När är man egentligen redo att skaffa föl?!

Messy

Trådstartare
Jag funderar starkt på att ta ett föl efter mitt fullblodssto nästa år, MEN, när är man redo?
När man läser på buke så får man ju läsa en del vassa kommentarer från en del till en del andra..

Lånade hem boken "att bli med föl" och "unghästen", men man blir ju inte avelsexpert på 2 böcker ;)
Jag har två hingstalternativ, antingen ett rent fullblod som jag vet lämnar väldigt fina avkommor, eller en halvblodshingst med mycket fullblod i sig (står på flyinge).

Min erfarenhet är den att min medryttarhäst fick föl, den hjälpe jag till på från dag 1, var med och lärde att lyfta hovar, bindas upp, longera, tömköra, rida in osv... Så där jag har lite "grund", men det var ju inte JAG som skötte tänkandet, utan jag hakade ju på!
Samma med vaccinationer och mat, hovar osv, det hade jag inget med att göra!

Sen har jag ridit småbebisarna på galoppbanan, samma där, jag måste ju TÄNKA att det är en väldigt oerfaren häst jag sitter på, men allt runt omkring har inte JAG funderat ut!

Jag har dels gamla medryttarens ägare kvar som nära vän, dels min stallägare som är superguld och själv har fött upp 3 avkommor.

Vad saknar jag ;) tips om hur jag eventuellt ska klara av det här och förbereda mig på bästa sätt!!!

Sv: När är man egentligen redo att skaffa föl?!

Bara genom att tänka som du gör nu och starta denna tråden så har du kommit mycket längre än många som har fött upp flera föl!

Mitt råd är att ta till dig all information du kan. Fråga kunniga, erfarna människor om råd. Läs böcker. Läs här på Buke. Är du minsta tveksam om något så fråga! Tala även om för kunniga i din närhet att dom gärna får komma med råd och hjälp om dom tycker att du gör något fel/missar något.

Att samla information är inte det svåra utan att sålla bland den sen! Följer du helt vad andra säger så kommer du inte ens att kunna välja hingst....

Så lyssna på andra men tänk igenom vad det är dom säger och tro på dig själv!

Lycka till!

Själv skulle jag som nybörjare på hästar (varit fodervärd ett halvår innan) köpa en ponny. När jag väl fallit för henne så fick jag reda på att hon antagligen var dräktig. Eftersom jag har hästfolk runt omkring att fråga och böcker att läsa samt viljan att lära mig så kände jag att jag skulle köra! Jag köpte ett dräktigt sto till som sällskap. Oj vad man har lärt sig saker efterhand och jag ångrar ingenting. Har du hästvana sen innan så klarar du nog av en stor unghäst också. Jag är glad att mina bara är små ponnier för det känner jag mig trygg med.

Lycka till! Du kommer få mycket arbete, huvudbry och skoj!

Tala även om för kunniga i din närhet att dom gärna får komma med råd och hjälp om dom tycker att du gör något fel/missar något.

Lycka till!

TACK!!! bra poäng!!! Så att folk inte snackar skit bakom ryggen, utan verkligen kommer till mig och hjälper och dessutom vet att jag inte tar illa upp!!! :bow:

tack för snälla ord i början :)

mitt fullblod har lärt mig "allt", men man vill helst lära av andras misstag, inte ens egna ;)

oj vilken chock! Det är ju ångest i början med egen häst, sen dräktig på det hehe! Kul att det gick så bra! Jag tycker att det är helt ok att lära sig av sina misstag, men man blir bara så olycklig när man gör fel!

mitt fullblod har lärt mig "allt", men man vill helst lära av andras misstag, inte ens egna ;)

Det verkar som de flesta vill lära sig av andras misstag genom att upprepa dom.;)

Jag kan vara syrligt, men mest mot folk som inte har en susning om avel, men försöker visa att de kan aaallllt.
Till de som är ödmjuka och frågar snäll kan jag ge massa lektioner.

Det verkar som de flesta vill lära sig av andras misstag genom att upprepa dom.;)

Jag kan vara syrligt, men mest mot folk som inte har en susning om avel, men försöker visa att de kan aaallllt.
Till de som är ödmjuka och frågar snäll kan jag ge massa lektioner.

hehe, du jag vill bara säga att jag kommer inte ihåg vilka som har varit "idioter å frågat" eller "sånna som kan allt" eller vilka som faktiskt KAN allt! Jag tror att jag vet ;) att Görel och kanske även Athena kan mycket! är långt från aktiv på avel!

så mig får du gääärna lära allt du kan :D :p
jag VET att jag kan 1% av det man bör ;)

Du vet ju vad du kan och inte kan och engagerar dig i att lära dig så mkt mer och är ödmjuk
3d-respect-43.gif
bara det gör att du är redo tycker jag.
Där brister det hos många som redan tycker att dom kan allt fast dom inte har en aning.
Man blir nog aldrig fullärd.

Sen verkar det som att du har folk i din närhet som du kan rådfråga.

Alla är vi nybörjare i början, som även jag är.

Sen tror jag att det är väldigt viktigt att oavsett vad alla säger och tycker runt omkring dig så lyssna tillslut till din egen magkänsla och lita på den, som orkan säger " tro på dig själv "

Lycka till med framtida fölisar
emoticon-msn-sourire-roule.gif.gif

Senast ändrad:

tack tack!!

men nu får ni komma med konkreta tips!

avmaskning, foder, förstainlärningssakerna (typ grimma direkt, inte dra i fölis huvud i grimman osv)... små, bra tips!

(såg en på kliniken som slet in sin fölis i grimman i boxen... sköna frmtida nackskador den kommer ha :crazy:)

Alla är vi ju nybörjare från början. Men med sunt förnuft och med bra människor runt omkring så kommer man långt. Så lycka till och jag tror att du kommer att fixa det finfint.
Tack vare buke och alla fina människor här så kändes det riktigt bra och inte lika oroligt som att "bara" läsa böcker.

Jag håller med bla Orkan. bara genom att vara medveten om det hela gör att man tagit ett långt steg i rätt riktning.

Att inse svårigheter, vikten av fodring,noggrann kontroll, övervakande av fölning osv och att ha insikten och förmågan att kunna ta hjälp av erfarna avelspersoner gör även det att man förmodligen närmar sig steget till att starta sin avel...

Alla är ju barn i början, och alla lär man sig med tiden.
Men vissa lär sig aldrig, vissa har inte kunskapen o INTE förmågan att be om hjälp och då går det ibland riktigt illa.

När man vet hur det gå även hos de mest erfarna uppfödarna så inser man att kunskap är inte allt, det kan gå fel ändå, men man har sååå mkt större chans att få ett levande,friskt föl OM man har kunskapen själv, eller är lyhörd för kunskap i omgivningen.

Lycka till.

från en nybörjare till en annan: ha hästfolk som är ärliga runt omkring dig och ta ett steg i taget. Lite svårt att svara och ge konkreta tips om allt! Det kan man skriva böcker om! Ta en sak i taget och försök att vara något steg före hela tiden, vad kommer att hända med stoet nu... sen inför fölningen vill man ha full koll på allt man kan förbereda och förebygga då osv.

fast... jag vill ha lite "uppraddat" vilka vaccinationer stoet ska ha, sen fölet, avmaskningar...
själva hanteringen har jag inte panik över ;) *ännu*
sen saker man ska ha koll på (benställningar?) osv...

Ja, jag kan väl dra i med något då.. Man ska helst vaccinera stoet för hästinfluensa och stelkramp i slutet av dräktigeheten (1-2 mån före beräknad fölning) så att fölet också drar nytta av detta genom mjölken när den kommer ut. Man kan diskutera abortvirusvaccinationer men det hjälper bara till 60% har jag för mig. Jag hoppade över det. Fölet ska sen inte vaccinaras förrän vid 4-5 månaders ålder.

Senast ändrad av en moderator:

Våra föl har överlevt trots att vi inte är så erfarna. Dock har man ju läst så mycket man kunnat och försökt lära sig av andra som fått föl. Som andra redan påpekat så har du redan kommit en bit på väg genom att vara så intresserad av kunskap som du verkar vara.

En annan viktig sak tycker jag är att känna sitt sto. Vi hade ett föl som inte överlevde förlossningen, (prematur). Turligt nog kännde jag att något var konstigt med stoet och började vaka med övervakningskamera redan fyra veckor innan beräknad nedkomst. Annars vet jag inte om hon orkat igenom det hela utan att någon hjälpt till.

Jag är inte expert, har bara fått fyra föl, och tre av dem har ju fötts utan problem. Och även vuxit upp i ridbar ålder.

Jag funderar starkt på att ta ett föl efter mitt fullblodssto nästa år, MEN, när är man redo?
När man läser på buke så får man ju läsa en del vassa kommentarer från en del till en del andra..

Lånade hem boken "att bli med föl" och "unghästen", men man blir ju inte avelsexpert på 2 böcker ;)
Jag har två hingstalternativ, antingen ett rent fullblod som jag vet lämnar väldigt fina avkommor, eller en halvblodshingst med mycket fullblod i sig (står på flyinge).

Min erfarenhet är den att min medryttarhäst fick föl, den hjälpe jag till på från dag 1, var med och lärde att lyfta hovar, bindas upp, longera, tömköra, rida in osv... Så där jag har lite "grund", men det var ju inte JAG som skötte tänkandet, utan jag hakade ju på!
Samma med vaccinationer och mat, hovar osv, det hade jag inget med att göra!

Sen har jag ridit småbebisarna på galoppbanan, samma där, jag måste ju TÄNKA att det är en väldigt oerfaren häst jag sitter på, men allt runt omkring har inte JAG funderat ut!

Jag har dels gamla medryttarens ägare kvar som nära vän, dels min stallägare som är superguld och själv har fött upp 3 avkommor.

Vad saknar jag ;) tips om hur jag eventuellt ska klara av det här och förbereda mig på bästa sätt!!!

Jag tycker du har en väldigt bra grund och ett välfungerande bakland samt en förnuftig inställning. Lyssna på andra, bedöm sjäv och lita på din "magkänsla" då brukar det gå bra enligt min erfarenhet!:D
Vad som är viktigt enligt min åsikt är en tidig kontakt med hingsthållare/station/ägare. Det är en del pyssel och planering innan betäckning. Svabbprov, brunstkoll och även funderingar runt härstamningen och vilken hingst. Finns det möjlighet så gör ett besök hos hingsten och där betäckningen sker och ditt sto skall vara, hanteras och bli dräktig. Miljön är viktig, kan ditt sto trivas där, är det människor som du vill ska ta hand om ditt sto.......... många tankar och frågor att ta ställning till.:confused:
Tycker annars att det är svårt att sätta upp ett schema för vad som skall göras och hur, inget är ju förutsägbart ja, det skulle ju vara när man bör vaccinera och avmaska typ.
Om du menar vad du bör ha hemma och andra tips står det ofta i böcker som berör dräktighet och fölning.
Ju mer man läser och lyssnar på andra destu större blir oron på vad som kan gå fel, solla bland "ammestugehistorierna" det är på samma vis i stallet som på BB, alla har något att bidraga med som kan skrämma vettet ur en:D
Lita på ditt eget omdömme och att ditt sto klarar av sin uppgift annars kastar hon tidigt.
Vad gäller allt det praktiska löser det sig som regel under vägs.

Ingen är fullärd och ju mer man håller på med hästar destu mer inser man hur lite man vet, man lär varje dag något nytt och blir mer ödmjuk med åren......... lär dig läsa ditt stos signaler och lita på henne och ditt sunda förnuft, så går nog allt bra!
Lycka till........... du kommer att klara att bli "föl mamma" med glans!:laugh:

:love: tack!

Min pålle skulle bli SÅ glad över ett föl (hon var barnvakt hela hösten förra året) :)
Så uppgiften tror jag absolut hon klarar! Nu är hon dessutom i fint hull och mår väldigt bra (tog bara 3år hehe)...

Där den ena hingsten står, där var medryttarhästen, å hon kom ju hem hel och ren, STORT fullblodsstuteri!
Den andra är på flyinge, så då antar jag att jag måste hitta en bra seminstation (stavas?).

:love: tack!

Min pålle skulle bli SÅ glad över ett föl (hon var barnvakt hela hösten förra året) :)
Så uppgiften tror jag absolut hon klarar! Nu är hon dessutom i fint hull och mår väldigt bra (tog bara 3år hehe)...

Där den ena hingsten står, där var medryttarhästen, å hon kom ju hem hel och ren, STORT fullblodsstuteri!
Den andra är på flyinge, så då antar jag att jag måste hitta en bra seminstation (stavas?).

Får man lov att fråga vilken fullblodshingst du har i tankarna..?:)

Heart of Oak :love:

fast isf vill jag prata med Sonja och se så att mitt stos linjer verkligen passar, vill inte ha för nära släkt... men det är nog inga problem! (förutom ND som dyker upp hos alla)

Jag har frågat mig detsamma. Har dock tagit steget och betäckt nu. Stoet ska ultraljudas i morgon, så det är spännande.
Men innan jag bestämde mig så var det mycket "vånda".
Denna stora kunskapsbank som Buke är så har det fått mig att tveka många gånger, när man insett hur mycket som kan gå fel. Men vid närmare eftertanke så går de flesta dräktigheter alldeles felfritt.

Jag har läst böcker och om några fundringar har dykt upp så har jag antingen frågat här på buke eller letat i gamla trådar och oftast fått bra information.
Så är det såklart bra att ha erfaret folk att fråga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka