När äta efter lugnande?

Asa_S

Trådstartare
Min häst fick lugnande inför UL strax före 11.30 idag. När kan man ge henne grovfoder (hon äter inget kraftfoder fn)?

Sv: När äta efter lugnande?

Är det ingen som vet? Kommer ihåg tidigare gånger när ordern har varit "ingen mat förrän imorgon bitti" men då har hästen fått sprutan senare på em/kväll, vid 16-tiden har jag för mig. Känns inte så kul att hon ska stå utan mat över natten om det inte är nödvändigt.

Till mig har vet sagt, ingen mat på en timme pga risk för foderstrupsförstoppning. Du ser ju på hästen när det lugnande slutat verka.

Någon timme är bra att undvika grovfoder. När jag har haft lugnande till hästen vid tandläkarbesök så är det "inget grovfoder på någon timme och inget kraftfoder samma dag", men då är hästen fixad i munnen. Att man inte ska ge foder på en gång har mkt med att göra att hästen inte har så mkt saliv när den fått lugnande, har jag för mig.

Tack för svaren! Fick skrämselhicka här nyss när det visade sig att sambon som em fodrade hade slängt till henne en tuss också trots att jag bett honom fodra bara åt ponnyerna... Vad konstigt att den andra veterinären förbjudit mat på kvällen då :confused:. Jag hade också fattat det som att det var pga att sväljreflexen påverkas av medlet, dvs risk för foderstrupsförstoppning. Men då får hon några strån till nu då.

När hästen är helt pigg och vaken igen är vad jag alltid fått höra, och gått efter. Dvs inget specifikt klocksalg/tidsrymd, utan när hästen är helt vaken och normal igen så kan de äta igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka