till med praktiska saker, eller lån av spjälsäng och sånt som redan finns, men det är ju lite annorlunda.

Menar bara med att man nog inte ska räkna med att det garanterat dräller in drösvis av prylar, om man inte råkar ha en shoppinggalen, bebisälskande släkt förståss. ;):D

Jag tror det är kombinationen av att man inte har träffat barnet än och vet vad det är för en person, och att man bara kommer kunna använda grejorna en kort period, som gör att det känns lite tråkigt att handla. Plus att jag avskyr att ha en massa prylar hemma, handlar sällan annat än mat öht.

Av ren nyfikenhet, vari ligger det roliga? Är det att bebissaker är så intressanta att de är roliga att handla, eller att det alltid är kul att shoppa, eller vad?

Fattar inte riktigt.:o

Jag tycker det är kul att handla nya kläder och saker till mig själv och hemmet, till stallet och utrustning till hästarna. På samma sätt är det kul att handla till kommande barn och barnrummet. Jag vill göra och ha det snyggt helt enkelt.

Sen får det finnas måtta på det, jag har sällan (läs aldrig) tid att gå på stan och handlar därför oftast när jag är på resor eller om jag behöver något på nätet!

Menar bara med att man nog inte ska räkna med att det garanterat dräller in drösvis av prylar, om man inte råkar ha en shoppinggalen, bebisälskande släkt förståss. ;):D

Min mamma har frågat om det är OK att hon handlar ;)
Hon är lite lätt shoppinggalen, liksom sambons föräldrar som gärna handlar mer än vad som behövs :angel:

Jag tycker det är kul att handla nya kläder och saker till mig själv och hemmet, till stallet och utrustning till hästarna. På samma sätt är det kul att handla till kommande barn och barnrummet. Jag vill göra och ha det snyggt helt enkelt.

Men är det inte svårt att handla inredning och saker till nån man aldrig träffat? Hur vet du vad barnet kommer vara för personlighet och vad det kommer tycka om, vilka färger det kommer passa i, osv?

fast ska man vänta med att handla tills barnet kan säga vad den tycker om får man ju vänta länge, och barnet behöver ha kläder på sig innan 3 års ålder.

de flesta människor har väl så pass mycket kontrol att de kan handla åt sina barn, och varför kan man inte ta på barnet kläder/köpa en säng som man själv tycker är fint?

Sen just det vad de passar i. tycker det är lite väl att ta i när man pratar om vad bebisar passar i :crazy:

Man att man passar i olika färger beroende på hårfärg, ögonfärg och hudfärg är väl inget konstigt? Man behöver ju inte sätta på barnet färger som skär sig mot barnets egna färger. Inte konstigare än att man väntar med att köpa saker till en häst innan man vet vad det är för häst man kommer köpa. Även om det bara är för min egen skull - varken hästen eller bebisen bryr sig rimligen, men för min egen skull kan det ju vara trevligt om man inte får ont i ögonen när man tittar på bebisen. Eller om barnet får ha illasittande kläder för att jag köpt saker i fel storlek/modell.

Barnet är ju en egen person, jag vill ju köpa saker som passar till hans/hennes personlighet, inte sånt som passar till min. Och någon form av personlighet har väl barnet förhoppningsvis tidigare än vid tre års ålder. Men hur ska man vad barnet är för en person innan man träffat det?

Senast ändrad:

tycker det är lite väl att ta i när man pratar om vad bebisar passar i :crazy:

Jag sparade alla kläder från Rasmus, vissa jag tänkt kasta/sälja passade Tilde jättebra i och fina kläder som Rasmus hade passar inte alls hon i.

Ts
Jag köpte barnvagn när skatteåterbäringen kom i juni/juli. Barnet kom i oktober. Sen köpte jag skötbädd, några söta nappar och nappflaska. Köpte några basplagg men kände absolut inget shoppingsug.
När sen Rasmus föddes har han fått massor av kläder och får fortfarande mkt kläder.
Tilde där emot har jag fått hålla mig för att inte shoppa massa kläder innan hon föddes.

Men är det inte svårt att handla inredning och saker till nån man aldrig träffat? Hur vet du vad barnet kommer vara för personlighet och vad det kommer tycka om, vilka färger det kommer passa i, osv?

De få saker som inhandlats (typ spjälsäng och vagn) anser jag att jag kan välja utan att veta mer om barnet. Vad gäller kläder samma sak, jag har köpt vad jag gillar och tror inte han under de första 9 månaderna kommer ha så stora åsikter. Så jag köper sånt som jag tycker om och skulle det lilla jag handlat mot förmodan inte passa så går det handla annat!

Vad gäller barnrummet så inreds det i stil med resten av huset, dvs väldigt neutralt. Vi har ett gammalt timmrat hus från 1800-talet så det blir inte tal om illgröna tapeter med Nalle Puh på. Rummet får istället inredas efter vad jag tycker passar. Tak, golv och timmervägg blir vitt och väggen blev svagt beigerandig. Sen är det ju bara att sätta färg med säng, sängkläder matta och gardin. Jag kör på rött, blått och vitt och det få bebisen helt enkelt acceptera!

Vill han själv göra nåt annat när han blir äldre får vi ta diskussionen då. :D

Mabuse - däremot så kan jag absolut inte bestämma mig för namn förrens jag ser bebisen. Där har jag svårt att förstå andra som har namnet helt klart i god tid. Eller jag förstår det, men jag kan inte känna så!

Vi har 3-4 namn och så får vi se om det är någon av dem som kommer ut!

Jag tänkte mer på vad som skulle passa med barnets personlighet, jag är helt med på att spädbarn inte har mycket till åsikter när det gäller inredning och mode! :D

Vi kommer inte göra i ordning nån barnkammare alls, det som ska bli barnets rum sen får bli arbetsrum till oss så länge, tills barnet är så stort att det behöver ett eget rum - och vi behöver sovrummet för oss själva. ;)

Det hänger säkert ihop med hur stort man bor, iofs, bor man i en liten trea så känns det lite onödigt att låta ett av tre rum stå tomt, då använder vi det hellre till annat tills barnet har användning för det. Sen när det blir barnkammare så får vi ju anpassa inredning efter barnet, om det är ett lugnt eller livligt barn, vad det tycker om att göra, osv. Men det vet vi ju mer om då.

Jag tror helt enkelt att du tänker ett steg längre än mig, jag köper kläder som är söta, och som jag gillar och som jag tror hon ser söt/tuff ut i. Sen om hon passar i det.. jag tycker såklart att hon passar i allt!:D

har aldrig ens tänkt på om hennes blå ögon och mörkblonda hår skär sig mot nåt, eller nån annan bebis/barn heller för den delen! Tittar bara på innehållet:p

Såklart har barnet en personlighet tidigare än tre års ålder, men tror du att de tänker innan det att "usch detta matchar ju inte, eller denna tycker jag inte om"? Det är alltså en helt vanlig fråga, inget .. vad ska jag säga.. spydig fråga.
Jag tror att om ett barn säger så innna det är det för att de hört andra säga att den tröjan är ful, tex, inte att de själva har kommit på det, jag tror de är för öppna för det.
Men som sagt är detta vad jag tror:p

Att man får ont i kroppen för att nåt inte matchar jag jag aldrig varit med om, och hoppas att jag aldrig gör. Jag ser inte saker så helt enkelt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar