När börja träningen inför säsongen?

Sophia_

Trådstartare
När kör ni igång på allvar efter vintervilan?
Hur lång tid innan första tävlingen vill ni ha på er för att få hästen i tävlingsfärdigt skick? Hur mycket varierar denna tid beroende på om man startar 50 km eller 120 km som första tävling?

Sv: När börja träningen inför säsongen?

När kör ni igång på allvar efter vintervilan?
Hur lång tid innan första tävlingen vill ni ha på er för att få hästen i tävlingsfärdigt skick? Hur mycket varierar denna tid beroende på om man startar 50 km eller 120 km som första tävling?

Jag trappar upp underhållsridningens intensitet nu. Kör i några veckor varje program som inkluderar något pass distanstempo, långsam långtur och ridning i ridhus (hoppning gärna). Sedan de 8 sista veckorna före start blir det mer distansinriktad träning - då skippar jag ridbanan - och sedan blir det 80 km start i början av maj förhoppningsvis. Hästen är inne på sin tredje säsong av distanstränande. Han har nyss blivit 8 år och är arab. Han är riden året om, ingen viloperiod nu över vintern. Vila blir så lätt påtvingad ändå om någon av oss ej är helt fräscha. Sensommaren stod han med erlichia.

Tack för ditt trådskapande. Jag älskar att prata träning.

Hälsning maja

Senast ändrad av en moderator:

Hej Maja!
Skrev ut och sträckläste (för andra gången) ditt kompendium igår och det var då träningssuget tog i. :bow:
Om vi jämför med det förslag på träningsschema du lagt upp där (mycket intressant), så är ju det 14 veckors schema före första tävlingen (80 km). Räknar du de första ca 6 veckorna som ganska lugna men med ökad intensitet?
Hur intensivt rider du på långturerna, lågintensivt rakt igenom eller med toppar av trav/galopp och skritt därimellan?

Kan vara intressant att jämföra då min arabvalack också just blivit 8 och är inne på sin andra säsong, avslutade förra säsongen med 120 km. Fick inte heller någon riktig vintervila mer än två veckor efter sista tävlingen (Tingstäde, oktober) och sedan tre-fyra dagar i streck ibland, som du säger påtvingat när man t ex åker bort, dåligt underlag innan vinterskoningen etc.
Ska starta 80 km i början på maj och sedan upp på 120.

Jag skulle också vilja ha fler träningsorienterade trådar på forumet. Jag tycker det är mycket, mycket intressant och så får man möjligheten att plocka ut godbitar man gillar ur olika träningssätt.

Hej Sophia!

Jag får allt lite dåligt samvete när folk läser mitt gamla kompendium. Det är nog inte dåligt, framförallt bra för nybörjare, men känns lite gammalt som sagt. Har försökt få någon annan i min klubb, som tävlat mer på sistone att uppdatera det. För nog har tänkandet inom distans gått vidare. Själv har jag tänkt vidare i träningen. Även om det inte skiljer sig märkvärt. Har du använt dig av mina scheman och fått lyckade resultat? Det vore intressant att höra.

Vill dock inte publicera min träningsplan här. Känner mig allt för osäker på vad jag sysslar med. Provar mig fram och visar det hellre efter faktumet än före. När jag vet hur det gick. Du får dock gärna se det om du PM ar mig. Om jag får se ditt. :D

Hälsning Maja

Kan vara intressant att jämföra då min arabvalack också just blivit 8 och är inne på sin andra säsong, avslutade förra säsongen med 120 km.

Så du tog alltså ut honom på 120 hans första säsong, eller har jag missuppfattat?

Jag förstår precis hur du menar, tror det är själva anledningen till att det skrivs så lite i forumet. Man vågar liksom inte riktigt säga hur man gör, folk kan ju tycka att man gör fel. Känner precis samma sak.

Jag har inte följt ditt kompendium slaviskt men fått många bra idéer och framförallt inspiration. Läser parallellt några böcker om hästens träning i största allmänhet, kikar runt på hur andra lagt upp sin säsong etc. Försöker ta ut de bästa bitarna och ta efter det jag tycker verkar vettigt, anpassat efter mig och min häst.
Det är ju ingen hemlighet att det finns för lite litteratur i ämnet distans. Har Naturen som ridhus hemma, men får inte ut mycket träningskunskaper ur den tycker jag.

Så du tog alltså ut honom på 120 hans första säsong, eller har jag missuppfattat?

Jo, det stämmer. Han har grundträning från galoppen och gick såklart hela säsongen långsamt.

Okey, jag var inte säker på om han var ute även 2006.

Jag har en 5 årig arab som jag ska starta 2 mil pp i år med tänkte jag. Har ni några tips om hur jag ska lägga upp min träning? Han är riden hela vintern men bara 2 ggr/veckan ungefär så han har ju inte så jättebra kondis. Skulle gärna vara med på ekenäsritten 2 mil den 30 mars, är det för tidigt för att hinna få honom i form?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Lavinia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka