När började det gå utför?

W

Wannabe_Me

Är det bara jag som upplever det som att hästägandet har blivit svårt, jobbigt, tufft och så jäkla krävande? Jag ska förklara lite vad jag egentligen syftar på:

För 15 år sedan när jag skaffade min första häst, en stor svart f.d. galoppör som var totalt vild till en början, då var allt ganska enkelt. Jag hade hästen i ett litet mysigt stall mitt i ingenstans utan några som helst lyxigheter som varmvatten, han reds med en billig börjes-sadel och ett tjockt tvådelat bett, han fick lagom med hö och havre & mineraler så att han var fin i hullet, jag hade inget som helst träningsupplägg utan red som jag ville, hoppade ibland o.s.v. Han var aldrig skadad. Vi tävlade ibland, och han gick alltid felfria rundor. Min dåvarande tränare tyckte att jag hade god potential för att gå långt - elitnivå - i framför allt hoppning... Allt var så okomplicerat:)

Och så jämför man med idag - 15 år senare. Man vill ha ett stall med alla bekvämligheter, Man ska ha en sadel för minst 10.000 (allt annat är ju enligt de flesta skräp) som är utprovad en gång i halvåret, man ska ha en massa specialbett som inte riskerar att störa hästen ett dugg, man ska inte ha nosgrimma. Man ska ha på grammet uträknad foderstat med analyserat hö, man blir utpekad som usel ryttare och hästplågare om man skulle råka göra fel i sin ridning (om man inte sitter rätt, om man har en spänd häst o.s.v.) Man ska röntga hästen så fort den inte känns bra, gärna behandla med massör och kirropraktor, Man ska kolla tänderna i förebyggande syfte en gång i halvåret, Man ska ha ett perfekt träningsupplägg, ja listan kan göras lång...

Och nu har jag en sak att erkänna: Jag är ingen bra hästägare längre, för jag tycker inte att det är lika kul längre... Fram tills för 5 år sedan hade jag fina välmående hästar som var roliga och lätta att rida, och jag var i andras ögon en mycket duktig ryttare. Men nu är det annorlunda. Jag är en för dålig ryttare för att rida min häst felfritt, jag är för fattig för att ha ute massör, kiropraktor och sadelutprovare var och varannan vecka och jag är för stressad och spänd för att inte bli förbannad på hästen när vår kommunikation inte fungerar... För var dag som går känns det som att jag inte är tillräckligt duktig/rik/kunnig för att vara en bra hästägare...

Har gått från lovande talang med välridna hästar som ALDRIG var skadade till en medelmåtta som inte har utrymme nog i mitt huvud för att tänka på allt som tänkas ska... Och ridningen har gått åt helvete, från svårklasshoppning tillbaka till att öva på att sitta rätt i sadeln - i skritt:o Är så jävla deppig, och arg på mig själv för att jag blivit som jag blivit... Hur hitta man tillbaka till det roliga och okomplicerade? Hur släpper man kraven? Hur överlevde alla hästar förr då hästhållningen var så okomplicerad? Många tankar som snurrar...

Sv: När började det gå utför?

förstår precis vad du menar,,efter att ha läst här på forumet så är hästägande ett gissel rent ut sagt..hade en avdankad travare för ca 8 år sen,det var "lättare",ja börjes grejer hade man ju såklart =) satt på gummi bett och täcke och ut i skogen och och åkrarna och ha roligt,,,nu 8 år senare så ska det vara läderstövlar,hjälmar med hål,säkerhetsvästar,laser,foderstaten ska kollas hos nån som kan,verkning är ju ett helt kapitel för sig,lös drift vs stall,3 delade bett,hackamore,hjälptyglar,allt ska skyddas alltså senskydd,kappor,,och det ska vara det dyraste märket förstås,osv osv,,kommer aldrig skaffa häst igen känns det som......

Du kanske skulle sluta med kraven??Sitt som en säck och strunta i kiropraktorn,,gå en promenad med hästarna eller rejsa lite i skogen med börjes sadlar eller vad som helst,så länge du sitter på hästen,,och så länge hästarna mår bra så.......

kanske man har börjat tro att hästar är mer ömtåliga än vad dom är??

jag kanske kacklar i nattmössan men det är så JAG personligen upplever allt nu....ut på landet ska man och bort från nätet och så litar man på vad man ser,,hur hästen mår och så tränar/gör man allt efter sunt förnuft,,det kommer man längre med än en sadel för 10.000 kan jag lova..

Mvh;hon som är helt bakom vad gäller ridmode och inne metoder.

Wannabe_Me skrev:
För var dag som går känns det som att jag inte är tillräckligt duktig/rik/kunnig för att vara en bra hästägare...

Det var du kanske inte för 15 år sedan heller, men nu har du fått kunskapen om vad det egentligen innebär att äga en häst.
Samma tankar har jag ofta. Allting blir bara svårare och svårare.

Immer

Ju mer man lär sig destå mer förstår man att man inte kan... Men med en gnutta ödmjukhet och sunt förnuft kommer man väldigt långt!

Jag förstår precis vad du menar ...

Jag tycker i och för sig att det är bra att vi "ser" hästen och hästens behov på ett annat sätt idag än vad vi gjorde för 15-20 år sedan. Jag började rida på 60-talet, och då brydde man sig inte så mycket om att sadeln skulle passa, att hästen skulle vara ute si och så många timmar om dagen, att fodertstaten skulle räknas ut i minsta detalj etc., etc. Fast - hästarna mådde ändå förvånansvärt bra!

Problemet som jag upplever det idag är att det finns så många besserwissrar som vet precis hur man ska sköta en häst och som älskar att tala om för andra hur rätt de själva gör och hur fel alla andra gör :mad: :mad: Detta resulterar i att många hästägare idag lever med ett ständigt dåligt samvete för att man inte sköter sin häst efter alla konstens regler. Och hur kul blir det då att vara hästägare?? Dåligt samvete för att hästen bara har varit ute 6 timmar idag - dåligt samvete för att sadeln inte ligger helt OK - dåligt samvete för att man inte rider med superstadig hand - osv ...

Det är bra att hästfolk reagerar för regelrätt misskötsel och djurplågeri. Men det finns alldeles för många "småpåvar" som älskar att lägga sig i andras sätt att sköta och rida sina hästar trots att dessa "småpåvar" egentligen inte vet mer än oss andra. Låter jag sur nu :( :( ?

Immer skrev:
Det var du kanske inte för 15 år sedan heller, men nu har du fått kunskapen om vad det egentligen innebär att äga en häst.

Kunskap är absolut bra, där håller jag med dig. Bara man har ett kritiskt tänkande, och inte sväljer allt nytt rakt upp och ner, med hull och hår. För detta kanske bidrar till onödigt dåligt samvete, och att man letar efter spöken och skador som egentligen inte finns? Den som mår dåligt av detta är ju hästägaren.

T ex detta med utevistelse, som jag inte kan påverka i stallet där jag har min häst, kan ge mig dåligt samvete. Ena dagen är ju lösdrift "det enda rätta", men närmsta lösdriften hittar jag tre mil härifrån. Då har jag tre minuter till stallet idag, där de går ute cirka 10 tim/dygn (vintertid). Av praktiska och bekväma orsaker väljer jag alltså det stallet jag står i idag.
Fast kanske lösdrift hade varit bäst för min häst. Eller?
Kanske inte.
Jo kanske.
...eller kanske inte.
En källa till dåligt samvete? Pja, på sätt och vis.

Vi som "råkar ut för" detta dåliga samvete tror jag är "fel målgrupp" för alla dessa nya (extrema) råd och rön. Jag tror att vi redan tar hand om våra hästar TILLRÄCKLIGT bra.
De som verkligen behöver se över sin hästhållning, är de som inte har något samvete :o .

Jag tycker att detta återspeglar hela vårt samhälle... man ska som kvinna ha en bra karriär, vara en bra mamma, hushållerska och samlevnadspartner. Dessutom ska man "göra rätt" i alla avseenden... bästa är nog att se till dig själv och vad som är rätt för dig. (Utan att för den skull skada hästen...)

Hitta en balansgång som du trivs med, både privat och med dina hästar, och tänk på att det är du som sätter kraven på dig själv. Låt ingen annan bestämma över ditt liv!

Ja, man lägger ner själ och hjärta (och större delar av plånboken). Bara för att någon annan ska komma och ta ens hästar. Man bygger ett nytt stall bara för att 1,5år senare inse att man aldrig mer vågar ha några hästar där pga av stöldrisken.

Nä! Hästandet är inte roligt längre.:(

Wannabe_Me skrev:
Är det bara jag som upplever det som att hästägandet har blivit svårt, jobbigt, tufft och så jäkla krävande? Jag ska förklara lite vad jag egentligen syftar på:

För 15 år sedan när jag skaffade min första häst, en stor svart f.d. galoppör som var totalt vild till en början, då var allt ganska enkelt. Jag hade hästen i ett litet mysigt stall mitt i ingenstans utan några som helst lyxigheter som varmvatten, han reds med en billig börjes-sadel och ett tjockt tvådelat bett, han fick lagom med hö och havre & mineraler så att han var fin i hullet, jag hade inget som helst träningsupplägg utan red som jag ville, hoppade ibland o.s.v. Han var aldrig skadad. Vi tävlade ibland, och han gick alltid felfria rundor. Min dåvarande tränare tyckte att jag hade god potential för att gå långt - elitnivå - i framför allt hoppning... Allt var så okomplicerat:)

Och så jämför man med idag - 15 år senare. Man vill ha ett stall med alla bekvämligheter, Man ska ha en sadel för minst 10.000 (allt annat är ju enligt de flesta skräp) som är utprovad en gång i halvåret, man ska ha en massa specialbett som inte riskerar att störa hästen ett dugg, man ska inte ha nosgrimma. Man ska ha på grammet uträknad foderstat med analyserat hö, man blir utpekad som usel ryttare och hästplågare om man skulle råka göra fel i sin ridning (om man inte sitter rätt, om man har en spänd häst o.s.v.) Man ska röntga hästen så fort den inte känns bra, gärna behandla med massör och kirropraktor, Man ska kolla tänderna i förebyggande syfte en gång i halvåret, Man ska ha ett perfekt träningsupplägg, ja listan kan göras lång...

Och nu har jag en sak att erkänna: Jag är ingen bra hästägare längre, för jag tycker inte att det är lika kul längre... Fram tills för 5 år sedan hade jag fina välmående hästar som var roliga och lätta att rida, och jag var i andras ögon en mycket duktig ryttare. Men nu är det annorlunda. Jag är en för dålig ryttare för att rida min häst felfritt, jag är för fattig för att ha ute massör, kiropraktor och sadelutprovare var och varannan vecka och jag är för stressad och spänd för att inte bli förbannad på hästen när vår kommunikation inte fungerar... För var dag som går känns det som att jag inte är tillräckligt duktig/rik/kunnig för att vara en bra hästägare...

Har gått från lovande talang med välridna hästar som ALDRIG var skadade till en medelmåtta som inte har utrymme nog i mitt huvud för att tänka på allt som tänkas ska... Och ridningen har gått åt helvete, från svårklasshoppning tillbaka till att öva på att sitta rätt i sadeln - i skritt:o Är så jävla deppig, och arg på mig själv för att jag blivit som jag blivit... Hur hitta man tillbaka till det roliga och okomplicerade? Hur släpper man kraven? Hur överlevde alla hästar förr då hästhållningen var så okomplicerad? Många tankar som snurrar...

Jo jag vet vad du menar. Ju mer man läser här ju mer skulle man kunna bli nojig över sadlar mm. Men jag har haft samma sadlar på en rad hästar, i o f s ganska lika över ryggen. Så länge hästen går bra och ser ut att må bra osv så finns ingen anledning att plocka ut sadelprovare stup i kvarten.
Samma med maten. Man ser om de mår bra.

Det emst komiska här är nog dessa NH-fanatiker som hittat sin grej i livet. Hästen ska nh-tränas så fort den inte lyder ryttaren/ägaren.

Allt det här säger mer om att det har blivit lättare och lättare och mer möjligt för många att ha häst.
Många fler har häst. Folk som inte har tillräckliga egna kunskaper och kanske inte heller tillgång till andra med kunskaper. Jag tror hästar far mer illa idag. Dålig kunskap men välvilja kan skada mer än ren illvilja ibland.
De som inte kunde förr av ekonomiska och tidsskäl kan alltid hoppas på lösdrift idag för då kanske man inte måste åka ut varje dag och billigare borde det ju bli också. Folk får säga vad de vill jag är övertygad om att många har de skälen till lösdrift som nummer ett.

Jag tror det handlar om osäkerhet att allt det här blir så viktigt. OCh det gäller ju inte bara hästar. Även hundar om man sysslar med sånt.
OCh för att inte tala om barn!! Nu måste var och varannan familj få en NANNY som hjälp att hantera sina barn. Ungefär som nh-tränarna för hästarna då!

Men inte tycker ajg det förtar glädjen över hästarna. Däremot så lär jag mej nytt hela tiden trots att jag ridt sen 60-talet jag också.
Men det är ju tur, det gäller allt här i livet. Man lär sig alltid. Sitsen har ajg alltid fått kämpa med, kanske för att jag är väldigt långbent, eller för att ajg länge red en för liten älsklingsponny som jag vägrade skiljas ifrån.
Sen kom barnen coh sitsen blev inte sig lik på många år. Har mest hoppat och ridit terräng så den sitsen har jag varit nöjd med och nu då dottern som tränade mest dressyr på dem flyttat så har jag blivit intresserad av dressyr igen och gått in för det. Jag jobbar dagligen med siten för att hitta det där perfekta som jag drömmer om. Känns ofta som jag aldrig kommer att kunna sitta så som jag vill, och jag försöker hitta fel på sadeln och hästen och jag vet inte allt, men så funkar det en dag coh då inser jag att ny sadel inte är lösnignen:o

Men framförallt ska det vara roligt. Nu när barnen sköter sig själva kan jag rida utan dåligt samvete, bara det!

Vi skall inte gå på allt det nya, studera det med kritiska ögon. Oftast är det bara ett sätt för andra att roffa åt sig våra pengar. Så länge hästarna mår bra så gör man som man brukar. Jag tror inte man skall göra massa saker i förebyggande syfte, det kan göra mer skada än nytta. De gamla hästkarlarna skulle vända sig i sina gravar om de såg hur endel behandlar sina hästar idag.

Ingenting får vara enkelt idag. Är man nöjd o råkar säga det så kommer nån med klubban o *dunk* så har man ett telefonummer till en hästmassör elle rnågot annat i näven...
Senaste jag hörde var att hästar mer eller mindre inte klarar sig utan täcke i hagen om vintrarna....Jaha där fick man ångest igen då....

Jag vet hur det känns!!

Hästarna har blivit några status maskiner, gärna ska du ha en häst som du köpt för minst 60000kr.. Med en topp stam, annars är man inte värd ett skit längre.. Du måste ha det och det och göra det och det..

Det fenomenet finns gärna på större anläggningar.. Men vi som inte har tävlingsambition, utan bara vill ha en häst att sköta om och mysa med. Kliva runt i skogen en sväng eller kanske trassla lite med en clearround eller blåbärshoppning och lingondressyr..

Jag har klivit runt med min gamla ponny i 15år, köpte en till ponny när jag var 25år, red in och sålde i somras.. Alla har tjatat om "när ska du skaffa en "riktig" häst". Sag och gjort jag köpte mig en ardenner fölunge, det är väl en riktig häst om nåt.. Passar mina intressen jättebra.. Köra ibland, rida, så småningom ibland, ta en fölunge.. Jag analyserar fortfarande inte mitt hö, jag matar ardennern med kraftfoder på gammalt vis, inget avancerat och dyrt.. (utan vete, korn och havrekross.. Betfor och mineraler..)
Jag går mer och mer tillbaka i tiden, hur dom gjorde med hästarna då, men det är säkert skillnad på hästras och hästras.. Men så enkelt som möjligt. Varför krångla till det så!?

Hästarna förr överlevde pga sunt förnuft och hästkänsla, nu handlar allt om pengar och senaste forskningen..

Jag har insett att ju emr man lär sig desto svårare blir det, men man får ta det mesta med en nypa salt...

Jag är ingen exemplarisk ryttare, ganska kass faktiskt, vågar inte hoppa och tycker inte om att rida fullt ös heller.
Jag ägnade hela förra sommaren åt att rida utan stigbyglar för att få ordning på min sits (har aldrig tidigare fått höra att jag har en taskig sits) och träna på övergångar mellan skritt och trav... Jag satsar på att komma upp i medelmåtta-klassen ridmässigt sätt, men om jag är en god hästägare, tja det tycker jag faktiskt - TROTS att jag varken har utprovad sadel, jag har inte uträknad foderstat, jag har inte kollat tänderna särskilt ofta, jag har inte massa dyra märkesträns, inga läderstövlar och jag står i ett litet halvrisigt stall med dåligt bete...
Men hästen mår bra, jag har roligt. Ibland tränar vi ganska intensivt och därimellan skrittar vi runt på lång tygel i skogen och njuter av det fina vädret...

så otroligt sant!

Gick på naturbruksgym förut och gick då hästhållning.
Där betraktades man väl mer eller mindre som något mindre vetande
för att man hade två kallblod och red på, i allroundsadel och red i skogen. Katastrof:eek: ! enligt många. Då blev man istället mer eller mindre idiotförklarad och det var säkrast att hålla avstånd också.
Det kanske smittade deras överkänsliga hästar med 611 täcken och hopsågade nackar :eek: :D
Satt och pratade med en i klassen förut innan jag slutade och hon frågade då vad jag hade för hästar. Sa ju som det var att jag hade kallblod. Innan hade vi haft ett normalt trevligt samtal men direkt jag nämde ordet kallblod (och travare i samma mening hemska tanke:eek: ) så vände det direkt. Fick bara ett kort jaha tillbaka och
sedan var man totalt ignorerad. Frågade vad hon hade för häst och fick ett långt utdraget svar om hela hästens stam och meriter.
Otroligt löjligt anser jag.

mul skrev:
Hästarna har blivit några status maskiner, gärna ska du ha en häst som du köpt för minst 60000kr.. Med en topp stam, annars är man inte värd ett skit längre.. Du måste ha det och det och göra det och det..

Det där hände mig häromdagen! Jag var iväg och tränade med min kallblodstravare - i mina ögon den vackraste häst som trampat runt på denna jorden :p .
Efter mitt träningspass var det paus, och tjejen som rider efter mig kom in i ridhuset och skulle börja värma upp. Hon utbrast "Guud vilken fin häst du har! Verkligen! Jättevacker! Vad är det för ras, och stam?"
Jag berättade att han är norsk kallblodstravare.
"Jaha..." sa hon då lite tveksamt, och fortsatte lite dämpat "...men han var fin i alla fall".
Jag kan inte låta bli utan garvar ihjäl mig åt detta :D .

Zindy16 skrev:
...direkt jag nämde ordet kallblod (och travare i samma mening hemska tanke:eek: )
Nämen, du med! :D
Men visst kan man skratta gott åt detta, vi bjuder på det tycker jag!

haha jo skrattar ganska rejält åt det nu.
Även om det kändes lite just då.

haha antar att hon hade hbl då eller? Hemskt ju och upptäcka att man berömt en travare:D :rofl:

Du har ingen bild på din häst? Stam?:)

Standard frågan man får, när man säger vad man har för häst är: "VAD SKA DU MED DEN TILL?"

Likadant med ponny.. Visst jag är 28år och kan fortfarande rida ponny.. Eftersom jag inte vill tävla varje helg och lägga ut pengar på träningar och allt som medföljer så har jag inte någon anledning att köpa en häst som är många gånger dyrare i försäkring,veterinärvård, alla grejjer osv.

Det går faktiskt att träna och tävla lite dressyr på ardenner med.. Lite mera jobb bara.. Mera beundransvärt än ett djur somhar lätt för allt hela tiden..

Hästar ska inte bara ses som arbete, utan det ska vara kul med. Med dagens krav blir det inte roligt. Har men kul med sin häst, har också hästen kul..

klart det går att rida på ardenner!:)
Dem är ju ashärliga!
Men har också fått den frågan. och även "ska du inte skaffa riktiga hästar snart?" Fast brukar få kommentaren från vet och hovslagare att det är kul och komma till ett stall med riktiga hästar:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 893
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 801
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar