när är hästen i kondition

lovehorses

Trådstartare
det frågas mycket om hur man får hästen i kondition och musklad.
MEN
hur vet man att hästen är i kondition?
ska den springa en viss sträcka?
visst är det från individ till individ. men jag har funderat på det här ett tag.Ska ha igång min häst innan vi ska på tre dagars kurs. Då kommer vi att träna två ggr per dag.

är det någon so har bra förslag?

Sv: när är hästen i kondition

Jag anser att en häst med god kondis orkar jobba med bra framåtbjudning på ridbanan, sen om den blir trött i skallen är en annan sak.
Red en häst som kunde galoppera 1½ Mil utan att tröttna, han hade BRA kondis... :D

Jag har en gång i tiden fått höra av en gammal kavallerist att en häst i kondition blir varm men inte svettig av ett normalt ridpass (ca 60-80min). Tar du den på halsen ska den alltså kännas varm och något fuktig, men inte vara svettig.
Vet inte hurpass detta stämmer, eftersom jag haft en häst som blev svettig av 3 min skrittpass, men utan problem gick 50km-distansritt...;)
Tycker att Farle skrev det bra, att hästen orkar jobba på och göra det man ber den om under hela ridpasset

Hästen kan ju också svettas av stress, så jag är inte säker på den teorin...

När den orkar genomföra det arbete du har för avsikt att kräva av den.

fast det där är ju inte ett riktigt svar.

TS undrar ju över huvud taget hur man SER/MÄTER/BEDÖMER huruvida hästen orkar. Hur ska man definiera "orkar" som du beskriver det ovan? att hästen fortfarande står på benen? att den inte flåsar? osv osv?

TS: svettning har inget att göra med hästens kondition, utan varierar på olika individer, precis som det gör hos människor.
Däremot kan du mäta hästens kondtion med hjälp av puls slag/minut eller en pulsmätare. det finns trådar om detta om du söker på forumet.

Kondition är ngt som när det väl är uppnått, inte behöver mer än underhållas skapligt för att hålla i sig mkt långvarigt på en häst. Muskel massa är lite annorlunda och kräver mer planerat och underhållande tränings upplägg inklusive vila.

Jag har en treårigt varmblod, köpte det i mars. varpå vi har börjat träna,ska på tre dagars träning sista helgen i juli.måste ha kondition till det.
Jag har ridit hårt vissa perioder, ex ridit 6 dagar i veckan i ca en månad sen har hon varit ledig några dagar. tränin gen har bestått av banan och ut i skogen. nu sista tiden har det blivit skogen, för kondttionsträning.
jag tycker att hon borde vara i kondition så småning om. det får vi väl se på kursen. är det någon som har åsikter om detta säg till. men ge förslag till annat hur jag ska förbättra...

Jag har en treårigt varmblod, köpte det i mars. varpå vi har börjat träna,ska på tre dagars träning sista helgen i juli.måste ha kondition till det.
Jag har ridit hårt vissa perioder, ex ridit 6 dagar i veckan i ca en månad sen har hon varit ledig några dagar. tränin gen har bestått av banan och ut i skogen. nu sista tiden har det blivit skogen, för kondttionsträning.
jag tycker att hon borde vara i kondition så småning om. det får vi väl se på kursen. är det någon som har åsikter om detta säg till. men ge förslag till annat hur jag ska förbättra...

OK, jag säger till. :angel:
du har väldigt bråttom och rider väldigt intensivt på en 3 -åring.
man tränar inte konditionsträning på en sådan grön häst. inte heller 3-dagars kurs.

skulle rida den betydligt mildare, absolut inte 6 dagar i veckan, snarare 4-5 med nogsam vila varannan dag eller max två dagar i sträck. MYCKET varierat arbete, gärna inklusive ett pass avsuttet - tex tömkörning. massor med utomhusridning i lugnt tempo, och korta pass i ridhus/paddock.

Jisses...och tyckte jag jobbade min lilla fröken mycket i våras:crazy:... Hon gick tre dagar i veckan och fick vara med på 2 clinicar mellan januari - april. Sen dess har hon vilat...

Jag håller nog med de andra. Du behöver verkligen inte rida så mycket. Den växer i perioder och behöver återhämta sig efter varje ridpass.

Förhoppningsvis är det en träning för duktig tränare du ska på och då ska denne kunna anpassa träningen efter hästens ålder och nivå liksom ryttarens nivå...:cool:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 400
Senast: mars
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar