När börja rida vid lymfangit?

lakrits

Trådstartare
Min häst konstaterades ha lymfangit i söndags av vetrinär.
Hon har idag fått sista pencilinspruta.
Hon har promenerats dagligen sedan dess. Sen två dagar tillbaka haltar hon inte och igår och idag har vi varit ute på lite längre promenader.
I morgon ska hon få komma ut i hagen lite grann.
Hon har gått på en stor lösdrift nu veckan som varit.

Svullnaden har gått ner betydligt och verkar inte ha ont av det.
Jag vet att mycket rörelse är bra...och nu undrar jag om jag kan börja rida henne igen? Tyckte jag läste det på en annan tråd att man kan göra det när dom inte haltar...att det är bra. Men vill för säkerhetsskull fråga.

Givetvis talar jag om skritt promenader tills hon är helt återställd.

Sv: När börja rida vid lymfangit?

När man häst hade lymfangit skulle jag enligt veterinären promenera henne tills hon var ohalt, sedan sitta upp och skritta henne tills hon var helt bra. Så jag tror nog du kan skritta uppsuttet nu!

De gånger hästar jag ridit fått lymfangit så var råden från veterinären att de skulle skrittas uppsuttet så fort de var ohalta samt röra sig så mycket som möjligt i övrigt. De skulle gå i hagen så mycket som möjligt, helst dygnet runt.

Tack för råden/tipsen..
Jag tyckte jag läste detta men som sagt..bättre att fråga en gång för mycket.

Hon är som sagt ohalt och har inte ont mer än precis runt såret,,,vilket inte är konstigt;)
Enligt min vet. så var inte hage bra de första dagarna..Kan bli för mycket spring i stället, om de nu skulle får för sig att busa eller dyl. så eftersom vi har tillgång till stora, fina lösdriftsboxar så har hon fått gå i en sådan tillsammans med en kompis...........

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 091
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 072
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 462
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 759
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka