När börja täcka? När klippa?

josefinefreed

Trådstartare
Hej. Jag funderar på, när bör man börja täcka sina hästar för att undvika värsta vinterpälsen?

Jag ska även klippa honom halvt, när brukar man börja med det?

Bor i mellansverige, västernorrland så ni som bor häromkring får gärna berätta hur ni gör.

Har hört att man senast ska klippa i februari iallafall..

Sv: När börja täcka? När klippa?

nu bor jag i västra/södra svergie...
meniaf så har jag alltid fått höra att om maninte ska störa sommarpälsen så ska man senast raka sista gången vid nyår alltså innan januari.....

jag brukar helklippa min dam i aug/september..... och sen i oktober/nov och sen dec/jan..........

när jag tävlade började jag klippa i mitten av augusti men det är ju olika hur de sätter päls.
min ponny svettades ihjäl om jag inte klippte så tidigt.
man ska ju försöka klippa innan de har satt hel vinterpäls så de vänjer sig vid att vara klippta, vad jag förstått.

Okej. Så många ggr vill jag inte klippa, två ggr har jag hört räcker.

Men augusti/september låter väldigt tidigt, slutet på oktober nångång, tror ni det blir bra? Om han inte börjar sätta en väldig päls innan dvs.

det blir nog bra!
kolla bara så att hästen inte sätter alltför mycket päls innan dess....

Börja täcka för att hästen inte ska sätta vinterpäls är nog i princip onödigt, eftersom att de sätter päls efter ljuset och inte temperaturen enligt det jag har fått lära mig iaf. Iof tycker jag att det kan hjälpa liiiiite med täcke, men det är nog ganska marginellt trots allt.

Jag bor väl på samma ställe som dig, tror jag kommer klippa tidigast i september, beroende på hur mycket päls hon sätter.
Täcke börjar jag med när temperaturen har gått ner en del samt vid regn (med tunnt fodrat/ofodrat de dagar det behövs), men täcka riktigt gör jag inte föränn hon är klippt.

Ja, tidigast september låter kanon det, får se hur mycket päls pojken sätter då.

Jaha, oki. Ja men då kör jag med regntäcke vid regn och då tempraturen sänks.

Men han står på bete nu och kommer inte stallas upp förrän i september, så han har skydd mot regn än så länge.

Hmm.. När det behövs.. :p
Nej men planen är att klippa i slutet av september senast, sen ska hon vila från slutet av oktober och minst en månad framöver, så kanske i mitten av december/början av januari att jag klipper igen.

Så senast september nu? I förra inlägget skrev du tidigast :p
Oki så i måndasskiftet då ;D då vet jag på ett ungefär.

Jag klipper oftast i slutet av september, sen vid behov fram till april ungefär. De blir ett par gånger / vinter ... Men jag vill inte ha någon isbjörn till häst ;)

Okej, låter bra det =)

Nej jag vill inte heller ha nån isbjörn. Han vart ju sjöblöt i svett förra vintern, och det är ju aldrig bra! =)

Vad är snyggast, halv elr filtklippning? ;)

Jag brukar klippa en gång i början av oktober och en gång i dec, då brukar det hålla sig kort och fint fram till fällningen. :)

Antingen det som de kallar spårklippning på den här länken, eller en variant av filtklippningen, fast med lite mjukare linjer. Skulle nog satsa på spårklippningen så får den behålla lite mer päls där det ändå inte är nödv'ndigt att klippa. Blir rätt snyggt också tycker jag, om man får till linjerna så de följer muskler osv.

Oki, ja det verkar ju vara rätt lika ändå, hur man gör. :) Men då vet jag på ett hum hur jag ska göra då ;P

Han svettas jättemkt på halsen, så spårklippning är nog inte aktuellt. :/ Det var mellan halv- och filtklippning jag ville veta! =))

Okej, låter bra det =)

Nej jag vill inte heller ha nån isbjörn. Han vart ju sjöblöt i svett förra vintern, och det är ju aldrig bra! =)

Vad är snyggast, halv elr filtklippning? ;)

Ska hästen gå ute mycket och ridas med måtta räcker en täckesklippning. Hästar i full tävlingskondition eller de som svettas extremt/jobbar inomhus och står mycket uppstallade hel/halvklipper man. Så gör jag iaf ;) Skulle du köpa mitt Bucastäcke förresten? Angelica

Vad är en täckesklippning?

Jaså är det du som säljer det. :p Nja, jag tror inte det blir så tyvärr.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 916
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 814
Senast: Ninnurur
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka