När behövs fosfor,kalk och foderkrita?

LinnK

Trådstartare
Vad är dessa bra för?
När behöver hästen det?

Vi har väldigt fina värden på vårt hö och hästarna är pigga å blanka och fina i hull
(nästan överhull, men det beror också på brist på motion pga att jag vart sjuk)

De får hö (+bete) mineraler och typ en näve müsli som belöning
(vi räknade med program ut att det inte behövdes),

Vi tänkte ge Tokosel nu inför igångsättning för att hjäpa musklerna och då såg jag dessa ovan nämnda hinkar/burkar på granngården och frågade där men fick inget svar, så jag frågar er iställer vad
det är bra för/när det behövs?

Sv: När behövs fosfor,kalk och foderkrita?

Puttar upp.

Ingen som kan svara på detta?

Borde tråden ligga under foder istället?
Isf, kan någon moderator flytta den dit? :)

Kalk vet jag i alla fall att vi använder till våran fjordning som har väldigt dålig hovkvalite då det är kalkfattig mark här.
Dock vet jag inte vad fosfor och foderkrita används till..

Fosfor och kalk behövs om det fattas detta i foderstaten.

Vad är dessa bra för?
När behöver hästen det?

Vi har väldigt fina värden på vårt hö och hästarna är pigga å blanka och fina i hull
(nästan överhull, men det beror också på brist på motion pga att jag vart sjuk)

De får hö (+bete) mineraler och typ en näve müsli som belöning
(vi räknade med program ut att det inte behövdes),

Vi tänkte ge Tokosel nu inför igångsättning för att hjäpa musklerna och då såg jag dessa ovan nämnda hinkar/burkar på granngården och frågade där men fick inget svar, så jag frågar er iställer vad
det är bra för/när det behövs?

Fosfor och kalcium finns främst i skelettet som är den största reservoaren för dessa mineraler. Kalcium är sedan också involverat i nervsystem och muskler och brist på detta kan i värsta fall ge rörelsestörningar och klent skelett. Det ska pga av fördelningen i kroppen alltid finnas mer kalcium än fosfor i foderstaten. Om ni har ett bra grovfoder och har gett ett mineralfoder som kompletterar mineralvärdena i grovfodret behöver hästen antagligen inte extra foderkalk, som är en källa till främst kalcium.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är helt novis på att räkna foderstater, sitter med mitt livs första grovfoderanalys i näven och har använt "hästsveriges"...
Svar
11
· Visningar
3 264
Foder & Strö Jag har en undran då jag inte är så duktig på detta med foderstater och så. Min 1 åriga islandshingst får nu i vinter obegränsat med...
Svar
2
· Visningar
738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka