När borde jag se resultat???

Sv: När borde jag se resultat???

Sorry coffeclub - glömde tacka dig!!! :angel:

TACK!!! hihihi :bow: :) :) :bow: ;) ;)

Hörrni - har kollat lite i en foderbok nu över lunchen - kan man blanda hel havre och krossat korn - alltså 50/50 av varje tex i mitt fall 1kg hel havre och 1 kg krossat korn???

Tack Annika för prisuppgiften! Ska kolla med bonden jag köper hösilage av!

klart att vi måste skratta lite i dessa foderdiskussioner oxå - jag är helt med på dina kommentarer! hihihi :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :bump:

Ja, man blir lätt snurrig i huvudet när man skall proppa hjärnan full med ny info eller när man försöker förklara så gott man kan för att folk skall förstå...Då kan man lätt rensa hjärnan genom att tänka på lite annat.

Hoppas iaf att pållen din lägger på sig. Det är sååå jobbigt att ha en häst som é tunn och inte ökar ett gram. Nu kanske det inte är lika farligt med din pålle som det var med min. Det är så himla kul att se att man har lyckats.. :)

Ja det är klart att du kan blanda krossat korn och hel havre. Det ger vi till min pålla, men har mest med korn. Men jag tycker du kan ploka bort havren helt först och se hur han är utan havre. Han kanske inte alls behöver det i början.
Och sen när du får upp honom mer i kondition så kan du ju lägga till lite havre.
Om vitamin och mineral behovet täcks av hösliaget så ska du inte behöva ge något mera.
Lycka till.....

Tack för tipsen Becca85 - en liten undring - varför tycker du att jag ska lägga till havren igen när han kommit upp i kondis??? Varför inte fortsätta med korn/havre-blandningen då också om det funkar bra?

Framgick inte av inlägget. Alltid bra med klarspråk så det inte blir missförstånd...
//marti

hörrni - nu har jag suttit och knepat och knåpat på Hippocampus när det gäller detta med foderstat!

Hur är det med vegetabilisk olja - det ska anges i kilo där och jag vet inte vad jag ska skriva.....

1-2dl är hur mycket i kilo :crazy: är kass på sådant här!

Förövrigt verkar det som om korn har mer energi än havre....

1dl olja är ca 100gram har jag för mig. Har du ingen hushållsvåg hemma?

När du räknar på Hippocampus så håll koll på kvoterna själv, iaf MJ/smbrp -kvoten.

Ok vad gäller oljan - men vad ska kvoten du talade om ligga på????:confused:

Milou75 skrev:
Ok vad gäller oljan - men vad ska kvoten du talade om ligga på????:confused:

Jag är inte helt säker på vikten på olja - VÄG!

Kvoten MJ/smbrp bör enligt svenska rekommendationer ligga runt 6. Vissa hästar kräver lite högre kvot.

Du räknar ut den genom att dela den utdelade proteinmängden med den utdelade Mj-mängden.

Tack - det är inte lätt detta med omräkning av olika måttenheter!!!

Nån som vet hur mycket 1 dl foderjäst/bryggerijäst är i kilo? Man ska väl ange det i kilo också när man räknar på Hippocampus?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama