Jag lät bygga om mitt stall så att det från gamla kobås blev två rejäla och breda ryktspiltor med bra belysning (nya lysrör), varav en spolspilta med nytt avlopp. Installerade en ny och stor varmvattenberedare samtidigt. Tidigare var det i huvudsak uppbindning i gångarna, trångt och med taskig belysning som gällde.
Kostade mig cirka 50 000 allt som allt. För detta ville jag höja hyran med (utslaget på helår) 75 kr per månad (oförändrat 800 i månaden oktober t o m maj, höjning från 300 till 500 juni t o m september). Jag tycker att det var en berättigad höjning, inte minst eftersom spolspiltan kom att användas flitigt från början även av inackorderingarna, men jag mötte genast protester och ifrågasättande varför denna höjning skulle göras. Efter det slutade jag med inackorderingar.... och det är inget jag har ångrat!
Jag tycker även Thermobar och fodergrindar kan anses höja standarden så att man kan överväga någon höjning, även om det är något mindre investeringar. Alternativet är ju att hyresgästerna själva delar upp och finansierar sådana saker om de tycker det är bättre med en engångskostnad. Men det beror ju också på hur man ligger i prisnivå från början och vilka alla andra förutsättningar är.