När börja hoppa?

N

nixa 324

Ok, läget är så här: min häst hade tappat alla sina muskler innan han kom till mig.( Innan har han gått 1,30 ) Nu undrar jag hur mycket muskler han behöver innan man kan börja hoppa lite smått? Hur vet man när man är där?

Sv: När börja hoppa?

Jag tycker att när hästen har såpass mycket muskler att den orkar bära upp sig i galoppen kan man börja hoppa, Smått. Men det är viktigt att man bara hoppar lågt och lugnt i början så hästen inte blir alltför trött. Det mesta kan man göra tidigt om man bara tar det lugnt och är försiktigt, ingenting är bra i fel mängd ;) tycker jag :)

Jag tycker att när hästen har såpass mycket muskler att den orkar bära upp sig i galoppen kan man börja hoppa, Smått. Men det är viktigt att man bara hoppar lågt och lugnt i början så hästen inte blir alltför trött. Det mesta kan man göra tidigt om man bara tar det lugnt och är försiktigt, ingenting är bra i fel mängd ;) tycker jag :)
preeecis amanda ;)

Är den bara "avmusklad " kan du börja lugnt, gärna ute på raksträcka. Men är den i dåligt skick tex vanvårdad vänta!

Min häst har stått i två år. Nu har hon varit igång i 8 månader och nu först ska hon börja gå med på hoppträningarna. Man kan säkert börja tidigare men har har varit försiktig och jag vill att min häst ska hålla länge. Mer specifikt kan man, som ngn annan redan svarat, börja hoppa lite smått när hästen kan bära sig själv i olika tempon i galoppen.

Håller med de andra. :D

När muskler är tillbaka och de andra funkar kan man börja hoppa, tycker jag. Nya, en gång förlorade, muskler kommer fram. Var extra noga före och efter med uppvärmning och sånt. Stretcha kanske?

Börja med cavaletti och upphöjda bommar och se hur det går först !

Har väl tänkt som er ungefär, men funderar på det här med löshoppning. Då har ju inte hästen ryttarens tyngd. Hur tänker ni ang det?

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
599
Senast: Cattis_E
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
688
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 844
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar