När är man självisk? *långt*

Wildchild_84

Trådstartare
Min kuse har under tiden jag haft honom alltid varit stelare, är nog det närmsta jag kan komma på, i höger sida. Alltid haft det jobbigare, svårare med höger varv osv. Han har dock aldrig varit halt, visat smärta, gått orent, svullnad, ömhet, värme etc.

NU senast så stod han en hel vecka pga att matte fick maginfluensa, så det vart ingen ridning då ju. Dagen efter så tyckte jag att han gick riktigt, ja stelt. Fortfarande inte orent men som om han fick jobba dubbelt så hårt för att hänga med. Kan det ha berott på att han stod en hel vecka?

Hur som helst imorgon så kommer veterinären ut och tittar/ böjer/ longerar. Min fråga är nu om han inte går igenom, om det är något fel på honom som inte går att "laga", vad gör jag då?

Behåller jag honom och gör av med unghästen ( som återhämtar sig från en skada han hade som var på väg att skicka honom till slakten) Låter Wille gå endast som sällskap och skaffar en ny ridhäst? Har tid och råd med 2 hästar. Eller låter jag honom vandra vidare, har kvar unghästen men skaffar en ny ridhäst?

Han älskar att komma ut och galoppera och få jobba men samtidigt så älskar han att bara gå och "glassa" ;). Så vad gör man, vad är rätt mot honom? Är jag självisk om jag väljer att behålla honom här om han inte går att "laga" eller?

Vill absolut inte ta bort honom, han kommer alltid att vara min första häst.

Sv: När är man självisk? *långt*

Det kan du bara svara på själv men jag kan försöka ge dig några tankar :p

Lider hästen av felet? Lider hästen är det ju ganska givet att kanske ta bort honom om det inte går att fixa till. Om det skulle vara så att du får svaret att det inte går att göra något åt, vad gör du då? Accepterar en enda veterinärs svar eller kollar med fler veterinärer eller en equiterapeut med bra utbildning? Har du råd att ge hästen vården han behöver för att ev. kunna bli frisk? Har du tid och möjlighet att få honom bra?

En sak som du kanske ska tänka på är att både inom veterinärvärlden och läkarvärlden (människor) görs felbedömningar och misstag åt båda hållen, alltså positivt och negativt. Säger en veterinär en sak, säger kanske den andra en annan sak som kan rädda din häst, lika väl som den kan skicka din häst till slakt om det vill sig riktigt illa. Dock låter ditt problem som någonting en ET skulle kunna titta på, så hade nog jag gjort i första hand.

Jag hoppas att det går bra, det låter ju än så länge inte som något riktigt allvarligt men man vet ju aldrig. Hoppas också att du kan vinna något ur mitt inlägg :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 491
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 566
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 411
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 272
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka