När började ni känna sparkar?

Ireland

Trådstartare
Vilken vecka var ni i när ni först kände barnet sparka?
Var det vid en speciell tidpunkt på dydnet och hur skulle ni beskriva det?

Jag har känt lite antydningar till det nu under 1 veckas tid, men inte riktigt varit säker på om det varit barnet eller nåt annat. Sen igår kväll när jag gick och la mig på kvällen så började det leva om som bara den där inne :love:
Sambon kom springande och ville känna och han kunde till och med känna lite utanpå. Sen fortsatte det en halvtimme tills jag somnade, men jag hade fullt upp med att känna på magen och ligga och fnissa åt det, vilken märklig känsla! Sen i morse vaknade jag av det vid halv 7. Låg en stund och tittade på magen och kunde se utanpå hur det rörde sig där inne. man blir så glad!

Jag är i vecka 21 nu.

Sv: När började ni känna sparkar?

Jag började känna sparkar i v.18-19 ungefär.
Det dröjde ytterligare ett par veckor tills sambon kunde känna dem.
Kände främst av sparkarna på eftermiddagen/kvällen, men det var för att jag alltid vilade då eftersom jag jobbar natt.
Inte förrän sista månaden då jag var hemma och skulle sova på nätterna vände hon på dygnet, så då fick man inte sova på nätterna iallafall :grin:.

Första barnet 21-22 och då på utsidan + de syntes från 1a sparken.
Andra barnet v.12, maken kände i v.15 och i v.16 syntes sparkarna utanpå magen.

Jag började känna att det hände något därinne i vecka 20, men va lite osäker på om det var barnet eller inte. I vecka 24 kunde sambon känna med handen på utsidan och i vecka 26 syns det tydligt på utsidan.

V. 18 efter rul kände jag första sparkarna men jag var inte säker på det förrän v. 20

Senast ändrad:

Väntar barn nr 1, och kände första sparkarna i vecka 16. Kändes ungefär som en konstig, djup muskelryckning eller tre snabba små boxningar. Var eftermiddag/kväll och jag satt i bilen. Ökade sedan gradvis, vid vecka 20 även sambon känna.

Med första barnet kände jag helt säkert i v.20, da hade jag haft funderingar pa om det var bebisen i 1-2v. Kände utanpa i v.23.

Nu med andra barnet tror jag att jag har börjat känna lite, men är inte helt säker. Är i v. 17-18 nu.

Hade moderkakan i bakvägg med första och nu i framvägg.

Jag kände de första sparkarna i vecka 16. Det kändes som snabba knackningar (typ som om någon knackar en på axeln med ett finger). Det syntes utanpå i vecka 25 någon gång om jag minns rätt.

Jag började känna av Ellen ungefär som du, vid vecka 20-21.

Jag kände utanpå magen för första gången(v.18) hur bebisen rörde sej här om kvällen.
Dom där små knackningarna har jag känt av ganska länge känns det som, sen typ v.14-15. Brukar framförallt kännas på dagtid på jobbet.

Nu är jag lite osäker på veckorna för enl uträkningarna ska jag ha bf 11 maj men enl rul var det 25 april. Så jag utgår från 11 maj som vi trodde var bf när jag kände första rörelserna.

Vecka 13 kände jag en fjärilsliknande känsla väldigt kort. Svårt att avgöra vad det var dock.

Vecka 15 låg jag hemma på förmiddagen och kände då raka, tydliga sparkar. Låg och titta och kunde då även se/känna dem utanpå. Det var väldigt tydliga sparkar, inget bubbel eller simmande. Vecka 16 kände sambon första gången.

Men om man utgår från bf som rul visar så var jag ju 1,5-2 veckor längre gången vid tillfällena. Har dock inte kommit nån bebis än så vi får väl se.

första barnet började jag känna fosterrörelser runt v 14, och nu med andra barnet lite tidigare kanske i slutet på v12 början på v 13. har båda graviditeterna haft moderkakan o bakvägg dvs mot ryggen så rörelserna har varit mycket tydligare än om moderkakan suttit i framvägg..

Jag är gravid med barn 1. Började känna av bebis direkt efter RUL i vecka 19, då mest som "gurgel" i magen. Nu, i vecka 24 är det rediga sparkar som även maken fått känna på!

I vecka 17. Men det var väldigt diffust i början. I v 18 tror jag att sambon kunde känna utanpå magen.

kl

Med första barnet kände jag rörelser redan i v 13, första sparken i v 15, och sparkar utanpå magen i v 17. Hade då moderkakan i bakvägg.

Andra barnet (är i v 21 nu) kände jag första rörelserna i v 15, inte lika tydligt som första och itne utåt magen utan neråt eller uppåt i stället. Kände första sparken utanpå magen i v 18. Nu är det full rulle mest helatiden! Moderkakan i framvägg.

//Julia

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat