När började ni använda babysitter, bärsele och napp?

Sv: När började ni använda babysitter, bärsele och napp?

Napp - vid ca 1 veckas ålder. (Det rekommenderas att inte använda förrän amningen är etablerad.)
Babysitter - vid ca 2,5- 3 mån
Bärsele - vi hade en sjal när han var liten spädis, men använde inte så mycket. Nu har vi en bärsele som vi använder ibland. Det är ju litegrann en smaksak och vana om man vill ha sådana hjälpmedel. Men nog kan man använda det från dag 1 om man vill det!

Napp började vi nog använda redan första veckan skulle jag tro.

Babysitter minns jag inte när vi började med, men han var nog åtminstånde 1 vecka gammal. Vi hade en från Snobben, men vi valde att köpa en vibrerande med musik och ljus från Fisher Price, då han avskydde totalt att vara stilla.
Dem är lite dyra, men mycket uppskattade! Vi hittade dessutom vår för 2-300 kr begagnad och den var i fint skick. Vi sålde även den vidare.

Bärselen hade vi en billig, men den fick man ont av efter ett tag. Han var väl någon, några veckor när vi började.

Babysitter - använde aldrig, han ville inte sitta i den! :laugh:

Bärsele - den ville han inte heller sitta i när han var riktigt liten. Men när vi var på Mallis var den ovärderlig - använde den jättemycket och då var han 4 mån. Hemma igen blev den mest liggande... :grin:

Napp - när vi kom hem från BB på tredje dagen började vi med napp. Han var så "snuttig" och ville bara ligga vid bröstet vilket inte var så skönt för jag fick sår och så... Då fick han snutta på nappen emellan så tuttarna fick vila lite... :laugh:

Napp inte alls - Isak gillar inte napp och jag har inte trugat bara skönt att slippa den.

Babysitter från ett par veckor men han gillar sitt babygym mera trots att han har en rad med saker framför sig i babysittern.

Babybjörn - från 1 vecka men mycket sällan - han var inte så förtjust i den från början men nu går det bättre (Isak är tre månader), men jag tycker det är lite klumpigt och svårt att göra något med han framför mig så jag försöker städa mm när han ligger i gymet/sover.

Napp ville lillen inte ha, så den började vi aldrig med.

Babysittern provade vi av och till under några månader, men den var heller ingen hitt. Den införskaffades efter 2 månader.

Bärsele (eller rättare sagt bärsjal) använde vi från dag 1. Det var en av våra bästa investeringar.

babysitter: ganska direkt
napp: ville hon ha när hon var 6 månader men kunde inte suga på den förrän hon var 1 år.... hon kanske har haft napp max 50 ggr hela sitt liv
bärsele: aldrig vi körde med sjal från dag 1

Babysitter: Han var väl ett par månader första gången vi provade den, men den användes gansak sällan

Napp: Minns inte riktigt, men kanske kring en och halv månaders ålder.

Bärsele: Jag hittade in i sjalvärlden när lillen var tre måander och använde sjal fram till han var 5 månader ca, då Manducaselen hittade hem till oss. Använder fortfarande Manducan flitigt (eller just nu är det bara sambon som bär), ochd en komemr användas till lillen inte vill åka sele längre.

Ja, som rubriken lyder :)? Tack på förhand för svar!

Babysitter: När han va ca 2 veckor
Bärsele: Använda sjalen från dag ett tills han ca 3-4 veckor gammal totalvägrade den! Provade då en Manduca men samma där han fick panik. Har nu när han är 5 veckor provat en Babybjörn som han till min stora ångest ÄLSKAR!
Napp: Från han va 4 dagar gammal

babysitter - ca 3 mån
napp - 6 v, men han använder den knappt. bara i vagnen el i bilen när han ska sova
sele - då han var ca 3 v. korta stunder i början

Tack allihop för era svar:)!

Någon som har tips på ergonomisk bärsele (alltså där man inte bara bär på axlarna utan även på höfterna etc) som man kan använda redan tidigt? Vi har en fin begagnad BB som bara sitter över axlarna som han trivs jättebra i, men som jag får ont i axlarna av. Jag har fjantigt mesiga axlar, har i princip aldrig värk eller problem med kroppen i övrigt, men axlarna är löjligt svaga - jag får t o m ont av blyförklädet man får på sig när man ska röntga häst, så att bärsele på axlarna inte passar mig kom ju inte som någon överraskning, direkt.

Manduca kan man väl använda direkt när bebisen är nyfödd :)

Edenbaby skrev:
Manduca är en ergonomisk bärsele som passar från födseln till 3-4 års ålder. Med hjälp av det bekväma höftbältet fördelas större delen av tyngden på höfterna och du kan därför bära länge utan att det blir obekvämt.

För ett nyfött barn används den inbyggda babyinsatsen. När barnet sedan blivit större kan det antingen sitta med benen uppdragna i grodställning inne i selen, eller ha benen ut på sidorna.

Ergoselarna är också bra och kan användas på nyfödingar om man köper en infant insert. Har full förståelse för att du får ont av BB:n. Jag hör till de lyckligt lottade med starka breda axlar, men redan när vår liten var fyra månader så funkade BB inte mer. Jag fick så ont att jag nästan grät om jag bara försökte gå ner till vår närbutik med den. Så köpte jag en Ergo och där försvann all tyngd från axlarna! Jag hjälpte t ex ett par kompisar flytta och kånkade lådor ett par timmar med vår åttamånadersbebis på ryggen. Bebis hade jättekul med massor av folk och grejer att kolla på, och när det var sovdags knäppte jag fast huvan som stöd för huvudet bara.

Håller med ovanstående talare, jag kan varmt rekommendera Manducaselen, den avlastar otroligt bra och går att använda på både mage, höft och rygg.

KL

Tack allihopa för tips! Ska kika närmre på såväl Ergo som Manduca så fort jag kommer in till stan :)!

Babysitter:
Har ingen, vi har istället riggat till med kuddar och filtar i gungstolen i köket så han har kunnat ligga i den medan vi äter och så. Perfekt att bara kunna gunga med foten om han varit orolig. Nu vid 5 veckor håller han dock på och växer ur den, han har blivit så lång att huvudet sticker ut utanför sitsen lite...
Men nu sista veckan har han börjat uppskatta att ligga på en filt på golvet och följa med vad vi gör, korta stunder åtminstone. Ska skaffa ett babygym.

Bärsele:
Har en Babybjörn, har använt från 1 vecka gammal ungefär. Använder den inte speciellt ofta eftersom han inte är sån att han "måste" bli buren hela tiden, men det händer, om vi är borta nånstans där man inte kan ha vagnen med eller att jag måste få något gjort hemma när han inte sover/vill ligga på golvet. Viking trivs väldigt bra i den, somnar tvärt, däremot får jag ont i ryggen av att bära med den längre stunder.

Napp:
Har vi aldrig börjat med, vill han suga är han alltid hungrig, och i övrigt somnar han bra och så, så vi har inte sett någon anledning att börja med nånting som man sen ändå måste vänja honom av med.

Napp, efter tre veckor av skrik orkade vi inte längre o gav honom då napp, vilket han ÄLSKAR ! Nästa barn ska jag bestämma själv över o inte någon envis barnmorska.

Babysitter, äger ingen.

Bärsele, efter ca 2 v var han lite stadig o kunde åka i den, nu är han 3 månader o har börjat åka framåt, han är 64 lång o väger 6 kg

Jesus vad tiden går fort, är pluppen redan 3 månader :)

Ang napp, nej där tror jag man gör bäst i att lyssna på sig själv och sitt barn faktiskt ...

ha ha jaa! han älskar redan att glo på tv o har redan vuxit ur första barnvagnen :O)

Liknande trådar

Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
670
Senast: Karfitsa
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 601
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Hur i hela friden ska man tänka gällande saker till bebisen? Vi vill inte överköpa oss på saker men vissa saker känns ju nödvändiga. Så...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
11 589
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte