När börja leta häst?

Rugge

Trådstartare
Jag har äntligen bestämt mig för att köpa egen häst!

Efter några år på ridskola och ett antal medryttarhästar, privat träning mm mm anser jag att det är dags.
Jag vill ha friheten och möjligheter jag ej finner på ridskola eller med medryttarhäst..

Jag är färdig med min utbildning i Juni 2012, och därefter är det tänkt att jag ska köpa häst.
Hade haft råd med själva köpet nu, men det hade blivit svårt att finansiera hållningen av hästen under studieperioden.

När är det egentligen lämpligt att börja leta häst?
Det känns som om det är för tidigt än. Vad händer om jag t.ex redan hittar hästen med stort H.
Vissrligen har jag redan gjort det i min nuvarande medryttarhäst, men det är osäkert om jag får köpa honom.

När började ni leta häst?

Sv: När börja leta häst?

Mitt enda tips är att inte leta häst förrän du kan köpa, eller max någon månad innan. Du kommer alltid att hitta intressanta hästar som du vill titta på, och det är onödigt att fresta sig själv när man inte kan få dem ändå :p

Ser inte meningen med att titta på hästar långt innan det är dags för köp, hittar man någon intressant så är den troligen såld när man kan köpa den ändå och är den inte det så kan man lika gärna höra av sig då. ;) Letar du någon månad innan och hittar HÄSTEN, så finns chansen att ägaren kan tänka sig att hålla den tills du avklarat din utbildning (när det gäller så kort tid). :)

Ja du har nog rätt i att jag inte ska börja leta för tidigt. Men det är svårt att inte titta bland alla dessa annonser :P

Jag vet hur det är, jag tittar trots att jag inte ska ha någon ny häst ;)

Det gäller nog bara att hålla sig i skinnet, om man inte har möjlighet att hålla en häst för tillfället, men risken finns att man hittar hästen med stort H. Jag har ju redan hästen med stort H så jag behöver inte oroa mig :D

Jag höll koll på annonser långt innan för att hålla lite koll på utbudet, men också för att jag inte kunde låta bli att drömma :D Men började inte titta seriöst, dvs ringa på de som verkade intressanta, förrän det började dra ihop sig och jag kunde ta hem hästen. Tur var väl det för det tog inte många dagar innan jag hittade MIN häst!

Så börja inte leta på riktigt förrän du har möjlighet att verkligen ta hem hästen. Det kan ta lång tid att hitta rätt häst men det kan lika gärna väldigt fort :)

Nä visst kan man inte låta bli att drömma :)

Men hade ett snack med ägaren i helgen.
Förmodligen blir hästen med H min nästa sommar!!

*kl

Jag är lite i samma sits. Jag har precis avslutat min utbildning och fått fast jobb. Jag har råd att hålla en häst på min lön, däremot har jag ingen större buffert om jag ska köpa just nu. Jag vill inte använda alla mina sparpengar till inköpet - jag vill ha en rejäl buffert både för häst och annat i livet.

Jag har därför sagt åt mig själv att jag ska använda det här första året till att rida mkt för tränare så att jag blir säkrare i min ridning. Just nu är jag fortfarande ringrostig pga ett längre uppehåll och därefter bara sproadisk ridning. Sedan när jag sprarat ihop till inköpspris kan jag börja leta mer aktivt till våren kanske. Men ja, det är svårt att hålla sig. Jag sitter på hästnet varje dag och drömmer, och ännu svårare blir det när jag vet att jag har råd med månadskostnaderna och det egentligen "bara" handlar om att jag vill ha en buffert :o

Gelina: Tack :)

Stjarnfrugt: Då tänker vi likadant. Jag har egentligen pengar så det räcker i dagsläget till att kunna köpa hästen, men så försvinner min buffert.
Så därför väntar jag med köpet till plugget är klart!
Tills dess får jag ha hästen som min egen iaf :)

Vilken fantastisk lösning :) Du får ha hästen men samtidigt spara pengar, kan det bli bättre? ;)

Jag är en person som vill ha livrem och hängslen. Jag skulle nog ro runt situationen ekonomiskt i dagsläget, men jag har inte nerver att bara ha så att jag klarar mig. Mkt kan hända som gör att man mår bättre om man har pengar. Jag har levt på sista slanten förr och tänker inte göra det igen, den här gången vill jag att det blir ordentligt så att stress och oro inte gör hästägadet jobbigt.
Jag vill att det ska vara roligt att ha häst. Jag ska inte behöva få en hjärtinfarkt om det är så att hästen blir sjuk, hunden blir sjuk, bilen går sönder eller jag måste köpa en ny tvättmaskin. Typ. Därför får jag leva med att vänta och spara, så att jag kommer må bättre senare :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 891
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka