När blir katten vår?

Albatross

Trådstartare
För en dryg vecka sedan kom det en till synes övergiven katt till vårt stall och verkar ha bestämt sig för att stanna. Vi har satt upp lappar i närliggande affärer samt haft ute en annons i tidningen under lördag-söndag utan någon respons. Min fråga är nu när vi kan betrakta denna katt som vår. Eftersom detta är en hankatt vill vi gärna kastrera den snarast möjligt, men vill först försäkra oss om att ingen kommer göra ansnpråk på katten. Kan vi betrakta katten som ägarlös efter två veckor, efter en månad?

Sv: När blir katten vår?

Ni kan inte göra anspråk på katten förrän alla sökalternativ efter kattens ägare är gjorda.Polisamälan måste göras.Många katter vandrar långa sträckor .Men ta kontakt med polisen så hjälper do till med råd. :)

kontakta polisen.Det måste göras en polisanmälan.Ni kan inte göra anspråk på katten förrän alla ideer att finna ägaren är uttömda

Tack! Skall ringa polisen imorgon. Tyvärr har katten ingen "tatuering" i örat, ett halsband har han visserligen men det är gammalt och utan något telefonnummer eller namn.

Om ni har satt upp lappar, annonserat och kollat med polisen så kan ni inte göra mer, tycker jag.

Dessutom gör ni en välgärning om ni kastrerar katten. Skulle sen en ägare dyka upp och göra anspråk på den slapp h*n ju själv lägga ut pengarna.

Jag tycker att ni skött det här jättebra :bow:

Tack! :)

Eftersom det knappast handlar om en avelskatt, finns det ingen anledning till att inte kastrera katten. Är för trött på folk som av lathet eller ekonomiska skäl inte kastrerar sina utekatter - har man inte råd att betala 400 kr för en kastrering skall man inte ha katt ute. Grannen (som har både hon- och hankatter) får kattungar varje år. Jag har flera gånger påpekat för honom att han borde kastrera dem, men han menar att det är "så roligt med kattungar". :(

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 351
Senast: hoppsann
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
2 021
Senast: Pilot
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 379
Senast: kazam
·
Katthälsa Jag kan inte sluta fundera över vad min mammas katt dog av och det slog mig att någon här kanske har lite förslag? Två veterinärer gick...
Svar
15
· Visningar
4 346
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?