När bäbisen kommer

M

Minime

Visserligen är det någon månad kvar innan han är mogen nog att flytta hit, men vad bör jag vara beredd på när han komma!?
Har ju Charlie sen innan, o han har gjort mej lite nervös nu när nya grannen flyttade in o låter sina kattdamer vandra över till vår balkong o, jag är ju ingen kattpratare, men det låter inte vänligt...!!
Men det gäller ju dels damer, han har ju blivit känsmogen så det kan ju vara sånna läten oxå kanske?, o sen är dom i ungefär samma ålder. Kan han vara snällare med en bäbis? Att han inte ser honom som ett hot...

Upplys mej! :bow:

Sv: När bäbisen kommer

De flesta katter är snälla mot ungar, tom min gamla slagskämpe är en duktig extrapappa till både inköpta och födda här. Vuxna katter flygar han på direkt.

Är Charlie kastrerad? Annars kan det bli svårt...

Ge honom extra mycket uppmärksamhet när den lille kommer, och ge dem båda möjlighet att vara ifred från varandra. De första dagarna får man hålla koll på dem och räkna med en del spott och fräs.

Mm, det var så jag hoppade att det skulle vara. Fast det kan väl variera kan jag tänka...

Nej han har juvelerna kvar...än... kanske att vi hinner kastrera honom innan.

Läste att man kunde låta den nya vara kvar i transportburen första gången dom hälsar, för att undvika att dom ryker ihop och för att det skulel göra den nye tryggare. Kan det vara nåt?
Sen att man skulle klappa mkt på nykomlingen innan så min doft skulle fastna på honom, så han inte doftade för mkt "nykomling", funkar det?

Vill höra lite personliga erfarenheter utöver vad som står i böckerna!! :bow:

Jag skulle ha kastrerat snart, helst denna veckan (det tar tid innan hormonerna går ur kroppen).

Att ta in en ny katt till en fertil hane är ett riskprojekt. Som bebis kan det går bra men så fort ungen börjar bli tonåring och de ska etablera sin rang blir det ofta rejäla stirdigheter, och har de väl börjat slåss är det inte säkert att det hjälper att kastrera (min kom till mig som omplacering pga det, han försökte målmedvetet ha ihjäl den nya i familjen även ett år efter kastrering). Är det en hona så kan de visseligen hålla sams men då kommer han men största sannolikhet parar henn så fort han får möjlighet och en honas första löp är ganska långt ifrån lämplig parningsålder även om man har tänkt ta kull. (Många honor löper redan vid 5 mån, lämpligt att para kan vara från 1 års ålder beroende på hur fort hon utvecklas)

Jaha ja, lika bra tta ringa veterinären o boka tid på en gång då... för säkerhets skull.
Hade ju helst velat slippa göra det eftersom jag är rädd att han ska tappa stinget o charmen som kastrerad, men hellre de än en evig catfight!

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 559
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Niceperson
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 144
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama