När börja hoppa unghäst?

Sv: När börja hoppa unghäst?

Jag började hoppa min 03 förra hösten. Hon var välgrundriden och jag hade ridit henne mycket över cavaletti.

Undrar jag med :)

Tänkte ta ngra skutt på terrängbanan över ngra stockar till hösten på min treåring. Men jag vill ha honom lite mer rak mellan skänklarna först så man lätt kan korrigera så han inte bryter ut framför hindret. Han är löshoppad mkt nu inför treårs utan problem. Tänkte hänga på mamma med hennes stora.

Man brukar att börja hoppain unghästarna när de kommer tillbaka från betet när de är 3,5. Gärna ut i skogen på terräng hinder så de får bjudning och tycker det är kul. HA alltid med en äldre ruttinerad häst som kan vara "ledare"

Det låter bra för min del också,har skrittat mkt över cavaletti och travat enstaka ggr,allt går jättebra.... kanske kan hoppa natur hinder i skogen till sommaren.

Det är jätte bra att rida mycket över bommar och cavaletti då det blir mycket träning för hjälperna.

Har man ridit mycket över bommar brukar de inte bli "vingliga" sen när man ska börja hoppa.

min 04 har jag travat bommar med och även tömkört över bommar.
Hoppningen kommer jag nog inte börja med först till hösten , visst har vi skuttat över nån gran o så ute i skogen men de är fällda träd som legat över stigen så d om bara har klivit över.
mera seriös träning blir de i höst..och jag lääängtar :bump:

min 04 har jag travat bommar med och även tömkört över bommar.
Hoppningen kommer jag nog inte börja med först till hösten , visst har vi skuttat över nån gran o så ute i skogen men de är fällda träd som legat över stigen så d om bara har klivit över.
mera seriös träning blir de i höst..och jag lääängtar :bump:

Då är vi två :D Även om jag bara ska ta ngra skutt på terrängbana ngn gång :bump:

Min 04 har jag tänkt att börja rida bommar och cavaletti i höst efter vilan. Är dom vana att bli ridna över cavaletti och bommar brukar hinder bara vara roligt och inget krånligt och läskigt. :)

Min 04:a ska börja få skutta lite smått framåt senhösten. Gjorde samma med hennes mor, startade upp med hoppningen oktbober det år hon fyllde tre.

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 527
Senast: miumiu
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama