När bör testiklarna trilla ner?

lisahjelmgren

Trådstartare
Mitt hingstföl är snart 4 månader och har haftden ena testikeln nere sedan han föddes. (Jag har inte haft full koll, men det var bara en nere vid födseln och nu när jag tittade för att kolla häromdagen var det fortf. bara en, den andre kan kännas uppe mot -långt upp- buken). Är detta normalt? När trillar den andra ner? Kan det ta lång tid? Har inte bråttom med kastrering, ska ev behålla honom som hingst.

Tacksam för info!

Om man kan se testiklarna, betyder då att dom har "trillat ner"? Dvs, om man inte kan se dom, har dom ej trillat ner. :confused:

Jag kunde nämnligen se båda testiklarna på min fölis redan då han var strax under 1 månad gammal.

Första 1 ½ året hoppade kulorna upp och ner på min lilla unghingst, jag taffsade nervöst och trodde att det var något fel :rofl:
Tydligen är det in helt ovanligt.
Var det riktigt kallt på vintern åkte båda upp, måste ju vara rädd om dyrgriparna ju! :devil:

det är väl antagligen rpecis som det är av vårt manliga kön också. pungkulorna/kulan åker upp om dom/den fryser eller känner ett "hot". den ska skyddas så den inte fryser eller skadas. den "trillar" nog ner när din lilla pojke känner sej trygg med att du är där och tar och känner. när han förstår att du inte kommer sno hans lilla ägodel från honom :smirk:

Har dom inte trillat ner till hästen fyller tre år för du nog säga att den är klapphingst, men känner du den andra upp mot buken så kommer den säkert snart.

Hej.
Jag har väntat och väntat på min hingst. Kulorna kom först på våren nu i år, han är två år i år. :crazy:
Dom är inte nere helt än bara halvvägs men det går att känna båda två tydligt i alla fall. :)

det är väl antagligen rpecis som det är av vårt manliga kön också. pungkulorna/kulan åker upp om dom/den fryser eller känner ett "hot". den ska skyddas så den inte fryser eller skadas. den "trillar" nog ner när din lilla pojke känner sej trygg med att du är där och tar och känner. när han förstår att du inte kommer sno hans lilla ägodel från honom :smirk:

Fast riktigt så är det faktiskt inte. Det är absolut inte bara en fråga om trygghet, utan den naturliga utvecklingen för en hingst ÄR att kulorna vandrar ner under det första levnadsåret. Vissa hingstar har båda nere vid fördseln, andra har, ingen medan vissa har en nere o sedan kan det dröja att mellan vecor upp till ett och ett halvt år innan de trillar ner.

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
961
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 409
Senast: valegro
·
Hundhälsa Jag var hos vet i dag för att ge vår lille kryptokide cockerkille ettårsvaccinstionen, och tog då upp frågan om ev kastrering alt...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 650
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 703
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar