När börja med kudde?

Mirre

Trådstartare
När började era små sova med kudde?
Vad för typ av kudde hade ni början?
Väldigt liten och platt eller större och tjockare?

Sv: När börja med kudde?

Jag köpte en lite större, tjockare, som just då hade ansetts "bäst i test".
Började använda den ganska omgående, om jag minns rätt.
Ska det vara lönt med kudde så ska den ju ge huvudet lite lagom mycket stöd. De ska ligga med skulderpartiet också uppe på kudden.

Större och tjockare, samma dag de kom hem från BB (dvs vid 3 resp 1 dags ålder). Precis som ameo skriver så är det inte bara huvudet, utan hela skulderpartiet + huvud, som ska vila på kudden :)

Måste man ha kudde?
Varför är det viktigt att ha kudde? Behöver de stödet för skuldra/huvud?

*frågvis och undrande*

Man måste inte ha kudde, men det rekommenderas. Kudden är för att undvika att barnets bakhuvud blir platt eftersom de sover på rygg (inte alla barn får platt bakhuvud även om de inte har kudde), och för att kudden ska ha önskad effekt så måste den vara lite tjockare. Skulle då inte axlar/skuldror också ligga på kudden så blir det "fel" vinkel för nacken

Dottern är 14 månader nu, och har fortfarande ingen kudde. Har aldrig haft. Hon snurrar runt i hela spjälsängen och har föredragit att sova på mage sen 4 månaders ålder, så vi har inte tyckt det behövt någon.

Redan från början! Det är ju när de är små och har en mer påverkbar skallform som det är som viktigast.
Vi använde Rätt Start Exklusives kudde av den mindre modellen.
Både huvud, och skuldror ska rymmas på kudden och det är viktigt att barnet inte bara sover på en sida (kan lätt avhjälpas genom att byta plats på mobilen, lägga barnet så att det har ett fönster på andra sidan än den "vanliga" etc.).

Kommer använda redan från dag 1 för att undvika platt bakhuvud (som visserligen bara är ett kosmetiskt fel, men hyfsat lätt att undvika iaf). Har köpt en "mellankudde". Är de för platta gör de ingen nytta.

Isak sover på rygg, inte har han fått platt huvud.
Tror det bara är nonsens det där.
Han (och andra jag sett som sover på rygg) ligger ändå med huvudet på sidan

*kl*

Vår son sov på mage ända från början och hade ingen kudde. Nu är han ju så stor (2,5 år) att han vrider och vänder på sig och sover i alla möjliga ställningar. Men kudde vill han inte ha. Jag har försökt några gånger det senaste halvåret, men det slutar bara med att han ligger nedanför kudden.

Det är inte alls nonsens.
Jag hade problem med att sonen helst låg med huvudet vänt åt samma sida hela tiden och han blev också skev i huvudet. Inte mitt bak utan mellan baksidan och sidan...

Isak sover på rygg, inte har han fått platt huvud.
Tror det bara är nonsens det där.
Han (och andra jag sett som sover på rygg) ligger ändå med huvudet på sidan

Och jag har sett flera barn som sovit utan kudde som fått platt bakhuvud, så nonsens kan jag garantera dig att det inte är, däremot, som jag skrev, så är det inte alla barn som får platt huvud trots avsaknad av kudde. Mina 2 barn har alltid legat med huvudet rakt (dvs sovit på bakhuvudet) när de legat på rygg. Att din son inte fått platt/skevt huvud beror nog snarare mera på att han kanske tillhör de som inte får det, än på att det är nonsens...

Kuddarna från "RättStart" har jag hört ska vara bra (har inte testat dem själv), jag köpte en rejäl bebiskudde på JYSK som jag är helnöjd med (används nu av andra barnet, och har inte visat minsta tendens till att bli platt/knölig)
Babytillbehörsbutiker brukar ha bra sortiment, fråga på exempelvis Babypro**sen

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
651
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Vi har börjat potträning lite smått. Pottan vi har är lite för låg fram, så det blir mycket kiss utanför även om man försöker hålla ner...
Svar
6
· Visningar
646
Senast: Imogen
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 689
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?
  • Valp 2024