När är kaniner könsmogna?

H

Havannis

Jag har idag fått en 2månader gammal kanin hane som jag sedan skall avla med min andra kanin hona.

när blir kanin hanarna könsmogna?

Sv: När är kaniner könsmogna?

Kaniner av de minsta raserna blir könsmogna redan vid 3-4 månaders ålder, men då är det för tidigt att para dem. De små raserna kan man para tidigast vid 5-6 mån (stora raser bör man inte para förrän de är ca 8 mån). Honan får inte vara över 1 år då man parar henne första gången (efter 1 års ålder har honan bildat fett och det kan bli problem både under dräktigheten och då ungarna ska födas).

Hanen bör vara minst 7 mån. Tänk på att honan och hanen inte bör vara nära släkt, då bli det inavel. Hanen får inte heller vara alltför storvuxen jämfört med honan, då kan det bli problem vid födseln. Helst ska hanen vara lika stor som honan, eller mindre.
Tänk också på att temperament nedärvs, så välj en hona och en hane med det temperament som du vill att ungarna ska få. Avla inte på djur med defekter, t.ex bettfel, blindhet eller något liknande.

Om man tar regelbundna kullar bör man sluta avla då honan är 2-3 år (max 5 år) eller då hon har fått 6-7 kullar. Hanen tas normalt ur avel då han är 3 år.

Googlade på "kanin" och hittade en jättebra hemsida :laugh: Där står verkligen ALLT, mkt om avel också. http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka