När är man mogen för unghäst?

F

Fifa

Jag och min svärmor har fått en 4-åring som är sutten på, skrittad och lite lite travad på. Han är välhanterad från marken och är en väldigt trevlig individ.
MEN har vi tagit oss vatten över huvudet?

Hon har hjälpt till med att rida in två hästar när hon var yngre och har ridit många år men har haft ett uppehåll på några år nu. Jag har haft egna hästar i 10 år och ridit på ridskola innan det och rider regelbundet för instruktör. Vi kommer ha hjälp av instruktör + en annan tjej som är i stallet som har stor unghäst vana.
När är man egentligen mogen för en unghäst? Nån gång måste ju bli den första gången?? Och eftersom vi omger oss av mycket kunniga hjälpsamma människor så borde det väl gå? Vi är ju inga nybörjare inom ridning, hästhantering och hästliv.....

Sv: När är man mogen för unghäst?

Tror det kommer gå bra för er! Som sagt, nån gång måste bli den första, och har man bra och kunnig hjälp och ser till att fråga så fort man blir tveksam så tror jag att det kommer fngera fin fint!

Håller med föregående talare :D
Någon gång måste ju vara första gången, så är det ju för alla.
Jag tror att det kommer gå jättebra, men sunt förnuft kommer man långt om inte annat, och med en duktig instruktör så kommer det nog gå som smort:)

Jag får hem min första egna häst(på foder) imorn, som är 6 år. Han kan inte så mkt, men är iaf grundriden, många skulle nog tycka att jag är galen, men jag har varit medryttare i 8 år och jag fastnade totalt för denna väluppfostrade, lugna och snälla herre. Man får tro på sig själv:)

Förresten, vill se bilder:)

Den bästa ryttaren är den som inser att man aldrig klarar allt själv, utan man tränar för någon och tar hjälp när man kör fast. Med sunt förnuft kommer man långt. Läs böcker om unghästar det kan ge mycket. Lycka till:banana:

Jag hjälpte till att utbilda en häst när jag var 14. Lite väl tidigt men jag lärde mig massor! Det låter som ni har en bra plan till er unghäst och lycka till! :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama